Kvällschoklad med Vispgrädde

Det här är en riktig njutning!

En kall och regnig försommarkväll. Temperaturen visar +4.  Då är det skönt att ta sig en kopp varm choklad och sen krypa ner under Ullfilten. Och vänta på att morgondagen blir bättre.

Något för en Mjölkälskare

Varm Choklad med Vispgrädde:

2 dl Mjölk 3-4,5%
2 msk Grädde + 1 tsk Ekologisk Kakao
Lite Havssalt
Nymald Kardemumma
1/2 dl lättvispad Grädde

Rör ihop grädde, kakao, kardemumma och salt i en kastrull.
Häll på mjölken och värm till strax under kokpunkten.
Häll upp i din finaste mugg, skeda över den
vispade grädden försiktigt.
Mal lite extra kardemumma på toppen.
Njut av värmen som sprider sig i
kropp o själ.

Published in: on 14 juni 2009 at 22:43  Comments (7)  
Tags: , , , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/06/14/kvallschoklad-med-vispgradde/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. man får nog skippa mjölken om det ska vara riktig lchf. kanske bara grädde ist?

    • Det är nog mer en smaksak, Mikael. Om man vill ha sina kolhydrater från mjölken eller grädden 😉

  2. Jag och min sambo testate det här receptet en kylig kväll när vi var sugna på lite lumumba. Den varma chokladdrycken blev jättebra och med lite konjakt blev det bara bättre. 🙂

    • Hej Benjamin och Välkommen till mitt kök. Din variant låter både god och värmande, det var väldigt länge sen jag drack en lumumba 🙂

  3. […] hittar Du då min varma Choklad med Kardemumma och Vispgrädde, från bloggens […]

  4. […] fått nog av sol och blåst, åkte vi tillbaks till Samevistet och värmde oss vid kaminen med en Varm Choklad med Vispgrädde. Mycket gott efter en ansträngande […]

  5. […] jag gick över till en kost med mindre kolhydrater, är det bara riktig Varm Choklad på kakao som gäller. O’boy och färdigskivad formfranska med ost hör till mitt förflutna, […]


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.