Bearnaisesås

1a på Såstoppen

Ja, det kan man nog lugnt säga, att Bearnaisesås ligger högst på mångas favoritlista. Här i Sverige äter vi den ju med glädje även till Pizza.

Något som de flesta Italienare skulle ta sig för pannan om de fick reda på. Men visst är det en god kombination. Jag äter gärna Bearnaise till grönsaker eller fisk, det passar också fint.

På 90-talet ansågs Bearnaisesåsen på många fina krogar inte passa in i den flotta menyn. Men jag, som alltid varit otrendig, serverade den i alla kök där jag jobbade. Varför ska inte gästerna få avgöra vilken sås de tycker är fin nog, till den ack så dyra köttbiten?

Tänkte att jag skulle fira lite extra igår, när jag hade min tidningspremiär. Så då fick det bli en Pepparbiff från Jämtlandsgården med en äkta, hemslagen Bearnaise. En grillad Tomat och en kokt Rödbeta blev gott till.

Den är inte alls svårt att göra, det Du måste tänka på är att inte äggsmeten blir för varm under vispningen. Då blir det äggröra. Och att inte vispa i för mycket smör i taget, då skär sig såsen lätt.

Kryddningen med en kokt vinägerreduktion och mycket örter är också viktigt för att få en riktigt god Bearnaise. Och en skvätt citron som bryter bra mot smöret.

Börja med att koka en reduktion. Smält samtidigt smöret på svag värme.

Reduktion till Bearnaise

2 msk Vitvinsvinäger, jag använde Estragonvinäger

2 msk Vatten

1 msk finhackad gul Lök

Några Persiljestjälkar

5 hela Vitpepparkorn

Blanda allt i en kastrull. Koka upp och låt koka tills hälften återstår. Låt svalna lite och sila genom en tesil.

Den här satsen räcker till två omgångar av Bearnaise, enligt mitt recept som räcker till 2-3 portioner.

Sauce Bearnaise

2 Ekologiska Äggulor

150 gr Smör

1 msk Reduktion

1 msk finhackad Persilja

1 tsk hackad Estragon i Vinäger eller

1 krm torkad Dragon

1 krm Körvel

½-1 tsk pressad Citron

Några droppar Worcestersauce

Havssalt

Cayennepeppar

Värm upp en kastrull med vatten tills det sjuder, inte kokande för då blir det för varmt för äggsmeten. Blanda äggulorna och en matsked reduktion i en rostfri bunke.

Skumma nu av saltet som lagt sig som en hinna över smöret. Häll gärna över det klarade smöret i ett litermått, så går det lättare att vispa och hälla samtidigt. Jag tar med lite av den vita bottensatsen, det ger god sälta och smörsmak åt såsen.

Sätt bunken med äggen över vattenbadet och vispa tills den är tjock som en vaniljsås. Se till så att vispen kommer åt hela botten när Du vispar, så det inte stelnar.

När smeten är riktigt tjock, ställ bunken på en disktrasa som Du kramat ur i varmt vatten. Då står bunken stadigt och det blir lättare att vispa.

Häll nu ner smöret i en fin stråle, samtidigt som Du vispar ordentligt. När allt smöret är i, rör då ner de hackade örterna och kryddorna. Häll upp såsen i en skål och håll varm vid spisen. Servera innan den kallnat, då är den som bäst.

Jag gjorde en lite sats, eftersom såsen stelnar till smörkonsistens när den kallnat. Har du gjort en större sats och fått lite över, vilket inte är så troligt? Smält då såsen i vattenbad och vispa upp igen med en äggula och lite vatten, på samma sätt som vid en ny sås.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/03/21/bearnaisesas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Beskrivning på det hittar Du här, i mitt recept på Bearnaisesås. […]

  2. Vad är hemligheten bakom reduktionen? Ger det mer smak?

    • Ja det är den som ger den rätta bearnaisesmaken. Samtidigt är det vinägern som gör att äggulorna tjocknar under vispningen, det blir lite annan hållbarhet i den. Lycka till med såslagning och örtodling 😉

      • Är det inte värmen som får äggulorna att tjockna? Reduktion för att få den rätta smaken.

      • Hej Mike och Välkommen till mitt kök. Jo, visst är det värmen som får den att tjockna, reduktionen behövs för att bearnaisen ska få sin goda smak, precis som jag skrivit i receptet 🙂

  3. Och kocken hette visst Collinet !

    En verkligt läcker sås men varför krångla så med
    smöret ?
    Många drar sig för att försöka själva.
    Jag gör min med osaltat smör i bitar.
    Du slipper smälta och droppa det sker i stället automatiskt när smörklicken smälter !
    Och skillnaden är nästan obefintlig.

    MvH/Einar

    • Tack för upplysningen, Einar. Och tack för ett bra tips. Kanske kan ses som krångligt, men så här har jag slagit många liter genom åren. Gjorde på 30 gulor och 3kg smör i början när jag jobbade. Innan såsbasen kom som gjorde det mycket lättare. Men inte lika gott.

  4. Bearnaise means from Bearn which is a ergion located in the south west of France and is beautiful !! cheers from France Pierre

    • I am sure it’s beautiful there. They have created a marvellous sauce anyway 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.