Varm Choklad med Mynta och Kokos

God kvällsdryck

En kväll när det var lite kyligt i luften efter ett regn, hittade jag på en ny chokladdryck.

Många som lever enligt LCHF dricker kokosfett i kaffe eller thé, för att få upp kvoten av fett i jämförelse med kolhydrater.

Kokosfett och fettsyran MCT har också visat sig vara bra för hjärnan, det kan förebygga Alzheimer.

Så nu när 50-årsstrecket närmar sig med stormsteg, ja då är det ju bara att testa om det fungerar.

Jag har provat kokosfett i thé, men är inte så förtjust i att fettet lägger sig som en hinna över det heta théet.

Har bränt mig på tungan flera gånger, eftersom kokosfettet blir isolerande och håller kvar den kokheta temperaturen i drycken rätt länge.

Men blandat i varm choklad, fördelas fettet jämnt och det blir ingen hinna.

Mycket gott blir det dessutom, särskilt med egenhändigt odlad chokladmynta i.

Du kanske inte gillar vare sig mynta eller kokosfett?

Här hittar Du då min varma Choklad med Kardemumma och Vispgrädde, från bloggens barndom.

Varm Choklad LCHF

1 dl Grädde

1 dl Vatten

1 msk Ekologiskt Kokosfett med smak

2 bitar Mörk Choklad 70%

1 tsk torkad Mynta

En nypa Havssalt

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp under vispning, så chokladen smälter.

Saltet har jag i för att det framhäver chokladsmaken, smaka Dig fram hur mycket du vill ha.

Låt mynta dra en stund i den varma chokladen, sila genom en thésil ner i en mugg.

En sked vispad grädde gör det hela ännu godare.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/10/varm-choklad-med-mynta-och-kokos/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] trevligaste sättet att avnjuta mörk choklad är att göra en kopp Varm Choklad av den, gärna med ett tjock lager vispad grädde […]

  2. Åh, det här låter ljuvligt! Jag har verkligen funderat över det kokossmakande kokosfettets användningsområde, men nu vet jag – chokladbollar och varm choklad! 😉

    • Kokossmaken blev perfekt till det här. Att woka grönsaker eller att steka lax eller kyckling i blir också bra med det smaksatta, men jag blandar alltid med smör för ännu bättre smak och färg på stekytan.

  3. M ÅS T E testas.

    Tack Birgitta! 🙂

  4. MUMS OCH DREGEL!!!! Det låter fantastiskt gott!!
    Men du… Om man först lägger myntan i uppkokat vatten, låter dra en stund, silar och sen har i resten så borde det väl bli lika gott – men sååå mycket lättare att diska silen… eller!?!

    • Det är det, Anneli 😉 Blev inte svårt att diska ur silen, men ditt tips fungerar nog bra det också.

  5. Under sommaren kom jag på att om man värmer mjölken man ska ha i teet eller kaffet först, häller i kokosfettet och sen vispar med en lattevisp så lägger sig inte kokosfettet som en hinna överst. Perfekt, med andra ord.

    • Tack för tipset, Inger. Upptäckte detsamma när jag blandade i grädde i théet igår, det blev inte alls lika mycket fettlager på toppen 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.