Fromage på Skogshallon

Gammaldags dessert

Det här är en gammal favorit sen jag var liten. Mamma gjorde så goda efterrätter, minns än smaken av hennes Citronfromage. Tyvärr en dessert som glömts bort lite i tider med Pannacotta och Mousse.

Det är riktigt goda efterrätter de med, men väcker inte samma smakminnen. Det kan kännas lite jobbigt med alla pytsar när man ska göra fromage, men slutresultatet är värt all extra disk.

Jag använde ofta fromage som tårtfyllning när jag hade bröllopsmiddagar. Det var också en dessert som jag serverade till diabetiker.

Skogshallon har så annorlunda och mycket godare smak, jämfört med odlade. Det är guld att ha många påsar på lut i frysen sen i somras.

Hallonfromage

2 dl frysta Skogshallon

2 dl Grädde

2 Ekologiska Ägg

1 msk flytande Honung

2 Gelatinblad

1 tsk pressad Citron

Mixa hallonen med stavmixer, passera genom nätsil. Ta en slickepott och pressa igenom fruktköttet, det är enklast.

Blötlägg gelatinet i kallt vatten i tio minuter.

Dela gulor och vitor i två bunkar. Blanda gulorna med honungen och vispa tjockt med elvisp, ca fem minuter tar det att bli riktigt bra.

Diska visparna ordentligt, innan Du vispar vitorna riktigt hårt.

Vispa grädden i en tredje bunke. Krama ur och smält gelatinet tillsammans med citronsaften.

Blanda det smälta gelatinet med hallonpurén. Rör ner lite av den vispade grädden i äggulesmeten och rör så i hallonpurén. Blanda ner resten av grädden och vänd till sist försiktigt ner äggvitorna.

Fyll fromagen i små mockakoppar eller i små, fina glas. Ställ i kyl att stelna nån timme. Servera vispad grädde till och gärna lite hela bär.

Kvällshimmel i Nyårstid

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/01/03/fromage-pa-skogshallon/trackback/

RSS feed for comments on this post.

26 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] mer vanligt med fromage. Nu börjar den bli modern igen, allt går igen. Här finns ett recept på Fromage med Skogshallon sen i […]

  2. […] Hallonfromage […]

  3. oj, inte meningen att kommentarbomba men det här var ju fantastiskt bra! Jag hade nämligen tänkt gör parfait men det här var ju hundra gånger bättre utan allt socker, tack!

    • Det går fint, kul att få kommentarer som gillar det jag lagar 😉

  4. Mums!

    Vi gör ofta fromage… eller nästan.
    Vår hemmasvängda glass, utan glassmaskin, är samma recept men utan gelatinet. Jag har inte tänkt på att det är som fromage! Tack!

    Och jag håller fullständigt med dig om att saker är till för att användas. Vackra udda koppar till dessert, snapsglas till mäktig chokladmousse, äggkoppar till tryffelgömmor…

    Den som ändå hade fler skåp

    😉

    /Fjällmor

    • Hej Fjällmor. Jag gjorde faktiskt glass av det som blev över. Trots gelatin i. Det funkade också.
      Du kan tro att det är fullt i mina skåp vid det här laget. Köper och får fina gamla tallrikar från loppis ibland, så fint att fotografera mat på.
      Sköt om er i vinterkylan 🙂

  5. Sitter och söker efter recept på en efterätt för diabetiker till en liten flicka som precis fått det och ditt recept på Fromagen m.hallon låter ju kanon och dessutom utan socker så den kommer vi testa till helgen,tack för tipset!

    • Hej Malin. Välkommen in i mitt kök. Vad tråkigt för flickan att hon fått diabetes. Men bra att hon har såna i sin omgivning som bryr sig om och inte serverar söta desserter.
      Jag har en del recept sen tidigare på bakverk och desserter som passar till diabetiker. Sen är ju min mat utan alltför mycket kolhydrater i övrigt också.
      Glad att kunna hjälpa till 🙂

  6. Det här lät väldigt gott och inte alltför onyttigt!

    God fortsättning på det nya året!

    • God fortsättning till dig med, Mor-Mia. Fromage är riktigt nyttigt faktiskt, med mycket ägg och grädde 🙂

  7. Hej! Hittade hit via ”Tre tjejer i köket” Vilken UNERBAR blogg du har. Bilderna är enormt fina och du skriver så målande och bra! Hit kommer jag igen, har redan lagt dej till mina favoriter!
    Trevlig resa!

    • Hej Erika. Varmt Välkommen till mitt kök. Kunde inte fått finare ord med mig på resan 🙂

  8. I love the picture of the raspberry fromage in the snow!
    Happy New Year 2010 to you and family and may your New Year’s resolutions come true!
    Cheryl

    • Thanks, Cheryl. It was really fun to take the pictures in the fluffy snow on my balcony 🙂
      Wish You a Happy New Year. Your blog is so interesting to follow, with great pictures and delicious food.

  9. Ja, visst är det synd att vissa rätter glöms bort bland mattrender. Fromage är så gott, särskillt med en frisk smak av citron eller lite syrligare hallon.
    Håller med om att även koppen är jättefin! Skulle man ju knappt våga äta ur…

    • Precis varför jag tycker det är viktigt att skriva om sån mat som håller på att försvinna. Det får inte ske.
      Koppen fick jag av Mormor när jag var liten. Tycker om att använda gamla saker, bättre än att de ska samla damm i skåpen. Men jag diskar försiktigt 😉

  10. Muums! Låter och ser smaskens ut! 🙂

    • Tack Kardemummagumman. Du får testa, jag lovar att den blev god 🙂

  11. Vilken underbar rosa dröm av en fromage Birgitta!

    Lustigt ändå hur perception fungerar .. jag blev sugen på Klappgröt då jag såg bilden! 🙂

    • Visst blev den läcker, tack för inspirationen 😉
      Klappgröt åt jag också när jag var barn, det är ju så gott det med. Fromagen blev väldigt lik den, nu när du säger det 🙂

  12. Både låter och ser mumsigt ut. Det ska jag prova framöver och bjuda familjen på en helg.

    • Ja det får du göra. Den är riktigt läcker och går ju att variera med andra bär, frukt, vanilj, kokosmjölk eller vad du kommer på 😉

  13. Det ser himla gott ut! Så smart att ha fromagen i en tjusig kopp!

    • Tack, Elina 🙂 När man börjar titta i köksskåpen, finns det ganska mycket fint som nästan aldrig används. Vem dricker kaffe i mockakoppar numer? Men till desserter blir de jättebra, en liten lagom portion.

  14. Mmm, det där både lät och såg helt fantastiskt gott ut.

    Hoppas du haft ett bra slut på året och önskar dig en god fortsättning!

    • Tack detsamma, Jessica. Kallt och fint har det varit här i Jämtland.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.