Hemgjord Majonnäs

Så mycket godare än köpt. Och inte svår att göra själv.

Många har nog föreställningen att det är jättesvårt att göra majonnäs. Det är faktiskt riktigt enkelt och resultatet går ju inte att jämföra med de man köper, som ofta har nån konstig bismak.

Hemlagad majonnäs blir inte lika tjock som den köpta, fabrikanterna har ju i en massa konstiga stabiliseringsmedel. Gör man den på rumstempererade äggulor och olja så är den ungefär som trög vaniljsås i konsistensen när den är klar. Efter några timmar i kylen tjocknar den.

Jag använde en riktigt god Kallpressad Jungfruolivolja som jag köpte på Kreta. Jag var på en utflykt och vi gjorde ett stopp  hos en dam som stod vid vägkanten och sålde egenproducerade varor.

Jag köpte 1 liter Olivolja, 2 sorters Honung, Timjan, Torkade Blåbär och Tranbär

Jag köpte 1 liter Olivolja, 2 sorters Honung, Timjan, Torkade Blåbär och Tranbär

Passa på och köp med godsaker hem från

semestern i sommar

Skoudia, Kretas egen Snaps

Tsikoudia, Kretas egen Snaps

Åter till receptet, som Du märker så hamnar jag på lite omvägar ibland..

Det här är ett eget recept på majonnäs som jag använde mycket när jag jobbade på restaurang. Det innehåller mer gulor och senap än de flesta recept.

Majonnäs:

4 Ekologiska Äggulor – Spara vitorna, jag återkommer med recept på användbara områden

1-2 msk Senap – Jag använde Engelsk grovkornig som jag stötte i mortel, ta din favorit

½ tsk Havssalt

1 msk god Vinäger

Vitpeppar

Worcestersauce några droppar

½ liter Olja –  Raps eller Oliv är en smaksak

Vispa ihop äggulor, senap, vinäger och salt. Jag vispade för hand, men det är lättare med elvisp eller mixer. Tillsätt oljan försiktigt rinnande, lite i taget, medan du vispar för fullt. Fortsätt vispa tills Du hällt i all olja. Smaka av med peppar, worcester och ev mer salt och vinäger.

Häll upp i burkar och förvara i kyl. Den håller minst ett par veckor. Om den räcker så länge…

Ingredienser till en god Majonnäs

Ingredienser till en god Majonnäs

Rör ihop Gulor, Senap, Vinäger och Havssalt

Rör ihop Gulor, Senap, Vinäger och Havssalt

Tillsätt oljan i en fin stråle medan Du vispar

Tillsätt oljan i en fin stråle medan Du vispar

Färdigvispat. Lite trött i armen blev jag..

Färdigvispat. Lite trött i armen blev jag..

Majonnäs och Rabarberchutney

Majonnäs och Rabarberchutney

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/06/19/hemgjord-majonnas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] 300 gram kolja (urbenad och filéad) 1 dl hemlagad majonnäs 2 tsk dijonsenap 1 msk kokosolja/ghee (till […]

  2. Jag smaksätter med lite paprika istället för Worcestersås, men annars är det ganska likt. Men jag förstår inte hur du orkar utan mixer 🙂

  3. […] Vill Du ha ett recept på en majonnäs gjord på traditionellt vis eller om Du vill göra en större sats, så klicka här. […]

  4. Ska bli intressant att följa
    Själv provade jag för ett tag sedan kallpressad rapsolja men den hade en alldeles för dominant smak.
    Men man kan ju alltid ta lite dominant olja som lite smaktrim.

    Att ”sno” ett recept är en mänsklig rättighet!
    Jag minns inte om det var Hasse Alfredsson som sa det men som ett tips – leta rätt på hans bok ”Varje dag en fest”

    • Du har rätt om Kallpressade Rapsoljans starka smak just i Majonnäs. Men den här jag köpte nu var mildare än de jag testat tidigare.
      Får lägga boken på minnet, Hasse Alfredsson har alltid varit en stor favorit. Det är humor på hög nivå 🙂

  5. Ordet ”lätt” är man inte van vid i LCHF-sammanhang men jag lovar att i detta fallet betyder det mera lätt att göra. Alltså ett lite enklare eller snabbare sätt att göra 2.5 dl majonnäs.
    Tag ett högt, graderat halvliterskärl och en mixerstav !
    Ett HELT normalstort ägg
    Ett par tsk av din favoritsenap.
    (Jag tar en tsk av vardera svensk och ljus fransk)
    I en msk vinäger löser jag upp lite engelskt senapspulver och tilsätter.
    Två kryddmått salt
    Nymald vitpeppar
    Lite tabasco eller cayenne
    Några droppar Worcestersås eller HP-sås !
    (Två kryddmått socker)
    Fyll sedan på med t ex rapsolja till 2.3 dl
    Det var det svåra! Nu till det lätta.
    Sänk ned mixerstaven över äggulan. Starta och dra den sakta uppåt tills oljan är inarbetad. FÄRDIGT !
    Vill man ha den riktigt tjock tillsätt lite mer olja.
    Vill man ha en dressing ta t ex körvel, mejram och vitlök och ett par msk kallt vatten.
    (Förlåt det var en lite lång kommentar)

    • Hej Einar och tack för receptet på Din ”Lätt”-majonnäs. Den verkar både god och lättgjord, får ta och testa den nu när jag ska göra ny majonnäs. Har köpt ekologisk rapsolja från Gotland, blir kul att testa en ny variant.
      Får jag ”sno” ditt recept och skriva om hur resultatet blev? Annars anstränger jag mig oftast att komma på egna recept 😉

  6. Du är så himla duktig. Jag blir väldigt inspirerad av dina recept 🙂 Ha en bra midsommar!

    • Hej Paula. Tack, vad kul att Du gillar mina recept. Jag kommer att fortsätta i samma stil framöver, så titta gärna in fler gånger.
      Glad Midsommar. Birgitta


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.