Enkla frukosttips, hur jag mår, vad jag äter och tankar om rörelse

Hemma i ett grått Östersund

Här kommer några rader från ett grått men vackert Jämtland, på bilden ovan ser du det lilla badhuset som är så fint beläget i Stavresjön.

Jag tog bilden genom tågfönstret igår på resan upp, har faktiskt lyckats med att få fina bilder på det lilla huset flera gånger på mina resor.

För 10 dagar sen gick jag på stranden i Makrigialos vid Medelhavet, den senaste veckan längs Riddarfjärden på Norr Mälarstrand och nu blir det Storsjöns vatten jag söker mig till på mina morgonpromenader den närmaste veckan.

Gryning över Makrigialos

Riddarfjärden i morgonljus

De är alla platser jag uppskattar väldigt mycket, jag är lyckligt lottad idag som kan njuta både av att gå och att få resa så mycket som jag gör.

Nu är förstås de vackra promenadvägarna vid vattnet en extrabonus, men det är just att träningen blir av som är det viktigaste.

För 15 år sen, när jag var som sämst innan min ryggoperation, så var det bara korta bitar jag tog mig med hjälp av kryckor.

Jag julen 2002, ett halvår innan min steloperation…

Jag hade då färdtjänst, så det blev inte mycket mer än att ta mig ut till taxin för färd dit jag skulle.

Att promenera var under lång tid väldigt problematiskt, så du må tro att jag njuter av den frihet det ger mig, sen jag tack vare min kostomläggning till glutenfri LCHF för snart 10 år sen fick ork att börja träna upp mig igen.

Några år efter steloperationen, då jag fortfarande hade svårt att gå

Efter steloperationen kunde jag sakta men säkert börja vägen tillbaka till ett rörligt liv, men en nervskada i högerbenet som kom i samband med operationen gjorde att jag fick problem igen.

Periodvis fick jag gå med käpp och jag var tvungen att använda fotskena och specialgjorda skor.

Idag är foten mycket bättre, men tyvärr fortfarande lite svag, så jag ramlar då och då när den viker sig.

Nu i sommar har jag ramlat 6 gånger, så nu har jag börjat träna med hjälp av en balansplatta, det har hjälpt mig en hel del att bli stabilare i foten.

Jag gör också mitt program på ca 1 timme varje dag med mjuka rörelser och lymfmassage, det hjälper mig att hålla kroppen igång.

Träningen tar en hel del tid varje dag, men det är värt varenda minut.

Selfie på Storhogna i somras (strax innan jag ramlade, men det gick bra…)

På tisdag kommer jag att berätta om hur jag ätit och tränat mig friskare på en föreläsningskväll på Ecocaféet i Östersund.

Jag och caféets grundare Börje Karlsson berättar då mer om våra respektive hälsoresor.

Vill du ha besök med den här föreläsningen även i din hemstad, så ta gärna kontakt med något studieförbund som kan arrangera det eller kontakta Börje på Ecocaféet.

Här nedan får du ta del av tips på det jag äter under en dag för att få ork till all min träning och så följer några bilder från promenaden idag.

Nötfrukost med kaffe

Jag börjar dagen tidigt, då jag är väldigt morgonpigg, så vid 5-6 blir det en kanna kaffe och en skål nötter med smör, det är så gott och ger massor av energi.

Efter morgonpromenaden blir det nu under den kalla årstiden en liten skål med äggröra som jag förstärker med varmrökt sidfläsk, rökt fisk eller räkor, det mättar väldigt länge.

Innan jag äter det tar jag en sked med mjölksyrade grönsaker för att tarmfloran ska må gott.

Jag har ju ätit pre- och probiotika i form av bönor och mjölksyrat dagligen i 1½ år, men nu sen ett par månader har jag dragit ner på bönorna och äter lite av dem då och då.

Vill du ha tips på mina bönrecept och hur du mjölksyrar själv, så hittar du här Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken.

Jag har inte fått tillbaka de klimakteriebesvär som var orsaken till att jag la till ca 1-1½ dl bönor i min mat varje dag, du kan läsa mer om det här.

Nu blir det istället mer av animaliskt protein igen från kött, lever, kalkon, kyckling, fisk, skaldjur och ägg och mer smör i maten, vilket passar mig bättre på vintern.

Till lunch vid 12-tiden brukar det bli en kötträtt, den senaste veckan har det till exempel blivit pannbiff på lammfärs med morotsröra och lite varma grönsaker, en köttfärssås med aubergine och tomat och kycklinglever med stekt lök och stekta champinjoner till.

Jag använder dagligen sen 3 år benbuljong i maten, du kan läsa mer om dess effekter på min hälsa här.

Det blir oftast extra smör till maten, då jag märker att jag mår bättre av lite fetare mat när det är kyligt ute.

Till vardags skär jag helt enkelt en skiva direkt från smörpaketet, till fest kan det vara gott med t ex ett fetaostsmör i paprika.

Jag äter rätt tidig middag, det brukar bli vid 17-tiden, då blir det ofta någon form av fisk eller skaldjur.

Den här fetaostgratinerade skaldjursgrytan är en återkommande favorit.

Fiskgryta med aioli eller ugnsstekt sill är också väldigt lättlagat och gott.

Så, då har du fått lite tips på hur en matdag kan se ut hemma hos mig.

Det blir väldigt sällan några mellanmål, men vill jag ha något extra på resa eller som kvällsnacks så är det gott och mättande med lite Öländska bönchips eller ost, salami och oliver.

Vill du ha mer inspiration så sök gärna runt i arkivet härinne, har nästan 1800 inlägg samlade sen jag började blogga 2009.

Enklast är att skriva in en ingrediens i sökrutan längst upp, då kommer alla inlägg upp som innehåller det.

Vill du hellre läsa recept i bokform och stötta mitt skrivande så blir jag förstås väldigt glad, du hittar alla mina kokböcker här.

Min dagliga nötfrukost som den såg ut i morse

Nötfrukost 1 port

10 g paranötter

10 g sötmandel

10 g hasselnötter

10 g valnötter/pekannötter

10 g cashewnötter

ca 25 g smör

Skär en skiva smör direkt från paketet och dela den i små kuber.

Lägg upp nötterna i en fin liten skål och fördela kuberna över, ät det hela med en tesked.

Tycker du att det är godare med en macka till kaffet så måste du testa mitt valnötsbröd, det har blivit otroligt populärt.

Enkel äggröra 1 port

2-3 ägg

25 g smör

Salt och peppar

50 g varmrökt sidfläsk, rökt renstek eller fisk

Vispa ihop äggen lätt med kryddor.

Smält smöret i en kastrull eller liten stekpanna.

Häll i äggsmeten, rör runt mot bottnen tills den stelnat lite, ta den då från värmen så den inte tjocknar för mycket.

Servera med stekt fläsk eller bitar av varmrökt fisk och lite grönt.

 

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2018/10/27/enkla-frukosttips-hur-jag-mar-vad-jag-ater-idag-och-tankar-om-rorelse/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta,

    Jag skriver detta i första hand för att jag vill låta dig veta, att jag väldigt mycket uppskattar vad du delar med dig av i kostfrågor och på det sätt du gör det.

    Numera är jag alldeles vimmelkantig efter att ha deltagit i olika Fb-grupper, på olika tema, följt flera personer i samma ämne, sett motsägelsefulla råd, och råd som skiftat från måndag till fredag (nåja), vilket kullkastat tidigare råd och plötsligt vänt upp och ner på tillvaron.

    Nötter och mögel, ekologiska eller icke ekologiska. Ägg och vaccineringar. Jordning med speciella skor (nej), eller de måste vara av tunnaste lädersula, ej gummisula, men jag tar ingen strid i en sekt. Jordning kan endast ske med hud mot jord, sand, vatten, gräs, grus. Jordningslakan. Dynor. Maskiner hit, maskiner dit. Alla svindyra. Fruktfrukost. Paleo. LCHF. Probiotika. Prebiotika. Lymfa. Andulleringsmadrass. Lymfmassage. Avgiftning, lever, njurar, binjuredricka, magnesium och dess co-faktorer. Kilo hit och kilo dit. Bönor, histaminfrisättning. Andningsminuten.

    Allt detta sammanfattar jag med ett enda ord: STRESS! Eller rättare sagt, för min del, nästan som ett slags frozen fright-tillstånd. Det enda som landat i mig och som jag har stor nytta av är andningsminuten, att öht göra mig medveten om hur jag andas. Påminner mig flera gånger under dagen och märker då att jag har hållit andan.

    För övrigt vill jag ropa: ”Stoppa världen, jag vill hoppa av!” Jag har fastnat i en destruktiv kramp.

    Den aggressiva attityden – så som jag upplever den – de många påståendena, ofta uttryckta i haltande svenska, som kan orsaka missförstånd, det pushiga förhållningssättet, skapar ett avståndstagande i mig, känner mig slukad och jag behöver hämta andan. Och när någon protesterar stängs kommentarsfälten diktatoriskt av.

    Min reaktion på detta har blivit att jag tappat all kontroll över min kosthållning, dvs, jag har nästan slutat äta, slänger i mig något direkt ur kylen i all hast när hungern blir påtaglig. Så hungern är det inget fel på. Det är ordning och reda som jag har tappat i det stora flödet av ”goda råd” och pekfingrar och för att inte vara en snäll Ja-sägare. Jag känner mig starkt nedstämd numera och tyvärr fattas flera komponenter för ett bra liv, som ju inte endast består av god kost. Jag har ingen familj, äldre och även jämnåriga har försvunnit av naturliga skäl. Jag lever mycket för mig själv pga kemisk intolerans och halva samhället stinker parfym numera, vilket ger mig många besvärliga symptom. Det finns inte längre några dopaminkickar, att se fram emot. Det är mest trist. Men sedan många år är jag noga med VAD jag äter NÄR jag äter. Ekologiskt nästan helt och hållet. Så det finns ingen skadlig skräpkost här.

    Så hittar jag och läser dina texter, dina inlägg, skrivna i en lugn ton, saklig, varm och vänlig, informativ, aldrig påpekande eller mästrande. Bara vänligt berättande om din väg. Oavsett om dina kostråd passar mig, så känner jag en stor lättnad av att bara läsa dina rader. Jag har skymtat att bland dina recept finns sådana som jag kunde börja med, dvs, måltider med få ingredienser, som känns hanterliga för mig. Jag behöver ”bara” börja…….

    Man kan börja med att satsa på avgiftning, eller tarmfloran, eller…… ja, så väcks villrådigheten, som slutar med att inget blir gjort. Det blir för övermäktigt.

    Jag har flera böcker i ämnet LCHF och även Bönboken/Kokboken, förutom tillgång till din utmärkta blogg.

    Kan du ge mig ett enda litet tips, som förhoppningsvis kunde fungera som en kick, att få ändan ur vagnen, för just nu ser jag inte skogen för alla träd.

    Oavsett känner jag stor tacksamhet för ditt sätt att förmedla din erfarenhet om hur du har gjort för att hitta bättre hälsa.

    Soliga hälsningar Kit Ljung

    PS. Äntligen har jag hittat bönchipsen här i Malmö, på statliga Apoteket. Dom är störtgoda! Jag behöver passa på, så jag inte mumsar på dem, istället för riktig måltid! DS

    • Hej Kit och tack så mycket för dina fina ord om min blogg och sättet jag skriver den på.
      Glad att du upplever mina rader på det sättet. Men samtidigt blir jag ledsen över att du mår så dåligt över den hets som förekommer i kostvärlden, jag har tyvärr upplevt en liknande frustration över en hel del av det som skrivs, men det har inte fått mig att ändra min egen kosthållning.
      Jag gör små justeringar efter vägen då jag märker att det ena eller det andra kan få mig att må bättre, men i grunden är det ekologisk, glutenfri lågkolhydratkost jag hållit på med nu i snart 10 år. LCHF/Paleo benämns den ju oftast, jag kallar den helst naturligt god mat att njuta av.

      De hårda tongångar som finns på en del ställen är väldigt tråkigt att uppleva, jag har själv blivit utesluten ur flera grupper pga att jag haft avvikande åsikter ibland.
      Det här har fått mig att minimera min tid på Facebook och att sluta följa flera grupper, då det tar väldigt mycket av min energi.
      Tid som jag hellre lägger på promenader och att handla, laga och äta god mat.
      Det är det råd jag också kan ge dig, att försöka sluta läsa så mycket av alla de nya idéer som dyker upp, (den ena fnoskigare än den andra 😉 ) och börja tänka mer på vad du själv tycker är bäst för just din kropp och själ.

      Varmt lycka till, hör gärna av dig igen om hur det går för dig.
      Kram Birgitta


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.