Glutenfritt Bröd med lite kolhydrater men mycket smak

Istället för Tunnbröd

Jag fick en fråga om brödrecept som passar även oss som äter LCHF, för många kan inte tänka sig att ge upp sin morgonmacka till kaffet.

Köpte en burk Getmese från Gärde GetgårdGregoriemarknaden. Jag njuter av mese då och då, trots relativt högt kolhydratinnehåll.

Dess i övrigt nyttiga innehåll och härliga smak gör att jag väljer det som pålägg ibland.

Blev förstås sugen på tunnbröd med mese efter att fotograferat den fina Marknadsdamen som sålde Jämtländskt mjukbröd.

Till mesen blev det därför en ny sats av mitt glutenfria bröd med smak av anis och fänkål.

Här kommer det receptet i repris, så kan Du också njuta av ett gott Lowcarb-bröd i helgen.

Brödfavorit i Repris

Vanligt bröd är inte längre ett alternativ för mig, inte heller ett bröd med mycket kolhydrater. Då finns det bara en sak att göra. Att experimentera fram ett som passar mig.

Något jag kan sakna ibland, är bröd med kryddor. Kryddat surdegsbröd och tunnbröd, eller mjukbröd som vi säger i Jämtland, är de godaste bland bröd.

En smörgås med smak av anis och fänkål, var det ett tag sen jag satte tänderna i. Men nu fick jag till en hybrid, med mycket kryddsmak och lite mer tuggmotstånd.

De flesta Lowcarbbröd jag sett recept på, är bakade av ägg och keso eller Philadelphiaost. Inte så mycket av varken smak eller konsistens, tycker jag. Mest som att äta ett stekt ägg.

Det blev en hel del ingredienser i det här brödet, men det går ändå lätt och snabbt att baka. Det är bara att röra ihop i en bunke och låta svälla några minuter innan gräddningen.

Fiberhusk, Pofiber och Fibrex hittar Du bland det Glutenfria sortimentet eller bland baktillbehör  i vanliga mataffärer.

Mandelmjöl finns att köpa på hälsokost, annars är det enkelt att mala själv i mandelkvarn. Kokosfett köper jag också på hälsokostaffär.

Kryddade Brödkakor

2 Ekologiska Ägg

1 dl Turkisk Yoghurt 10%

2 msk smält Ekologiskt Kokosfett

½ dl mald Mandel

2 msk Sesamfrön

2 msk Fibrex

1 msk Pofiber

1 msk hela Linfrön eller Psylliumfrön

2 tsk Fiberhusk

1 tsk krossad Anis och Fänkål

1 tsk Bakpulver

½ tsk Havssalt

Rör ihop alla torra ingredienser i en bunke. Knäck ner äggen, blanda i yoghurt och det smälta kokosfettet. Rör till en slät smet. Låt svälla 5 minuter.

Klicka ut smeten med en sked på bakplåtspapper. Forma till runda bröd, jag fick till 12 stycken av den här satsen.

Grädda i 200° i 12-15 minuter, tills de fått lite färg. Mina fick mer färg på undersidan än ovanpå.

Låt svalna på galler och frys in. Tina i brödrost, så smakar de nybakat.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/12/glutenfritt-brod-med-lite-kolhydrater-men-mycket-smak/trackback/

RSS feed for comments on this post.

25 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Kryddade Brödkakor […]

  2. Har grubblat så på vad jag ska ha under surisarna. Tror du att detta är ett bröd som går att ha till surströmmingen – inte klämma kanske men som platt macka med alla de vanliga tillbehören?

    Som frukostbröd är det säkert helt perfekt! Ska testas i nästa vecka.

    Allt gott!

    • Det kommer att bli alldeles utmärkt till den sura fisken. Krydda gärna lite extra. Ha det riktigt gott du med, min Vän 🙂

  3. […] hittar man massor med utsökta LCHF recept, t.ex. flera brödrecept. Mandelbröd, OstbrödLCHF brödGlutenfritt bröd. Kolla in hennes mysiga […]

  4. […] Matintaget har också blivit bra. Kyckling och grönsaker till lunch, kyckling och grönsaker till middag, dock i olika varianter. Nu ska det bli brödbakning. […]

  5. Tack så mycket för din kommentar jag blir så glad att du gillade den. Länkar dig oxå för du har så otroligt bra inspirerande recept och tips.

    • Tack, vad roligt att du tycker om min också. Du har verkligen mycket läckra recept, de förtjänar att spridas 🙂

  6. Tack för ett väldigt bra tips, behövs verkligen eftersom jag är bröd älskare men är nu inne på andra veckan av LCHF så har det ju inte blivit något sådant.
    Detta ska jag testa imorgon.

    Ha en bra dag

  7. Det var verkligen kul att hitta hit! Jag befinner mig också där vanligt bröd och kolhydratrik bröd inte är ett alternativ längre så jättekul och bra att du experimenterar och hittar nya goda recept!

    hälsningar, Liberta

    • Hej Liberta och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att du hittat hit och att du tyckte om brödreceptet. Det är riktigt kul att hitta på lite nya sorter som passar både lågkolhydrat och glutenfritt liv 🙂

  8. Hej! Jag bakade dessa bröd nyss, de va kanongoda! Tack för god inspiration. En grej att lägga till i receptet dock, du har inte skrivit när man ska ha i kokosfettet. Jag hade i det tillsammans med ägg och youghurt.
    Hälsningar Nina

    • Hej Nina och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att du gillade mina bröd 🙂 Tack också för påpekandet om kokosfettet, det ska jag genast skriva dit. Försöker kolla igenom recepten några gånger innan publicering, så det inte ska bli nån miss. Men ibland missar jag ändå… Då är det fint att ha korrekturläsare därute 🙂

  9. måste bara fråga också ungefär hur mkt du klickar ut för varje bröd? en matsked? två?
    forma till bröd med händerna innan eller formar de sig själva i ugnen?
    kan smeten/degen svälla längre än 5 min?

    • Hej Jennie. Det blev 12 bröd av den här satsen, jag klickade ut dem direkt på plåten, ungefär 2 matskedar per bröd. Sen plattade jag till dem lite med sleven. Då formar de sig till fina brödkakor. Det kanske blir ännu fastare bröd om den får svälla lite längre. Jag får prova nästa gång jag bakar, för de är slut.. De var försvinnande goda, tyckte både jag och dem jag bjudit 🙂

  10. hej!
    tack för svaret!
    gu, va bra! =)

    • Varsågod 🙂 Sitter just och njuter av mitt bröd till en kopp kaffe. Jag är riktigt nöjd, det blev så gott. Särskilt med brödkryddorna i.

  11. MÅSTE man ha mandelmjölet i?
    Funkar det utan det också?

    • Hej Jennie och Välkommen in i mitt kök. Jag har inte så många måsten i min matlagning 😉
      Du kan ta bort det men öka då på med en matsked Pofiber till. Annars blir smeten för lös och rinner ut på plåten.
      Du kan annars ta 1 tsk Fiberhusk till. Eller byta ut mandelmjölet mot kokoksflingor. Eller sesamfrön. Det finns många vägar.
      Lycka till med baket 🙂

  12. Egentligen saknar jag inte bröd, trots att jag var en riktig mackoman innan, men det här lät gott. Ska nog testa nångång när andan faller på 🙂

    • Hej Bitte och Välkommen till mitt kök. Har inte heller saknat bröd så mycket, men det kan vara kul att testa något nytt, tänkte jag. Hoppas du också gillar det 🙂

  13. Oooooh så gott.
    Men jag törrs inte baka någen form av bröd.
    Har absolut ingen karaktär när det kommer till
    bröd.-in med det bara allt på en dag..nej,nej inte
    för mig. Men så frestande det ser ut.

    Må gott Birgitta
    Elin U.

    • Så kan det vara för många, att det blir överätning. Jag var sån förr när jag bakade bullar.. Men de här går bra för mig, de mättar väldigt mycket. Tog en till morgonkaffet idag, med smör, varmrökt sidfläsk och brunost. Det är en höjdare.
      Ha det så bra du med, Elin 🙂

  14. Nya brödrecept är verkligen uppskattade. Jag gillar heller inte att äta vanligt bröd, de innehåller alldeles för mycket kolhydrater och är inte så nyttiga. Så nya recept tittar jag gärna efter hos dig. 🙂 Min man gjorde ett nyttigt bröd i helgen, men det blev alldeles platt. Fast smaken var bra.

    • Roligt att du gillar mitt bröd, Yasemin 🙂 Det blir en skönare mättnadskänsla av ett sånt här bröd.
      Nackdelen med att baka utan gluten, är just att brödet kan bli platt. Glutentrådarna tillsammans med jäst höjer ett bröd ordentligt. Men mår man bättre med mindre kolhydrater, så får man ju nöja sig med ett inte lika vackert bröd 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.