Chokladmousse

En klassisk dessert

Chokladmousse var en dessert jag gjorde i mängd på 80 och 90-talet. En riktigt god avslutning på en finare middag, som är enkel att göra och går att förbereda i god tid.

Som mest gjorde jag den till ca 500 personer, då är det bra att kunna göra i ordning moussen dagen innan. Det här receptet räcker till minst 4 portioner.

Chokladmousse på en fin, mörk choklad med hög kakaohalt passar bra när man vill undvika alltför söta desserter.

Äggulorna och grädden gör att chokladens höga halt av kolhydrater blir rejält utblandad, så det är en bra efterrätt även för diabetiker.

Chokladmousse

50 gr  Mörk Choklad 74%

2 Ekologiska Äggulor

2 dl Grädde

Några korn Havssalt

Lite äkta Vaniljpulver

Smält chokladen i en bunke, som Du ställer i en kastrull med kokande vatten. Se till så inte vattenånga kommer ner i chokladen, för då blir den grynig.

Rör ner äggulorna i den smälta chokladen, blanda ordentligt så smeten blir slät. Vispa grädden, inte alltför hårt. Rör ner en sked av grädden i chokladen och rör ordentligt. Vänd så ner chokladsmeten i grädden. Smaksätt med lite, lite salt och vaniljpulvret.

Fyll upp i glas eller koppar och ställ i kylen att stelna i ca 5 timmar.

Jag serverade chokladmoussen med lite extra vispad Grädde och en Jordgubbe.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/01/22/chokladmousse-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    Ungefär hur mycket är lite vaniljpulver?
    Med vänlig hälsning,
    Victoria 😊

    • Ja du, det är ju individuellt hur mycket man vill ha.
      Men börja med ½ kryddmått och känn efter om det är lagom 🙂

  2. […] chokladen ett par minuter på medeleffekt i micro.  Eller i vattenbad, här kan Du läsa hur det går till. Blanda ner äggulan i den inte alltför varma […]

  3. […] Chokladmousse […]

  4. Ser jag fram emot!

  5. Hej Birgitta! Följer med glädje din blogg! Tänkte vara lite fräck och fråga om du har några goa mattips i Ayia Napa? Jag och dottern ska dit i början av maj. Vi kommer att bo nere vid hamnen. Kommer också att hyra bil några dagar då jag gillar att komma runt på nya ställen i min egen takt. Förslag på upplevelser?
    Vänliga hälsningar Anna-Karin iH

    • Hej Anna-Karin. Vad kul att du tycker om min blogg 🙂
      Jag har inte åkt runt så mycket än. Förra året var jag så dålig i ryggen, så det blev inga bussresor. Men jag har tänkt fara runt lite mer i år, bl.a in till Larnaca till veckan. Skriver ett inlägg framöver med lite matnyttiga turisttips 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.