Coleslaw med ajvar

Cole slaw och grillad kyckling

Kålsallad

Ett både gott och lättfixat tillbehör till grillat är min coleslaw smaksatt med paprikaröran ajvar.

Härinne på bloggen Under vårt tak hittar du mitt ajvarrecept från kokboken Gröna, sköna tillbehör.

Vill du inte ha paprika i din kålsallad så blir den väldigt god med senap och lite rivet äpple också.

Coleslaw med ajvar 2 port

3 dl finstrimlad vitkål

1 liten, riven morot

½ dl strimlad purjolök

2 msk crème fraiche/kokosgrädde

2 msk majonnäs

2 msk ajvar

½ tsk äppelcidervinäger

Salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser till såsen, smaka av med salt och peppar.

Lägg ner vitkål, morot och purjo i en bunke, krama lite med fingrarna så blir det saftigare.

Blanda ner såsen och smaka av om du vill ha mer syra eller sälta.

På bilden har jag grillad kyckling, men coleslaw passar förstås även till fläskkarré, souvlaki eller entrecôte.

Du hittar 80 recept inför sommarens grillningar i min kokbok Birgitta Höglunds bästa grilltips.

Spare Ribs från Grillmat LCHF... Foto Mikael Eriksson

Spare Ribs från min grillkokbok
Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/06/16/coleslaw-med-ajvar-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.