Hamburgerdressing x 3

Hamburgerdressing

Pricken över i

Vad vore en hamburgare utan dressing? Rätt trist och tråkig, tycker jag.

Därför får du idag ett snabbskrivet inlägg med tips på tre riktigt goda varianter.

Jag brukar oftast servera stekta skivor av zucchini eller aubergine till hamburgarna.

Vill du ha ett bröd till, så hittar du ett gott recept här.

Bröden är gjorda till små hamburgare, så dubbla smeten om du vill ha dem större.

Makrigialos, Kreta

Just nu är jag i Makrigialos på Kreta med min vän Mona och några av våra gemensamma vänner som vi träffat på tidigare hälsoresor.

Den här gången är vi på en hälsoresa i egen regi med fokus på lugn och ro, yoga, lätt träning, god mat och avkoppling i vacker miljö.

Vill du ta del av lite bilder därifrån under de kommande veckorna, så lägg gärna till mig som vän på Facebook.

Hamburgare med dressing

Hamburgerdressing med sting 2 port

1 dl majonnäs

1 saltgurka

4 cocktailtomater

1-2 tsk Mapuche Fire

Några droppar balsamvinäger

Skär saltgurka och tomater i små tärningar. Blanda majonnäsen med kryddblandningen. Rör försiktigt ner tomat och gurka, låt stå en stund så smakerna utvecklas.

Har du inte Mapuche Fire, en ekologisk kryddmix från Herbaria, så går det lika bra med en tacokrydda eller annan kryddmix med hetta.

Se bara till att du köper kryddmixer utan glutamat, de ekologiska innehåller aldrig den tillsatsen som benämns E621.

För en mildare och mer barnanpassad dressing kan du använda min Rhode Island som bas.

Smörig hamburgerdressing

Smörig hamburgerdressing 2 port

50 g rumsvarmt smör

½ dl majonnäs

1 dl finstrimlad purjolök

2 msk ketchup

1 msk grov, osötad senap

½ tsk grovmalen svartpeppar

Salt

Rör smöret tillsammans med ketchup och senap. Blanda ner majonnäs och purjo, smaksätt med salt och peppar.

Låt stå en stund så smakerna mognar medan du steker hamburgaren.

Jag serverade vitlöksstekta blomkålsskivor, mjölksyrad gurka, oliver, tomat, rädisor och bladpersilja till.

Lammburgare

Paprikadressing 2 port

1 dl majonnäs

2 msk ajvar relish

½ röd paprika

6 st svarta oliver

1 riven vitlöksklyfta

1 tsk paprikapulver

½ tsk balsamvinäger

Salt och peppar

Kärna ur och skär oliverna och paprikan i små tärningar. Rör samman majonnäs och ajvar. Blanda ner övriga ingredienser.

Ställ i kylen en stund så smakerna utvecklas. Smaka av om du vill ha mer kryddor eller vinäger.

Hamburgare DeLuxe med smörig dressing

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/04/21/hamburgerdressing-x-3/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för alla fina recept. Snart ska jag göra hamburgare med bröd och resten. Så jag sparar recepten. De känns som en skatt! ❤

  2. Hej Birgitta. Tack för alla underbara recept och inlägg. Har börjat äta din nötfrukost för 10 dagar sen. Den är jätte god men jag har lagt på mig lite och nu undrar jag om man kan äta den varje morgon? Om det inte är för mycket begärt, har du flera tips för oss som börjar dagen jätte tidigt och orkar inte laga mat 5 på morgonen och dessutom har ingen möjlighet att värma och äta lagad mat på jobbet? Tack på förhand.

    • Gå in på kategorin Frukosttallrik i högermarginalen så hittar du många tips på bra frukostar 🙂

  3. Det här var ju toppen med hamburgerdressing som dessutom var mjölkproteinfri, så när som på smöret. Tack Birgitta.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.