Smultronmousse

Inlägg #500

Nu har jag kommit upp i 500 inlägg. Vad kul det är att sprida min mat, tankar och åsikter genom bloggen.

Försökte mig en liten vända på Facebook i fjol, men det gav mig inte alls lika mycket. Du får däremot gärna hjälpa till att sprida min mat, via en länk till Dina Facebookvänner.

Eller via mail. Eller varför inte genom det gamla sättet att umgås, via mun mot munmetoden.

Vilken glädje det är sprida kunskap om enkel matlagning att må bra av, baserad på naturliga råvaror. Det är bland det bästa man kan göra för sina medmänniskor, tycker jag.

Jag firar mina första 500 med att bjuda på en riktigt läcker  Smultronmousse.

Smaken av våra smultron är helt unik. De ska helst ätas solvarma direkt ute i skogen, eller bara med lite grädde.

Hittar jag mycket, brukar jag göra mousse eller parfait, den får en riktigt intensiv smak. Moussen är suverän att ha som fyllning i tårtor.

Vill Du hellre göra parfait, hoppa bara över gelatinet och frys smeten i en form. Ta fram och tina i kyl en halvtimme innan servering.

Har Du glassmaskin, kör parfaitsmeten i den, det blir ännu godare.

Smultronmousse

2 dl Smultron

1½ dl Grädde

2 Ekologiska Äggulor

1-2 msk Honung

2 Gelatinblad

Mosa smultronen med en gaffel, spar några fina till garnering. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.

Vispa gulorna till hårt skum med honungen, det tar ca fem minuter.

Vispa grädden fast, men inte för hårt. Krama ur gelatinbladen och smält på svag värme med en sked av grädden. Låt svalna lite.

Blanda ner en sked av äggkrämen i gelatinet och rör sen ner det tillbaks i smeten. Blanda ner smultronmoset och vänd till sist ner grädden med försiktiga tag.

Häll upp i glas eller en form och ställ kallt några timmar. Garnera med smultron och blad. Moussen i formen kan skedas upp till ägg, med en matsked doppad i varm vatten.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/08/05/smultronmousse/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 kommentarerLämna en kommentar

  1. Grattis Birgitta!

    Tänk vilken resa du gjort med din blogg

    Tacka för allt som varit och allt som komma skall

    Stor Fjällkram!

    • Tack, allra käraste Fjällmor. Det är en fröjd att skriva, med så fina bloggläsare som jag har här inne 😉

  2. Hej igen, Birgitta!
    Skulle behöva råd. Ska till Kreta-Agia Marina, hotell Ilianthos Village på lördag. Chania alltså. Eller så nära som 9 km 🙂
    Vad köper man? Sambon har ju varit där förr men bara handlat alkohol men jag vill handla sådant man tuggar ju.
    Du har ju varit på Kreta ofta och jag tror/hoppas du kan ha tips? Vi är bara där en vecka så vi hinner inte åka iväg och handla utan det får bli lokalt.
    Hoppas på svar
    Kram/Lena

    • Hej Lena. Ursäkta det långa dröjsmålet, har suttit i en helt ström och datorlös stuga i de djupa skogarna i Dalarna i en vecka.
      Jag skulle absolut köpa med hem av deras fina olivolja, köpte en väldigt god från Agia Triada på flygplatsen. Timjanhonung är ett annat säkert kort. Och så lite av deras goda Graviera-ost, den är suverän. Kryddor och örter är bra och väger lite i packningen. Hoppas du hinner se det här och få med lite godsaker hem.
      Vi bodde också i Agia Marina, fint ställe. Gå upp i den gamla stadsdelen, där är så vackert. Titta in under länkarna till min Kretaresor, där finns lite mer tips. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/0-4-recept-fran-kreta/
      Ha en skön vecka 🙂

  3. Grattis!! 500 – Wow!!
    Hmm… Jag undrar en sak. Den här smultronparfaiten verkar såå himla god, men jag är vegetarian och vill inte använda gelatin. Det finns ju ett geleringsmedel som heter Agar agar och som är vegetabiliskt (från alger…) – skulle det funka att byta ut gelatinet mot det och isåfall; vet du hur mycket man ska ta??

    • Tack 🙂 Jag har tyvärr inte så stor erfarenhet av agar-agar, annat än att min mamma brukar göra en väldigt god äppelmarmelad med den. Men det fungerar säkert jättebra, hör med dem som säljer det hur mycket gelatin det motsvarar.
      Annars finns numer ett gelésocker som mina vegetarianer i familjen använder sig av. Lycka till 🙂

  4. Vad gott det ser ut och grattis till 500 bra inlägg. Läser ofta men kommenterar inte.
    Synd bara att det är så svårt att hinna plocka ett par deciliter smultron – de flesta går ju rakt in i mun!

    • Tack för det, Anki 🙂 Ta med några hem nästa gång och testa, det är värt det 😉

  5. Åh vad gott! 🙂 Har tyvärr inga smultron, trots väldigt mycket plantor i trädgården…

    • Prova den på hallon istället, det blir nog också väldigt gott 🙂

  6. GRATTIS till 500 inlägg!

    Jag ‘prenumererar’ på dina inlägg och får varje dag till min e-post alla dina fina bilder, texter och recept. Tack för dem!

    Gör dej en bra dag!

    Anmaja

    • Stort Tack, Anmaja. Kul att ha dig som prenumerant 🙂

  7. VARMT GRATTIS TILL 500 INLÄGG.Alla vi i bokgänget
    sänder ett rungande hurra. Tusen tack för herlig
    smultronmousse.

    Idag skiner solen över min del av Sörmland.

    Må bäst.
    Elin U

    • Tack, Elin, det känns kul att veta att du och bokvännerna gillar min mat 😉 Har haft en skön vecka i Dalarna, nyss hemkommen.

  8. Kan bara instämma i vad du skriver om smultron.

    Så himmelskt goda och dessutom fyllda med minnen från barndomens smultronplockardagar.
    Det smakfullaste bär jag vet.

    Soliga hälsningar!

    • Visst är de underbara. De och hallon är stora favoriter 🙂

  9. Det där såg väl så vansinnigt gott ut! Är faktiskt väldigt förtjust i parfait även om jag inte är någon efterrätts- eller godisråtta!
    500 inlägg? Oj! Tack för att du delar med dig!

    • Tack Lena 🙂 Så kul att du vill vara med och läsa mina recept.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.