Lucka 13 – Mina populära saffranskakor och glöggtips

Glutenfria Julkakor med Kokos, Mandel och Saffran

Mandelkakor med kokos och saffran

1 dl mandlar

1½ dl kokosflingor

1 tsk fiberhusk

1 ägg

25 g smör

1-2 msk honung, björksocker eller den sötning du föredrar

1 tsk saffranstrådar eller 1 kuvert på 0,5 g

Hela mandlar till garnering

Smält smöret tillsammans med saffranet, då kommer mer smak fram av den dyrbara kryddan.

Mal mandeln i mandelkvarn, det bruna innerskalet ger god smak till kakorna.

Använder du hellre färdigköpt mandelmjöl, så blir det 2 dl mjöl av 1 dl mandlar.

Rör ihop ägget med vald sötning, blanda ner kokos, fiberhusk och mald mandel.

Häll i det avsvalnade smöret och blanda väl.

Låt stå i kylen en halvtimme att svälla.

Rulla små kulor och lägg på bakplåtspapper, jag fick till 20 små kakor av den här satsen.

Tryck ner en mandel i varje kaka.

Grädda kakorna på 175° i 15 minuter. Låt svalna på galler.

P.S. En del reagerar på att jag ibland använder honung som sötning.

Så här skrev Kostdoktorn om mängden honung i mina kakor häromåret, en klockren beskrivning 🙂

Vill du ha en god glögg till så hittar du här min blåbärsglögg, äppelglögg och här en granatäppelglögg.

Här hittar du mina glutenfria fröpepparkakor om du hellre vill ha det till glöggen.

Tomten och jag önskar alla en lugn och fin Lucia ❤

Tomten med katt

Tomten och hans vän kan konsten att koppla av…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/13/lucka-13-mina-populara-saffranskakor-och-gloggtips/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta! Jag har en fråga lite vid sidan av ämnet här. Jag försöker göra eget nötsmör men har inte lyckats så bra. Undrar om du har tips på hur jag kan få bättre resultat Jag har testat med min blender, en Wilfa 1200 som sägs vara bra kvalité och stark. Men efter 10 minuter med många stopp och nedskrapning från kanterna så är det bara en mandelmasseliknande smet, men inte den där fina oljiga konsistensen som väl är det som gör att aromen kommer fram. För jämfört med köpt mandelsmör tex Monki så smakar mitt knappt något trots fina ekomandlar.

    Sen har jag köpt en elektrolux assistent för att göra korv och annat och trodde att den även skulle kunna göra nötsmör på bättre sätt än blendern. Men assistenten har inte ens en sådan funktion att man kan mixa något till smör.

    Det jag undrar är om jag kan få till smöret på något sätt med de maskiner jag har? skulle verkligen vilja slippa köpa ännu en maskin. Men vill samtidigt gärna kunna göra eget smör.Har du tips på hur man kan göra smör med bra resultat i en blender eller med en stavmixer?
    Eller har du en bra maskin som du kan rekommendera, ej så dyr helst?

    • En sak det kan bero på är att du har för lite mandlar när du kör, så blev det för oss när vi testade på Ecocaféet. Med mer mandlar går det bättre. Jag har en liten matberedare av märket Bosch som kopplas till en stavmixer här i Turkiet, i den här det bra att köra små satser. Läs gärna mer om mandelsmör här hos mina bloggvänner på Under vårt tak 🙂 http://undervarttak.blogspot.com.tr/2012/02/eget-mandelsmor.html?m=1

      • Jaha! Jag trodde det var tvärtom , att det lättare körde fast när det var mkt nötter. Ska testa med mer då. Menar du att du tror jag kan använda blender då till detta?

      • Ja, vi trodde också det skulle vara lättare med mindre sats, men så fastnar det bara efter väggarna. Prova i blendern, om den har kraftig motor ska det inte vara några problem 🙂

      • Åh tack för tipsen Birgitta! Det hoppas jag på då! 🙂

  2. Tack för att du delar med dig av dina recept . En liten önskan bara, att du skriver om du använder varmlufts ugn eller vanlig .För det saknar jag i många recept . Det är ju skillnad på hur man ska ställa in värmen .Tack för ordet

    • Hej Harriet. Jag använder vanlig ugn. Det finns så många olika typer av spisar idag, så temperaturer och tillagningstider måste man själv lära sig hur det fungerar, det är inget jag kan skriva om i varje recept 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.