Laxmousse

Snabbfixat tilltugg

Den här laxmoussen har jag använt på många bufféer och som förrätt under mina 18 år på olika krogar.

Den är väldigt lätt att göra, perfekt att förbereda inför en större bjudning. Eller bara som en liten lyxig kvällsrätt.

Servera den i avocado, som en liten gurksnitt, i en champignonhatt eller som fyllning i mina Omeletterullar.

Moussen blir också god på rökt lax om Du föredrar den. Smaksätt då gärna med chili, purjolök och lime, så får den lite mer sting.

Gravlax har så mild smak, så den passar bäst med bara lite citron och örter.

Laxmousse

150 gr Gravad Lax

1 dl Crème Fraiche

1 msk pressad Citron

2 msk hackad Dill

1 msk hackad Gräslök

Havssalt och nymald Vitpeppar

Skär laxen i mindre bitar och mixa snabbt till en grov smet. Tillsätt crème fraiche, citron, örter och lite kryddning.

Kör hastigt ihop smeten, lägg över i en bunke och ställ i kylen så den stabiliseras en timme.

Smaka av om Det behövs mera kryddor. Forma små ägg med en sked doppad i vatten.

Lägg mousseäggen på gurkskivor. En liten klick sikrom är gott till. Garnera med dill.

Här hittar Du en annan rätt som också passar fint på Påskbuffén. Lax och Räkbakelse med Pepparrotsgrädde.

GLAD PÅSK

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/04/21/laxmousse/trackback/

RSS feed for comments on this post.

21 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tänker försöka mig på denna laxmousse men jag bara undrar till hur många räknar du med att detta recept räcker till?

    • Som en förrätt till 4-6 pers och som litet tilltugg till 10-12, cirka. Det är ju så olika hur mycket man äter 🙂

  2. Tack för alla tips. Glad påsk på dej 🙂

  3. […] Laxmousse […]

  4. […] Laxmousse Birgitta Höglund bloggar så oerhört inspirerande att det fick bli två inlägg från henne den här veckan. Laxmousse var något nytt för mig, som definitivt måste provas. […]

  5. Eftersom Anna Halle`n åkt på semester fick jag spana vidare i cybervärlden och vad hittar jag????
    Vilken fantastisk sida du har!
    Och vilken smarrig matlåda jag får av resterna av rökt lax!
    Tack Tack!

    • Hej Helene och Välkommen hit. Du ser vad bra det kan vara med semester ibland 😉 Väldigt kul att du hittade hit och att du tycker om det du ser, Tack så mycket för fint beröm. Du får mer än gärna titta in så ofta du vill och botanisera bland mina 700 Lowcarb-recept 🙂

  6. Underbart god laxmousse! Gjorde min på rökt lax, med lime, purjo och chili som smaksättning. Sonen ville genast ha receptet, till en ”herrmiddag” med bara förrätter som han skulle ha. Gott betyg! 🙂
    / Susanne

    • Vad roligt att höra att den blev så väl mottagen 🙂 Låter som det blir en god Herrmiddag, kul att matlagningsintresset ökar överallt.

      • Ja de hade insett att det oftast var förrätterna som var godast, så de beslöt sig för att ha en Herrmiddag på det temat! 🙂 Sonen är inte direkt herre – bara 23 år, men matlagningsintresserad trots det. Kul! 🙂

      • Jag håller med, tar gärna två förrätter på restaurang och hoppar över varmrätten. Både godare och billigare 😉

  7. Ser riktigt gott ut! Synd att jag inte ska bjuda på påskmat i år, men det får jag ta nästa år.
    Jag ska till Turkiet till sommaren och äter LCHF, undrar vad man skulle kunna äta därborta? Vi kommer att äta ute varje dag, har de bra utbud av LCHFrätter?
    Tacksam för svar.

    • Hej Fia och Välkommen till mitt kök. Vad härligt med Turkietresa. Där kommer du att kunna äta mycket gott. Mezebufféer som serveras som lunch på många caféer har väldigt bra mat för LCHFare. Ägg, ostar, korv, yoghurt, oliver, nötter, röror och stekta grönsaker. Hoppa bara över bröd och sylter, så går det mesta att äta.
      Vi brukar beställa Kebabtallrik ute och säga till att vi vill ha grönsaker istället för bröd, ris och pommes frites. Iskender kebab är kött med tomatsås, yoghurt och smält smör, det är bara att låta bli brödet som ligger i botten.

      Turkiska kötträtter är ofta gjorda på feta köttbitar, mycket gott. Kycklingen är väldigt fet och saftig, suveränt att äta ute. Finns att köpa färdiggrillad på många ställen att ta med hem också.
      Färsen är också riktigt fet och fin, testa Turkisk Moussaka som är en gryta med aubergine och köttfärs, men utan mjölsås som i Grekland.
      Lamm finns överallt, det är oftast mycket bra. Fisk finns förstås på många restauranger, be bara att få en skål med Tereyagi till, alltså smör.
      Ost och färskost, Beyaz Peynir, finns i mängder av varianter, köp dem som det står Tam Yagli på, det betyder helfet.
      Det Turkiska smöret är mycket gott, t.o.m osaltat. Pinar har det godaste, tycker jag. Grädde, Krema, finns på 2 dl eller 1 liters förpackningar. Pinar har bland de bästa även där.

      Du kan titta lite på mina inlägg här https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/0-6-recept-fran-turkiet/ och här https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/0-3-restips-och-bilder-fran-mina-langresor-till-medelhavet/
      Där finns tips om både restaurangmat och sånt som går lätt att fixa på hotellrummet.
      Lycka till, hör gärna av dig sen och berätta hur det gick 🙂

  8. GLAD PÅSK till dig också, Birgitta!!

  9. Varma påskhälsningar till dig Birgitta
    och tack för all fantastisk mat!

    😀

    • Tack detsamma, kära Fjällmor. Det är så roligt att dela med mig av mina matkunskaper och att ha bloggosfärens vänligaste läsare 🙂

  10. GLAD PÅSK och tack för ett inspirerande laxrecept 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.