Min Tallriksmodell kontra Livsmedelsverkets

Livsmedelsverkets Tallriksmodell...

Livsmedelsverkets Tallriksmodell…

Var är fettet, SLV?

Häromdagen lanserade Livsmedelsverket sin nya tallriksmodell.

Nu trodde jag och många att det äntligen skulle bli en modell som man kan äta och leva med i många år, om man vill få ett hälsosammare liv.

Tyvärr, det blev besvikelse igen, i dubbel bemärkelse…

De har nämligen skapat två olika tallriksmodeller den här gången, en för de som har ett aktivt liv och en för de som av olika anledningar inte rör sig så mycket.

Livsmedelsverkets båda Tallriksmodeller...

Livsmedelsverkets båda Tallriksmodeller…

Tallrikarna består båda av protein i form av kött, fisk, ägg, bönor, tofu, m.m.

Kolhydraterna är rikt representerade via bröd, potatis, pasta, ris, rotfrukter och grönsaker.

Men den essentiella, livsnödvändiga, komponenten fett lyser med sin frånvaro på båda tallriksmodellerna.

Visst får vi i oss en del fett via kött, fisk och ägg, men enligt de bilder som SLV låter illustrera sin syn på hur vi bör äta, så skulle jag vara hungrig bara ett par timmar efter maten igen.

Tyvärr var de här nya rätterna lika fettskrämda som tidigare, som du ser av bilden nedan även väldigt proteinsnåla.

Tallriksmodell enligt SLV för den som rör sig...

Tallriksmodell enligt SLV för den som rör sig…

Här nedan ser du några exempel på de rätter som jag ätit, njutit och mått gott av nu i 7 år med glutenfri LCHF.

Jag är piggare än på många år, vill aldrig tillbaka till hur jag mådde när jag åt mer enligt SLVs rekommendationer, med en hög halt kolhydrater enligt tallriken ovan.

Här kan du läsa vad Ann Fernholm skriver om sina blodfetter efter 10 år på lågkolhydratkost.

Det ser ut som om även hon mått riktigt bra av att gå på tvärs mot myndigheternas anvisningar, eller hur?

Klicka på bilderna nedan om du vill provlaga mina recept.

Fiskgratäng med brynt smör...

Fiskgratäng med spenat och brynt smör…

 

Färsbiffar med tacosmör, inlagda grönsaker, oliver och sallad...

Färsbiffar med tacosmör, inlagda grönsaker, oliver och sallad…

 

Broccolisoppa med skaldjur och Västerbottensost

Broccolisoppa med skaldjur och Västerbottensost

 

Vegetarisk omeletterulle med valnötter...

Vegetarisk omeletterulle med valnötter…

 

Kycklingschnitzel med smörstekta grönsaker, fetaost och sallad...

Kycklingschnitzel med smörstekta grönsaker, fetaost och sallad…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/05/21/min-tallriksmodell-kontra-livsmedelsverkets/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hur hittar jag receptet på kycklingachnitzeln? Bilden är inte länkad. Hittar inte heller receptet via sökfunktionen.

  2. Hej Birgitta,
    Har en fundering utifrån att jag förstått att flera kunniga nämner att vi skulle kunna äta mer balanserat genom att äta hela djuret. Dvs inälvsmat äts alldels förlite.
    Jag är en person som typ bara äter leverpaté om jag äter inälvsmat och det sker någon gång om året när snittar serveras. Min familj är likadan.
    Hur skulle du gå tillväga för att få in detta? Misstänker att flera av oss kommer ”ha problem med smak och konsisten”.
    Kan man smyga in i någon rätt? Eller hur tänker du?

    Använder dina recept flera gånger i veckan! 🙏😍

    • Det är väldigt bra om vi kan börja äta mer inälvsmat och ta vara på allt från djuren, nu äter ju de flesta bara magert muskelkött. Du kan ju t ex börja blanda lite mald lever i pannbiffar och köttbullar, blanda lite hackad kycklinglever i köttfärssåsen. Jag hade svårt för lever i många år men nu älskar jag det 🙂

    • Kycklinglever är väldigt bra. Jag själv har svårt för stark leversmak men kycklinglever är milt och inte lika grynig konsistens som lever från större djur. Min dotter som är fyra år älskar det också äter gärna massor av ”gott kött” som det brukar heta. Goda tillbehör är svamp, lök, bacon, kapris (men kanske inte alla på en gång).

      Tunga är helt underbart. Det ser läskigt ut men är bara vanligt kött som dock ska kokas länge. Många kokböcker anger för kort koktid för tunga så dubbla minst det som står där och salta mycket. Sedan när allt är kokat så rensar man köttet lite sedan har man gott kött att äta och även ha som smörgåsmat om man vill.

      Ät gärna billiga kött som inte är inälvsmat, har man en crock-pot så kan man preppa köttgrytan på kvällen, slå på innan man åker på jobbet och ha middagen färdiglagad när man kommer hem. Supersmidigt.

  3. Jättebra inlägg! Blir helt förskräckt av deras tallrik med mat. Vem blir mätt på det där!? De alternativ du visar upp ser godare, mer mättande och helt enkelt mer rätt ut!

    • Tack, visst är det märkliga tallrikar de rekommenderar, med tanke på de senaste årens nya forskningsrön…


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.