Utflyktsmacka med pannbiff och stekt lök

Pannbiff med lök

Pannbiff 2-3 port

400 g blandfärs

1 liten gul lök

1 äggula

2 msk grädde eller majonnäs

1 msk sesamfrön

Salt och peppar efter smak

Smör till stekning

Hacka löken riktigt fint. Vill du ha en mildare löksmak så stek den hackade löken i smör först, låt svalna innan den blandas med färsen.

Blanda snabbt ihop löken med köttfärsen och det övriga, smaka av så du får lagom sälta.

Låt smeten stå i kylen en halvtimme, så håller biffarna ihop bättre vid stekningen.

Forma med fuktade händer till små biffar, stek i omgångar i smör ett par minuter på var sida.

Lägg på ett fat eftersom och täck med folie, så eftersteker biffarna utan att de blir torra.

Jag smörstekte också färsk, skivad rödlök till mina pannbiffsmörgåsar, det blev väldigt gott.

Här hittar du mitt vita formbröd som jag använde till utflyktsmackorna.

Mackjärn från Eldmark i Sorsele

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/09/04/utflyktsmacka-med-pannbiff-och-stekt-lok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Fantastisk 💝


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.