Omelette med Grön Sparrisstuvning

Smaker från förr

Stuvad sparris är en grönsaksrätt man inte ser så ofta. Men väldigt gott blir det. Jag gjorde den till äggstanning på bufféer när jag jobbade. Här hemma har jag mest ätit sparrisen smörstekt, baconlindad eller kokt med hollandaise.

När jag gick över till Lowcarb, blev det ofta en vanlig omelette till frukost. Lätt, snabbt, nyttigt och gott. Så långt ifrån en tallrik fil, sylt och müsli man kan komma.

Jag fick en fråga om hur en dag med min variant av LCHF kan se ut. Jag har ju kommit fram till en mathållning som fungerar fint för mig.

En kost med mycket grönsaker tillsammans med ganska mycket naturligt fett och proteiner från bra råvaror. Jag försöker handla mycket ekologiskt för att få riktigt bra kvalitet.

Här kommer en länk till ett inlägg jag skrev i höstas, med exempel på hur min mat en vanlig dag ser ut. Det var under resan till Turkiet och recepten är för 2.

Dagens sparrisomelette åt jag till middag. Det blir ju rätt mycket kött i mitt kök, så ibland  blir jag riktigt sugen på helvegetariskt.

En sak som är viktig när Du ska göra en omelette, är att ha en bra stekpanna. Köp en lite mindre panna med en botten där inte äggen fastnar. Då får Du en hög, fluffig omelette, som lätt glider ner på tallriken.

Har svurit många gånger över dåliga stekpannor, men nu har jag en suverän, som jag köpte i Turkiet. Den packas alltid med i resväskan när jag är ute på mina resor.

Gräddstuvad Sparris

½ knippe färsk, grön Sparris

1 tsk veg Buljongpulver

2 msk Smör

2 msk av Buljongen

1½ dl Grädde

Några droppar pressad Citron

Havssalt och nymald Vitpeppar

Förväll sparrisen fem minuter i lite vatten och buljong. Ta upp sparrisen och skär i bitar. Spar buljongen.

Fräs bitarna i smör utan att ta färg i några minuter, krydda. Häll på buljong och grädde, låt stuvningen småputtra på svag värme i 15 minuter. Smaka av med citron och om det behövs, mer kryddor.

Gör under tiden en omelette på 3 ekologiska Ägg, ½ dl Grädde, Salt och Peppar. Smör att steka i. Lägg på stuvningen medan ytan fortfarande är krämig.

Vänd över halva omeletten med en stekspade och låt den glida ner på en tallrik. Servera med Plommoncocktailtomater.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/02/28/omelette-med-gron-sparrisstuvning/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Provade det här receptet och det var verkligen jätte gott. En liten fundering jag har bara. Tex om man reder stuvningen med 1 msk vetemjöl, gör det ngn skillnad? Är inte det en ganska liten mängd kohydrater, om man gillar känslan av lite ”mer” sås?

    • Hej Väjabruden. Visst kan det tyckas lite med en matsked mjöl, men själva vitsen med LCHF är ju just att utesluta spannmål helt. Även lite mjöl höjer blodsockret, använder man bara grädde, lägger det sig stabilt.
      För mig är det ett självklart val, eftersom jag inte mår bra av att äta mjöl. Du kan ju istället byta ut lite av grädden mot crème fraiche, så blir såsen tjockare. Det är nog en vanesak också, att gå över från en ”mjölig” sås, till en ren gräddsås.
      Prova dig fram lite vad som passar bäst för dig 🙂

  2. Gud så gott!!
    Blev så sugen på sparrisomelett. Min svärfar gör en sån himla god omelett med sparris den påminner väldigt mycket om den här.
    Har aldrig kommit mig för att fråga honom om receptet men nu har jag ju hittat ett hos dig, underbart!!

    • Hej Slickepotten och Välkommen hit. Vad roligt att du fick ett recept på den till slut. Det är ju inte nån trendig rätt, så man ser sällan receptet. Hoppas kunna ändra den trenden 😉

  3. Åter igen ett recept som jag bara vill laga nyss! Mina smaklökar blir avundsjuka!
    Du ger verkligen inspiration med dina recept! Tack!

    Ha en fin vecka!
    kram/ Lena

    • Tack till dig, Lena. Dina kommentarer får mig att bli glad. Du kan verkligen vrida till orden 😉

  4. Hej Birgitta! Vi älskar omelette, så sparrisomeletten skall jag absolut pröva!
    Håller helt med dig (och Sanna) ovan! Vill heller inte skippa grönsakerna. Och frukt och bär bara älskar jag. Så jag lägger min kolhydratranson på dem. Mycket intressant att läsa ditt föregående inlägg om förvaringen av hjortron och bär förr. Tyckte jag skymtade älg i frysen hos närbutiken oxå. Kanske var det älgstek. Får kolla.
    Kul att du tittar in hos mig ibland.

    • Hej Ingmarie. Vad roligt, en till grönsaks och bärälskare 😉 Jag blir så glad av att titta in på din blogg, dina blombilder är suveräna. Behövs i den här världen av vitt.

  5. Så gott det ser ut! Är så roligt att läsa om ditt ”sätt” att hantera kosten… Det är precis det som jag efter alla år med LCHF kommit fram till passar mig bäst också. Jag vill ha fettet och köttet men vill inte göra avkall på de goda grönsakerna. Sen är det bara att hitta en balans mellan allt det 🙂 Nu längtar jag tills jag kan börja så lite inför den stundande vår och sommarsäsongen med all härlig sallad, kryddor, tomater och andra primörer!
    Nu ligger min matsedel för vecka 9 ute, ha en riktigt bra söndag!

    • Hej Sanna. Känns fint att höra att det är fler än jag som hittat balansen i Lowcarbkosten.
      Det är ju inte en fråga om att snabbast möjligt gå ner i vikt, utan att hitta en hållbar livsstil. Sen att man sakta men säkert får en fastare och slankare kropp, gör ju inte saken sämre 🙂
      Ska titta förbi och se vad du har för gott att bjuda på den här veckan. Det brukar ofta vara sånt jag gillar 😉

  6. Ser jättegott ut Birgitta. Har stuvat spenat mest tidigare, men sparris känns ju lite lyxigare. 🙂

    • Hej Peter och Välkommen till mitt kök. Tack för berömmet 🙂 Stuvad spenat är en stor favorit här hos mig också.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.