Gammaldags husmanskost på nytt sätt

Foto Mikael Eriksson

Att följa sin dröm

För 12 år sen jobbade jag just den här juliveckan under fem dagar tillsammans med suveräne fotografen Mikael Eriksson, vi tog bilderna till det som blev min första kokbok, LCHF för seniorer.

Alla bilder fotograferades hemma i min lägenhet och på balkongen bland blommor och blad.

Gammaldags porslin, loppisfynd och arvegods användes som rekvisita, just för att få till bilder som påminde om den mat många av oss ätit ända sen barnsben, husmanskost som på farmors och morfars tid.

Här nedan ser du några av kokbokens recept, den innehåller allt från enklare vardagsrätter till festmat.

Broccolisoppa från Gammaldags husmanskost Foto Mikael Eriksson
Mandelvåfflor med äggsmör Foto Mikael Eriksson
Pannbiff med stuvad vitkål Foto Mikael Eriksson
Tonfisksallad i den amerikanska utgåvan, Low Carb High Fat Cooking for Healthy Aging
Mandelmusslor med hjortron och grädde ur Gammaldags husmanskost Foto Mikael Eriksson

En mångårig dröm gick i uppfyllelse, jag fick möjlighet att skriva en egen kokbok, som grädde på moset tillsammans med LCHF-rörelsens grundare Annika Dahlqvist.

Jag hade nämnt den här drömmen en gång för min chef på Kvarterskrogen i Östersund, jag var då kring 25 och hade mitt första jobb som köksmästare. Hans svar blev kort och inte vidare vänligt; Vem skulle vilja läsa en kokbok som du har skrivit?

Tji fick han, det blev väldigt många, i Sverige, Finland, Norge, USA och i många andra länder runtom i världen.

LCHF för seniorer såldes slut för flera år sen, den kom senare ut på nytt förlag i nyutgåvan Gammaldags husmanskost på nytt sätt.

Även den är slutsåld men finns att köpa som E-kokbok.

Här kan du läsa mer om och ladda ner Gammaldags husmanskost på nytt sätt direkt från Lumio Förlag.

Boken innehåller även många recept från min slutsålda Långkok för LCHF och Paleo.

Den delen har förord av Ann Fernholm, om fettets betydelse i vår mat, så du får två böcker i en.

Glutenfri och sockerfri blodpudding Foto Mikael Eriksson
Gulaschsoppa Foto Mikael Eriksson

Mitt kokboksäventyr slutade inte med den kokboken utan det blev ytterligare sex stycken skrivna under de senaste tio åren, läs gärna mer om dem här.

Till hösten händer lite nytt på bokfronten, skriver mer om det i ett senare inlägg.

Första bilden till det här inlägget är från den picknick som vi dukade upp till omslaget nere vid Storsjön en härlig sommardag, just 12 juli 2011.

De övriga bilderna kommer från boken, här nere ser du min bild på Micke i fototagen på balkongen.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2023/07/12/gammaldags-husmanskost-pa-nytt-satt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.