Folieinbakad Öring med Ost, Paprika och Citronmeliss

Glödbakad fisk

Här kommer ett till recept från stugan i Dalarna. Den mesta maten lagades på vedspisen, som fick gå varm flera gånger per dag.

Men vädret var sommarfint så det blev även matlagning över öppen eld på stranden.

Vi hade sån otrolig tur med vädret. Klart och kallt när vi klev upp på lördagsmorgonen, men sen blev det 15, sol och vindstilla på eftermiddagen.

Dagen tillbringades ute i skogen, med långpromenad upp till Öjsjön och Stensbo.

Lite lingonplockning blev det förstås igen, går ju inte att gå förbi så här fina bär.

Fler recept på mat från skogen kan Du läsa om i min matkrönika 100% Naturligt god mat i 100% Östersund.

Där är det svamprecept för hela slanten i senaste numret.

På Stensbo bodde en eremit i många år och njöt av självvald ensamhet. Han levde på fisk från sjön, egenodlade grönsaker och bär och svamp från skogen.

Det finns tyvärr inte så många av hans kaliber kvar idag. Bjursåsar’n, som han kallades, byggde många små stugor och bodar på sin tomt, vackert belägen på en udde i sjön.

Han kom från Bjursås utanför Falun. Dit brukade han cykla då och då, för att hälsa på släkten. En nätt liten tur på 20 mil, enkel resa.

Många skulle nog behöva prova på den typen av liv ibland, med minimalt med stress och måsten.

Jag har bestämt mig för att dra ner lite på min egen takt nu ett tag framöver.

I sommar och höst har det varit fullt upp med kokbokskrivande, korrekturläsande och några nya, spännande matprojekt jag blivit tillfrågad att komma med idéer till.

Åker till Turkiet om en vecka, innan dess behöver jag lite vila från bloggen. Det är en hel del annat som måste fixas den närmsta tiden.

Har några tidningsartiklar och annat skrivande som måste göras färdigt innan jag åker. Så nu tar jag några dagars välbehövd semester från bloggandet.

Under tiden kan Du ta en titt på de nästan 800 recept som finns i mitt arkiv eller ta en tur hos några av mina bloggvänner.

Du kan också gå in en sväng på Tomatprat.se. Där gästbloggar jag den här veckan med några enkla tomatrecept från vårens Hälsoresa till Gran Canaria.

Njut av hösten, vi ses om ett tag.

Folieinbakad Öring

2 Öringar av portionsstorlek

½ tärnad gul Paprika

Salladsost från Kittelberget’s Gårdsmejeri

Några kvistar Citronmeliss

Havssalt och nymald Vitpeppar

Två ark Ugnsfolie

Skölj fisken väl, torka av med hushållspapper. Krydda in och utvändigt med salt och peppar.

Lägg fiskarna på folien. Fyll med ost och paprika, stick in citronmelissen.

Fetaost fungerar också bra, men den här färskosten gjord på mjölk från korna på Kittelberget blir mildare i smaken till den fina öringen.

Täck fisken med folie och vik ihop till ett paket. Vik upp kanterna så inte de goda smakerna rinner ut över glöden.

Lägg på grillgaller över glöd, baka i 10 minuter på var sida.

Se efter om fisken är färdig genom att dra i ryggfenan. Släpper den lätt, då är fisken klar.

Servera med grillad Zucchini, Cocktailtomater och Smör.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/09/25/folieinbakad-oring-med-ost-paprika-och-citronmeliss/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Ett annat gott recept att lagas över öppen eld om Du har fiskelycka i sommar finns här, Folieinbakad Öring. […]

  2. Önskar dig en underbar tid i Turkiet! Jag har hur mycket som helst att läsa från alla dina recept på din blogg!Din blogg är den bästa och mest innehållsrika på många sätt.Allt gott till dig från mig!

    • Tack, Gullbritt. Det var härliga ord att läsa, mitt i ”semestern” 🙂

  3. Ha ha!! Min ena dotters pojkvän kommer ifrån Bjursås, och tack vare det så fick jag höra att det skojas rätt friskt om Bjursingarna – att det är lite galna, tokiga och egensinniga på grund av inavel, om man får tro på skvallret!! 😛
    Ha det så bra nu och tag dig tid till allt som ska göras innan resan!! 😀

    • Min Bjursåsare var nog bland det klokaste man kan tänka sig.
      Tack, det ska jag, det ser rätt bra ut inför veckan 🙂

  4. Tack för ditt snabba svar. Jag har heller inget sockersug men ibland vill man kanske ha någon kaka till kaffet. Men vad säger du om hermesetas kan man använda det om man äter enl lchf.

    • Ibland är man snabb 😉 Hermesetas är sämre än sukrin och stevia enligt min åsikt, det är helt konstgjort på kemisk väg. Sukrin är då ett bättre val om man vill ha sockerfritt. Det är en sockeralkohol, utvunnen ur jäst frukt.
      I min och Annika Dahlqvists kommande kokbok kom vi överens om att rekommendera honung i första hand, sukrin och stevia i andra. Just för att honung är det mest naturliga och kakor äter man i LCHF-kosten bara till fest nån gång i bland.

  5. men nu har du allt överträffat dig själv, Birgitta

    vilken firre!

    Mums!

    • Visst ser den fin ut 😉 Naturlig och enkel mat när den är som bäst. Kram över fjällen.

  6. Vilken underbar blogg jag har hittat vilka bilder och recept, så underbar. Har läst en del recept och ser att du använder honung när du bakar kan man ha det i stället för sukrin och stevia? Sötningsmedel är det något man kan använda tror du?
    Tack för en så härlig blogg

    • Hej Carola och Välkommen till mitt kök. Vad glad jag blir åt dina värmande ord 🙂 Jag använder oftast honung själv, men i en del recept har jag testat sukrin eller björksocker med bra resultat. Stevia har jag personligen lite svårt för, på grund av bismaken.
      Anledningen till att jag använder honung helst, är att det är vårt mest naturliga och ursprungliga sötningsmedel. Jag har inte problem med vare sig sockersug, övervikt eller diabetes, så för mig är det det bästa alternativet, om jag vill ha lite sötma. Där måste man prova sig fram till sin egen toleransnivå.
      Lycka till med bakandet 🙂

  7. Ååå vad fantastiskt gott det låter och lika fantastiska ser omgivningarna ut!
    Njut av också av Turkiet och värmen!
    Stor varm kram
    Mariann

    • Tack så mycket, Mariann. Ja, här ska njutas av lugn och ro hela hösten 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.