Vitlökskeso LCHF

Ingredienser till vitlökskeso

Vitlökskeso 2-3 port

1 dl keso

½ dl bearnaisesås eller majonnäs

2 msk crème fraiche

½ citron

2 vitlöksklyftor

½ dl finhackad gräslök

½ tsk Worcestershiresauce

Salt och peppar

Riv eller finhacka vitlöken. Rör ihop keso, crème fraiche och bearnaise.

Blanda ner vitlök, gräslök och smaksätt med pressad citron, Worcester, salt och peppar.

Låt stå i kylen en stund, så smakerna utvecklas.

Servera vitlökskeson till stekt fisk, kyckling eller fläskkött.

Gott tillbehör till Grillat. Keso med vitlök och gräslök

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/08/11/vitlokskeso-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta!
    Tänkte höra om du läst nedanstående artikel? Jag äter själv lchf /paleo sedan 11/2 år tillbaka. Vet inte vilket ben man ska stå på ibland. Speciellt när andra undrar över en sån artikel. Har inget att hänvisa till. Vill även höra hur du ställer dig till frukt! Får vi i oss tillräckligt med antioxidanter?

    http://www.mabra.com/slutet-for-lchf-studie-visar-pa-hogre-dodlighet/

    Tack för alla goda recept och din stora inspiration!

    • Hej, vad bra att du nu vet hur man gör för att skriva kommentarer här också och att du tycker om bloggen 🙂

      Jag har läst artikeln och jag anser inte att den form av LCHF/Paleo jag äter, med mycket grönsaker är farlig, det är ju så vi ätit i alla tider.

      Med stor variation på naturliga råvaror som kött, fisk, ägg, smör, olivolja, mycket grönt och lite ekologisk frukt och bär.

      Om man inte har diabetes, är sockerberoende eller lider av fetma ser jag inget fel i att äta lite frukt, ekologisk förstås. Har man de problemen får man i sig alla antioxidanter och vitaminer via grönsaker, de innehåller oftast mer av det än frukten.

      De bär som växer vilt här i Sverige är väldigt bra, låga i kolhydrater och innehåller mängder av antioxidanter.

      Möjligen kan det vara riskfyllt att under en lång tid äta processad mat som bacon, korv och bara äta smör, majonnäs och kokosolja till, men det har inte gjorts några studier på det.

      Jag föreslår att du läser på lite mer om både LCHF och Paleo, så har du bra svar att ge dina vänner. En tidning som Må Bra, som mest förespråkar veganskt, vegetariskt, rawfood och liknande kanske inte är den mest oberoende källan?

      Här kan du läsa mycket intressant om LCHF hos Kostdoktorn, Andreas Eenfeldt:

      http://www.kostdoktorn.se/lchf

      Här finns mängder med bra information om Paleo, av Kostrådgivarna Jenny och Magnus Andersson, som skriver en mycket bra Paleoblogg, Under vårt tak.

      http://www.undervarttak.se/om-paleo/

      Jag har mycket gemensamt med Jenny och Magnus när det gäller vår kostfilosofi, du kan här läsa mer här om hur jag äter för att må gott.

      Min Tallriksmodell kontra Livsmedelsverkets

      Hur en matdag med LCHF kan se ut och om min matfilosofi

      Du kan gärna få sponsra mig genom att köpa min kokbok Grillmat LCHF, där har Anna Hallén skrivit ett mycket intressant förord om vikten av att vi får i oss stor variation av vitaminer, mineraler och antioxidanter genom att variera det gröna till vår mat.

      Du hittar boken här, den innehåller en hel del grönsaker och även frukt och bär, kan jag lova:

      http://www.bokus.com/bok/9789172412484/grillmat-lchf-80-njutbara-recept-pa-fisk-fagel-kott-marinader-saser/

      Slutligen, här några intressanta artiklar i samma ämne från New York Times:

      Här en till:
      http://well.blogs.nytimes.com/2016/07/11/no-health-benefit-to-replacing-fat-with-carbs/


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.