Tips på vardagsmat – Omelett med bacon och syrlig sallad

Snabbt, gott och enkelt

Idag bjuder jag på en lättlagad omelett med bacon som ofta lagas i mitt kök när jag vill ha något mättande och gott som inte tar alltför lång tid att laga.

Servera omeletten med en syrlig rödkålssallad eller en sked av min sockerfria lingonsylt.

Vill du ha fler tips på lättfixad mat med högt näringsinnehåll och mindre mängd kolhydrater så ta en titt här på Stora diabeteskokboken.

Ät, njut och må gott!

Baconomelett 2-3 port

6  ägg

1 dl grädde

150-200 g tärnat bacon eller fläsk

2 msk smör

Salt och peppar

Vispa ihop ägg och grädde lätt, krydda med lite salt och peppar.

Bryn baconbitarna i smöret, rör ner äggsmeten. Rör lite mot botten och kanter, rör sen försiktigt smeten in mot mitten av stekpannan.

Låt steka på svag värme i ca 15 min. Dra pannan från plattan och lägg på ett lock och låt eftersteka i ca 5 minuter, så stelnar omeletten på ytan och blir lättare att ta ur pannan.

Medan omeletten står och steker sig färdig så kan du fixa till den här salladen som passar väldigt bra till.

Rödkålssallad med sting

1 liter finstrimlad rödkål

2 dl majonnäs

2 dl granatäppelkärnor, lingon eller tranbär

1 pressad citron

2-3 msk riven ingefära eller pepparrot

Salt

Lägg den strimlade rödkålen i en bunke, krydda med salt och citronsaft.

Knåda kålen en stund med fingrarna så den blir mjuk, då blir salladen saftigare och godare.

Rör ner majonnäs, ingefära och granatäppelkärnor, för en mer traditionell smaksättning tar du lingon/tranbär och riven pepparrot.

Smaka av om du vill ha mera sälta eller syra. Salladen håller sig flera dagar i kylen.

På bilden nedan ser du fläskpannkaka med lingon från Stora diabeteskokboken, riktigt lättlagat och gott det med.

Fläskpannkaka med lingon Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2023/10/10/tips-pa-vardagsmat-omelett-med-bacon-och-syrlig-sallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.