Biff med champinjoner i rödvinssås

Biff med champinjoner i rödvinssås

Söndagsbiff

Idag bjuder jag på en riktigt härlig biffstek till söndagsmiddagen.

Vill du ha ett gott kryddsmör till så hittar du 7 av mina favoriter här och får även ta del av tankar kring fettets betydelse i maten.

Biff med rödvinsbräserade champinjoner 2 port

300 g ryggbiff

50 g + 2 msk smör

8 champinjoner

1 stor gul lök

1 dl rödvin

Salt och peppar

Skiva svampen och löken. Bryn först svampen i 25 g smör, tillsätt löken när den fått färg.

Krydda med salt och peppar. Låt fräsa några minuter tills löken blivit mjuk.

Häll över rödvinet och låt alltsammans puttra tills det mesta av vinet kokat in i svampen.

Ta från värmen och rör ner resterande 25 g smör i små bitar.

Stek under tiden köttet i det övriga smöret, 2-3 minuter på var sida, tills det fått fin färg.

Ta pannan från värmen och låt eftersteka några minuter om du vill ha ett lättstekt kött.

Vill du ha det mer välstekt, låt steka några minuter till.

Det blir förstås ännu godare på grillen, grilla då först på hög värme och låt dra på sidan om.

Skär upp köttet i sneda skivor och servera på en bädd av löksåsen.

Jag blir väldigt glad om du köper en eller flera av mina kokböcker för att stötta mitt skrivande.

De passar riktigt fint som present istället för en blomma eller en flaska vin när du ska bort på middag i sommar.

Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken

Gammaldags husmanskost på nytt sätt

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Diabeteskokboken för män

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/06/13/biff-med-champinjoner-i-rodvinssas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Igår var du med i Falukuriens lördagsbilagans Pralin. 👍😃☀️

    • Oj, så roligt att höra. Kan du ta en bild och skicka till mig på messenger?


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.