Inlagda Trattkantareller

Syltad Svamp

Tidigt i morgon bitti, bär det av till stugan igen. Den här gången med min goda Vän, Kocken G.

Vi ska fira vår gemensamma 100-årsdag, vi fyller 50 med bara en månads mellanrum.

Vad kan vara bättre än att fira med trevligt sällskap, god mat och lingonplockning i en stuga ute i ödemarken?

Dagens inlägg kommer från en annan av mina vildmarksturer i höst.

Jag var för några veckor sen uppe en sväng runt Kallsjön och i Bydalsfjällen, tillsammans med min Syster och hennes jobbarkompis.

Det var meningen att vi skulle plocka hallon, men det blev bara några deciliter av den varan i år.

Det räckte lagom till en god förematendrink, en Hallonmojito, som Syster bjöd på medan vi grillade Kycklingspett.

Det har varit en alldeles för varm och torr sommar, så det fanns bara enstaka bär på buskarna.

Vad vi däremot hittade på vår trevliga utflykt, var mängder med små, fina trattkantareller.

Det var faktiskt första gången både jag och min Syster plockade såna, trots att vi är uppväxta i en fjällnära skog.

Men med en van ciceron, upptäckte vi snart de små svamparna.

När vi  väl visste hur de ser ut och var de växer, formligen kryllade trattkantarellerna vid våra fötter.

Det var bara att sätta sig ner på marken och plocka runtom, för att sen krypa en liten bit till nästa koloni.

Otroligt kul, nu har vi hittat ett nytt nöje att glädjas åt på höstarna.

Medan jag är ute på nya äventyr i storskogen över helgen, får Du se på lite fjällfägring så länge.

Mail, kommentarer och min sida på Facebook får ligga och vila, ska själv bara njuta av ouppkopplad avkoppling igen.

Inlagda Trattkantareller

½ liter små Trattkantareller

1 dl Vatten

½ dl Ättikssprit 12%

½ dl Honung

1 liten gul Lök

1 Lagerblad

10 Enbär

5 hela Kryddnejlikor

5 Vitpepparkorn

1 Kanelstång

1 krm Havssalt

Dela löken och skiva den fint. Blanda allt till lagen och koka i 5 minuter.

Häll i den rensade svampen och koka på svag värme i 10 minuter.

Sleva upp på väl rengjorda burkar. Täck svampen med lagen och skruva på locket direkt.

Den här inläggningen håller hela vintern om den förvaras kallt.

Det går fint att använda annan svamp att lägga in om Du inte hittar trattkantareller.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/09/15/inlagda-trattkantareller/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] från Kullens Gårdsmejeri och lite av mina sötsyrliga Inlagda Trattkantareller gjorde Tapasfatet […]

  2. Grattis i förskott!! Jag har också firat min 100-årsdag – med min tvillingsyster!! Men oss är det bara en timma emellan!! 😀

    OTROLIGT fina bilder Birgitta!!! De skulle ju vinna vilken fototävling som helst!!! *Njuter*

    Fråga: Kan man byta ut ättikan mot äppelcidervinäger?? Har hört att syran i äppelvinäger inte är lika ”aggresiv” som i ättika och därmed snällare mot mage och tarmar…!

    • Tack, Anneli. Vad härligt det måste vara att ha en tvilling att dela allt med 🙂
      Det var en otroligt fin kväll vid hade i fjällstugan, kunde knappt sluta fotografera, himlen ändrade sig hela tiden.

      Tror säkert det blir gott med äppelcidervinäger i svampen, men ta då lite mer, så det blir lite sting på inläggningen. Den blir kanske inte lika hållbar, men det är ju så gott så det går nog åt fort 😉 Ska äta min svamp till getädelost i helgen, tror det kan bli riktigt gott 🙂

      • Att vara tvilling är på gott och ont…! Men mest på gott!! 😀
        Tack för råden om äppelvinägern! Getädelost och inlagd svamp lät som en spännande kombo!! 😀

      • Det är det goda som räknas, både bland syskon och mat 😉

  3. Även jag vill säga GRATTIS Birgitta! Livet är en stor gåva och Tack för att du sprider en sådan glädje och tacksamhet över allt det goda vi har.
    Samt för att du så generöst delar med dig av dina kunskaper, naturupplevelser och vackra platser i vårt land och utomlands.
    Jag önskar dig en underbar dag fylld av allt det som betyder mycket för just dig!

    • Varmt Tack, Gullbritt 🙂 Så vackra ord du skickar med mig på resan. Det kommer att göra den ännu finare.

  4. Då säger jag grattis på högtidsdagen i förskott och önskar er en mysig stug-vistelse med god svamplycka 🙂

    Än en gång måste jag få berömma dina bilder, så otroligt vackra och stämningsfulla naturbilder du tar.

    • Tackar för gratulation och bildberöm 🙂 Vi ska verkligen njuta av friden i skogen. Det finns så många vackra motiv därute, naturen är generös på många sätt.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.