Vitlökssås med örter till varmrökt fisk

Njutbar fiskmiddag

Visst är det otroligt gott med nyrökt fisk så här på sommaren, särskilt med en hemmagjord majonnässås till.

Ett ypperligt sätt att få i sig det viktiga Omega-3, både från den feta fisken och från äggulorna i majonnäsen.

Vitlökssås med örter ca 4 port

2 dl smetana, crème fraiche eller kokosgrädde

1 dl majonnäs

2-3 finhackade vitlöksklyftor

½ dl hackad dill

½ dl hackad persilja

½ dl hackad gräslök

½ pressad citron

½ tsk Worcestershiresauce

Salt och peppar

Rör ihop smetana och majonnäs, vänd ner övriga ingredienser, smaka av med salt och peppar.

Låt stå i kylen några timmar så smakerna mognar fram.

Servera såsen till rökt fisk, avokado, citron och lite sallad, jag hade rökt sik på min tallrik.

I min senaste kokbok Gröna, sköna tillbehör hittar du både majonnäs gjord på ghee och en äggfri majonnäs med kikärtsspad.

Vitlökssåsen är även god till all slags grillade grönsaker, kött, halloumi, skaldjur och fisk.

Här hittar du mängder av recept på olika grillrätter i min kokbok Birgitta Höglunds bästa grilltips.

Majonnäs gjord med ghee och äggfri majonnäs från Gröna, sköna tillbehör
Foto Birgitta Höglund

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/07/28/vitlokssas-med-orter-till-varmrokt-fisk/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.