Räksallad

Korvkioskmat Deluxe

Om Du, som jag, blir riktigt sugen på en Grillkorv med Räksallad ibland, så är det här det optimala alternativet.

Korven, ja det blir en med hög kötthalt, det finns mängder av goda korvar i butikerna. Lokala charkuterier har ofta riktigt bra korv i sitt sortiment, så det finns alternativ till Scan och Sibylla.

Räksalladen blir så långt från korvkioskens man kan komma. Den sämsta jag hittade när jag sökte på nätet, var från Rydberg’s och innehåller 15% räkor. Men då får man en hel del E-nummer på köpet istället, bland annat E621 Glutamat.

Det slipper Du i min räksallad, jag försökte mig på att göra en lite nyttigare. En sallad som faktiskt innehåller räkor, Ekologiska från Änglamark blev mitt alternativ.

Jag behövde inte smakförstärkare i min sallad heller, den blev god ändå. Jag gjorde det enkelt och tog en köpt majonnäs, Kavli har en riktigt god som dessutom är KRAVmärkt.

Vill Du göra egen, så finns här ett enkelt recept på Hemgjord Majonnäs.

Nu blev ju inte min sallad lika fast som fabrikernas, jag hade varken stabiliseringsmedel eller förtjockningsmedel i min.

Vill Du ha salladen tjockare så går det bra att tillsätta lite Gelatin och sen låta den stå i kylen en timme att stelna.

Hemgjord Räksallad till Grillkorv

1 dl Räkor

2 msk Majonnäs

1 msk Crème Fraiche

2 msk finhackad Gurka

1 msk finhackad Gräslök

Lite Fransk Senap

Lite pressad Citron

Havssalt och Cayennepeppar

Blanda crème fraiche och majonnäs. Rör ner övriga ingredienser och smaka av. Servera till en stekt eller grillad korv.

På bilden nedanför ser Du hur räksalladen tog sig ut på mitt Sesambröd, när vi åkte ner till Dalarna. Det var vår Picknick, som vi intog vid den gamla valvbron som går över Åsanforsen i Åsarna.

Titta in på min blogg i Dalarnas Tidningar så får du läsa om min resa Hem till Byn.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/07/25/raksallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 kommentarerLämna en kommentar

  1. Köpte Rydbergs räksallad och det var nog inte mer än 5-6 små räkor i en liten burk knappast 15%. Det borde inte få heta räksallad om det inte innehåller in viss procent, det är ju bara betor borde heta betessallad.

    • Hej Rolf och Välkommen till mitt kök. Visst är det tråkigt att de kan lura oss konsumenter med en så undermålig produkt.. Hoppas fler inser det och slutar köpa den, så kanske det kan bli en ändring 🙂

  2. Hej, Sitter just nu och äter Fiskpudding, Ditt recept, underbart god. Räksalladen ser god ut, nästa projekt. Tittade på Oprah W idag på TV3, de tog upp vikten av att äta BRA mat, kött från djur som ätit BRA mat, helst ekologiskt. Där var tips på böcker m.m. Tack än en gång för goda recept och lite reseskildring.

    • Hej Eva och Välkommen till mitt kök. Vad skoj att höra, att mina recept är uppskattade 🙂
      Vad bra att Oprah tar upp det här, det är ju en väldigt viktig fråga. Våra djur måste ju behandlas rätt och äta bra mat, om vi ska kunna må bra av att äta dem. Jag tror att Ekologiskt kommer att växa sig riktigt stort, när folk får upp ögonen för det här.
      Ska se om det blir nån repris, tack för tipset.
      Har nu hittat en intervju med Micahel Pollan hos Oprah, men bara text. http://www.oprah.com/oprahshow/Real-Food-Q-and-A-with-Michael-Pollan/1

  3. Att det kan vara så gott med räksallad och korv ihop!

    • Visst är det en konstig kombination vi fått från korvkioskerna, Emmy. Undrar vem som kom på idén 🙂

  4. Mumz!

    😀

    • Håller med 😉

  5. Jag gör alla mina röror själv, tycker dom blir
    mycket godare änn dom köpta.Räkor och alla andra
    skaldjur kann jag tyvärr inte åta. Är hyper allergisk.

    Men gott ser det ut iallafall.

    Må bäst
    Elin U

    • Bra att du gör rörorna själv, Elin. Då vet man vad de innehåller. Tråkigt med din allergi, sånt är besvärligt. Tur det finns mycket annat gott 😉

  6. Den räksalladen såg inte ut att gå av för hackor vill jag lova 🙂

    För att få fastare konstistens så brukar jag byta ut creme fraiche mot philadelfiaost, tycker det blir ungefär samma syrlighet (fast mer salt då förståss) men jag antar att den är full med förtjockningsmedel den också 😦

    Fast då kan man ju byta ut philadelfiaosten mot ditt recept på egen färskost, det borde ju funka 🙂 🙂 🙂

    • Tack för tipset, Veronica. Kollade på Kraft’s hemsida, deras Philadelphiaost ska bara innehålla mjölk och grädde och inga tillsatser. Bara i lättvarianterna och då tillsatser som finns naturligt i växtriket, skriver de.
      Så den kan du fortsätta använda med gott samvete, fast det är klart, min färskost är ännu bättre 😉
      Roligt att du gillar min räksallad också 🙂

      Färskost på Fjällfil

  7. Visst är det härligt att göra sina egna röror mm så man slipper alla dessa e-nummer mm. Glutamat finns ju överallt fortfarande trots att den är så omtalad. Köpte en stor påse med olika grillkryddblandningar från Aromia på nätet och vad hittade jag i ungefär hälften av alla påsar…..jo glutamat. Blev riktigt sur faktiskt! Din räksallad ser smaskig ut 😉

    • Tack, Martina 🙂 Förstår inte att de inte slutar tillsätta glutamat, det är ju inte nödvändigt för hållbarhet utan bara en smakfråga. Men de vet ju att äter man en produkt innehållande glutamat, så blir man sugen på mer. Rent försäljningsknep.
      Men vi är många som börjat lusläsa innehållsförteckningen, så de lär sig nog snart att ta fram alternativ även för oss 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.