Wokad Kalkon med Plommonsås och Rödkålssallad

Wokad Kalkon med Citron och Plommon med Rödkålssallad

Wokad Fågel

Wok har varit en favorit i mitt kök i många år. Ett snabbt och lättlagat sätt att ta vara på diverse olika grönsaker. Fläskkött, kyckling, biff, älgkött eller kalkon, det mesta passar till wok. Förr var det ofta äggnudlar till, men en kålsallad funkar bra i stället, om man vill dra ner på kolhydraterna.

Jag var också en storkonsument av Sweet Chili, men har slutat med den eftersom den nästan bara består av socker. Jag testade med citron och plommon till dagens wok, det blev fräscht. Sötman från plommonen, tillsammans med syran, lyfte rätten.

Sen jag slutade med alltför mycket socker/mjöl/snabba kolhydrater i maten, har min Fibromyalgi blivit så otroligt mycket bättre. Nu har jag varit en månad i värmen här i Turkiet, det är en riktigt hälsoresa den här gången.

Så här värkfri har jag inte varit på många år. Det är bara vid snabba väderväxlingar till lågtryck som Fibron visar sitt fula ansikte. Men för det mesta är det sol och glatt humör som gäller.

Kalkonwok med syrlig sås

200 gr Kalkonbröst

Saft och skal från en Ekologisk Citron

1 msk Olivolja

1 tsk Granatäppelvinäger

1 krm Worcestersauce

2 Plommon

1 liten Morot

5 cm Gurka

1 grön Turkisk Paprika

3 Knipplökar

2 dl Grädde

Smör

Havssalt och Chili

Strimla köttet i tunna skivor. Blanda med citronsaft och skal, olja, vinäger och Worcester. Låt dra en stund. Skär under tiden grönsakerna i bitar och plommonen i klyftor.

Börja med att steka morötterna i smör, flytta sen över i en gryta. Stek sen paprika, lök, gurka och plommon efter varann i pannan.

Skölj ur pannan, fräs på smör och stek köttet i 2 omgångar, häll på marinaden när det tagit färg. Häll över i grytan, låt allt få ett uppkok och rör ner grädden. Låt puttra några minuter.

Plommon, Turkisk Paprika, Vårlök och Gurka klart för Wok

Rödkålssallad med Hasselnötter och Granatäpple

¼ Rödkålshuvud

½ dl hackade, rostade Hasselnötter

2 msk Granatäppelkärnor

2 msk Kallpressad Olivolja

1 tsk Granatäppelvinäger

Havssalt

Strimla rödkålen fint, krama den lite med fingrarna, så blir salladen saftigare. Blanda med olja och vinäger. Rör ner granatäppelkärnor och nötter och servera till woken. Det här är en sallad Du kan testa till Julbordet framöver också, passar fint till skinkan.

Rödkålssallad med Granatäpple och rostade Hasselnötter

Granatäpple på Marknaden i Alanya

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/11/09/wokad-kalkon-med-plommonsas-och-rodkalssallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jab, det är jag igen..kan inte hitta nån Webbadress på dej ??? Hur lägger jag in dej bland mina favoriter??
    Hej från mej (igen)

  2. Hej där!!
    Såg din kommentar på Lottans(Charlotte i från Alanya) blogg…sååå bra att jag såg dej. Lider själv av Fibro sedan i mitten av 90-talet och utreds nu på Reumaten här i stan ang. Sjögrens syndrom, min doktor tror att det kan vara det också…men, men utredningen är inte klar. Jag blir såå glad när man ser människor med samma diagnos som vill göra nått för att må bättre!!
    Jag är en kvinna på 49 år med två vuxna döttrar och fyra barnbarn. Min yngsta dotter bor också i Alanya….Hennes blogg är ”En turkfrus Vardag i Alanya”…du hittar henne på min blogg. Hon är en nära vän till Charlottte som du lämnde din kommenter till. Det var därför jag hittade dej…=)
    När du är i Alanya, vart bor du då?? Jag brukar åka ner minst två ggr/år till min lilla familj därnere…skulle vara såå kul å få höra mer om dej!! Men jag kanske ska gå in igen å läsa mer på din blogg då…hahahahaha…lat som man är!
    Jag gillar verkligen din blogg!! Kan jag lägga upp dej på ” Mina Favoritbloggar ” ??? Jag gör det, och villl du inte det så tar jag bort dej…Tamam??? VILL verkligen INTE tappa bort din blogg!! Ha det gott!! Kram från mej i Norrland

    • Hej Eva. Välkommen hit, kul att du hittade min blogg. Jag hittade Lottans igår, kul om jag kan sprida mina recept bland dem som bor här nere också. Jag har verkligen fått en förändring i mitt liv, sen jag gick över till lågkolhydratkost.
      Jag blev också utredd för Sjögrens för några år sen, mina symptom tydde på det. Men proven visade inget, senare blev diagnosen Fibro. Att utesluta bröd och dra ner på andra kolhydrater har verkligen gjort underverk med min hälsa. Hoppas du kan bli bättre också 🙂 Läs mer under rubriken Om Mig, så får du veta lite mer om min Hälsoresa.
      Ska gå in på din dotters blogg och titta också. Min adress är https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ du får väldigt gärna länka till mig. Ju fler som får upp ögonen för att man kan må bättre av en neddragning på kolhydraterna och övergång till äkta fett, som smör, grädde och animaliskt feta produkter + omega-3 och olivolja, desto bättre.
      Jag har bott på ett flertal lägenhetshotell, som Azalea, Villa Sonata och Akya, de är mycket bra alla tre. Ska göra ett inlägg om dem med länkar framöver, så kan du ta kontakt direkt med hotellen och boka där.
      Ha det bra./ Birgitta

  3. Det såg jättegott ut, är dålig på att använda kalkon. Antagligen för att det så ofta finns billig kyckling att köpa i affärerna. Nästa gång jag är i affären ska jag försöka komma ihåg att prova köpa hem kalkon istället.

    Vad skönt att värken lättar för dig därnere, hoppas att du fortsätter att må lika bra hela tiden 🙂

    • Hej. Kalkon är verkligen värt att testa, helt annan smak än kyckling.
      Sen jag började med LCHF har jag blivit bättre hela tiden, ska bli intressant att se om det håller när jag är hemma i december också. Tack för din omtanke 🙂

  4. Kikar in för att se hur du har det i höstrusket. Hoppas att allt är bra.

    Hälsningar Nadja

    • Hej Nadja. Här är allt fint, inget rusk utan bara sol och värme 😉 Har inte varit in hos dig på länge, får ta en vända förbi. Ägnar inte så mycket tid framför datorn här som hemma. Ha det bra./ Birgitta


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.