Hur en matdag med LCHF kan se ut och om min matfilosofi

Birgitta Höglund

LCHF på mitt sätt

Idag tänkte jag dela med mig lite mer om min matfilosofi och hur jag äter en vanlig dag.

LCHF-kosten är för mig ett mycket njutningsfyllt sätt att äta. Det är inte bara en tillfällig diet jag äter för att gå ner i vikt eller få en bättre hälsa utan det har blivit en riktigt härlig livsstil.

Det är också viktigt för mig att välja så stor del ekologiska råvaror som möjligt och även gynna det lokala mathantverket, bönderna och odlarna som finns i mitt närområde.

Jag svarade på ett inlägg på Facebook häromdagen angående att en del kvinnor i övre medelåldern har svårt att gå ner i vikt, även med LCHF.

Jag skrev så här som svar på hur jag gjort för att gå ner i vikt och må så gott som jag gör idag:

”Jag är 53 år och har sakta men säkert gått ner några kilo varje år i snart 6 år, sen jag började med liberal LCHF.

Jag äter helt glutenfritt, med en hel del grönt, det blir rejäla portioner med mat inklusive mycket smör.

Nötter och smör till frukost, 150-200 g fisk, kött, skaldjur och ägg till lunch och middag. Mycket sällan mellanmål, fika, sötsaker eller alkohol.

Drog ner ordentligt på mjölkprodukterna ifjol, då märktes skillnad. Jag blev sakta men säkert lite slankare och har samtidigt fått mer muskler.

Jag äter LCHF för att det är så bra för min fibromyalgi. Viktnedgången blir en extrabonus när man tar bort de onödiga kolhydraterna från socker, stärkelse och mjöl.

Jag rör mig en hel del, med sjukgymnastik varje dag och promenader, det hjälper till att hålla både mig och vikten i form.

Stressen är en stor bov i dramat för en del kvinnor som har svårt att gå ner, en förhöjd kortisolhalt är nog det som ställer till det för många.

Skogspromenader, spikmatta, yogaövningar, möten med goda vänner i verkliga livet är något att försöka lägga till i sitt liv, tillsammans med bra mat.

Tror det ger större effekt på sikt än att vara superstrikt och dricka fetkaffe istället för att njuta av riktig mat.”

Jag har också fått rätt många frågor senaste tiden i PM på Facebook kring min syn på LCHF och vad jag rekommenderar.

Det är ju så olika från person till person vilken typ av mat som fungerar bäst, så det är svårt att ge generella råd.

Letade fram ett inlägg från början av min bloggkarriär, det här är tankar kring LCHF om hur jag för 4½ år sen såg på LCHF-kosten.

Glädjande nog så har jag samma åsikter idag. Min typ av LCHF är verkligen något som passar mig och jag kommer fortsätta på den här vägen.

Många är det också som undrar hur en matdag kan se ut för mig. Det är så individuellt hur man äter, men det här är vad som fungerar bäst för mig.

Både jag och min särbo Lennart mår bättre av att lägga till en hel del grönsaker, nötter, bär och lite frukt ibland som tillbehör till maten.

Vissa klarar mindre mängd kolhydrater, andra mer, man får helt enkelt experimentera fram sin egen nivå.

Under senaste året har jag ätit mindre mjölkprodukter än tidigare och skrev bloggen Birgitta Höglunds Paleo i sex månader.

Jag startade den för att dela med mig av mejerifria och glutenfria recept, en blandning av LCHF och Paleo/Stenålderskost. Det finns fler likheter än skillnader mellan de olika kostmodellerna.

Många frågade mig om jag inte kunde ta fram såna recept, så det blev en ny utmaning att hitta på god och näringsrik mat utan grädde och ost.

Den bloggen innehåller ca 200 recept som är helt utan mejeriprodukter, men de innehåller ändå en hel del fett.

Framför allt från den nyttiga kokosoljan, animaliskt fett och kallpressad oliv/rapsolja. Jag använder kokosoljan att steka mina grönsaker och omeletter i, blandar 50/50 med smör.

Nötfrukost

Nötfrukost

Jag äter oftast 3 mål mat om dagen. Nötfrukost vid 7-tiden, sen en kraftigare lunch vid ca 12 och så en lättare middag oftast kring 17-18.

Lunchen kan vara till exempel kycklinglår med grönsaker och ett kryddsmör i paprika eller en hamburgare på gräsbetesfärs av nöt eller lamm med en god dressing till och wokade grönsaker.

Kycklinglår med smörstekta grönsaker

Hamburgare med dressing

Hamburgare med dressing

Mustig älggryta med rökt fläsk

Eller så kan det bli en långkokt köttgryta som jag har färdig i frysen och bara värmer, med extra smör och en sallad till.

Middagen blir sen gärna en omelett på 2-3 ägg med till exempel tomater och fetaost eller rökt lax och spenat.

Det kan också bli en fisk- och skaldjursgryta med aioli eller en fiskgratäng med broccoli.

Fisk- och skaldjursgryta

Fisk och ägg mättar inte lika länge och är mer lättsmält inför natten har jag märkt. Kött äter jag helst mitt på dagen när jag är mer aktiv.

Jag äter en hel del smör till maten, till och med så mycket så att en del frågar; Hur kan du äta så mycket smör…?

Sill och kräftor

Smör, ost, sill och kräftor

Smöret gör att jag håller mig mätt och inte får något sug mellan målen, jag blir heller inte så trött som förr.

Min fibromyalgi mår helt enkelt bra av rejäl mat med en hel del fett till. Jag klarar inte att äta vare sig 5:2 eller 16:8, min kropp trivs bäst när jag äter ca var femte timme.

Så här kan alltså en matdag med LCHF se ut mitt liv, dela gärna med dig i kommentarerna hur det ser ut för dig.

Tillsammans kan vi hjälpas åt att sprida alla våra olika sätt att äta, så fler får upp ögonen för hur varierad mat en lågkolhydratkost kan innehålla.

Klicka på bilderna i inlägget så kommer du till recepten.

Torsk med äggsås

Senaste veckorna har min blogg flera gånger legat 2a på Blogtoplist över landets största hälsobloggar.

Så roligt att min typ av mat uppskattas så mycket av så många, tack till alla läsare 🙂

Träning och bra mat, det är en himla bra kombination för en bättre hälsa, eller hur?

På torsdag flyger jag till Alanya på några månader, då blir det gott om inlägg på min typ av hälsosam mat, hoppas du hänger med på resan i vinter.

Här en bild från en av mina långpromenader i de branta backarna upp mot borgen i Alanya för 2 år sen.

Det var första gången på alla år efter steloperationen av ryggen för 12 år sen som jag klarade den typen av träning.

Birgitta Höglund i Alanya

Bilden nedan är från tiden innan min operation, tagen när jag var 40 år. Då var min vikt på toppnivå och min hälsa och kondition på bottennivå.

Jag är så glad att jag kunde vända min dåliga hälsa till det bättre, genom att börja med LCHF och daglig träning.

Har du problem med hälsan eller vikten, så försök med en kostomläggning till glutenfri LCHF.

Prova åtminstone en månad och se hur det går. Det är aldrig försent att förändra och förbättra sin livsstil. Lycka till ❤

Birgitta Höglund innan steloperationen av ryggen

Annonser

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/10/hur-en-matdag-med-lchf-kan-se-ut-och-om-min-matfilosofi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack, tack Birgitta! Du gör mig alltid så optimistisk till LCHF/paleo. Nu ska jag inte göra om, bara bättre, enligt dina råd! 😉

  2. Härligt inlägg med massor av goda råd 🙂

  3. Har efter 1 år LCHF grymma problem fast åt andra hållet, gått ner ca 5-6 kg från 50 kg till 44 kg var det i somras. nu 55,5 men det sitter fast där. Är 264 cm så jeans kan jag inte ha längre när dom ser ut som dragspel på mina smala ben. Min sambo sa- ät mer fett, ja, då gick ner 2 kg till, och går jag tillbaka till pasta och gluten då kommer IBS:en tillbaka med tarmfickor…Hjälp vad ska jag äta förrutom rotfrukter och sallad, kött, kycklingvispgrädde i massor, svårt med frukost men smoothie går ner. Har även en traumatislk hjärnskada sen 18 år sen då jag medvetslöäs på KS vägde 38 kg
    som minst men v-ägde 52 kg i Solna för 3 år sen när vi bodde i lägenhet, nu i villa med stor tomt, jag jobbar mycket med när när det är en nyköpt tomt och nytt hus sen 3 år, mycket fysiskt arbete
    Mvh Jane

    • 164 cm lång inte 264:)

      • Hej. Förstod nog att det var 164 😉 Många underviktiga kan gå upp till normalvikt av LCHF.
        Men då gäller det att lägga till mer bär, frukt och mer kolhydratrika grönsaker.
        Eftersom du inte mår bra på gluten så skippa det helt, men njut gärna mer av LCHF/Paleo-efterrätter och annat gott, sånt som många har svårt att klara sin viktnedgång av. Du kan ju kolla in recepten på min Paleoblogg, det kanske är den inriktningen som skulle passa dig bättre? http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/
        Lycka till 🙂

  4. Bra tips och många nyttiga goda råd här! och fantastiska recept. Jag har en fråga kring chiafrön. Är relativt nybörjare på LCHF och har läst både för och mot chiapudding/gröt. Jag tycker att det fungerar bra att ha som en frukost eller lunch, tillsammans med bär och frön/nötter, dvs bra i betydelsen att jag står mig länge. Men hur bra är den egentligen ur LCHF synpunkt? är det för mycket kolhydrater? Din nötfrukost som du tipsar om låter ju kanon, tyvärr är jag allergisk mot en del nötter. Fungerar cashewnötter lika bra?

    • Tak 🙂 Just chiafrön har jag inte testat, men sett att de är populära på många LCHF-bloggar. För mig ingår inte puddingar och gröt i min vardagliga mat, så därför har jag inte provat det.
      Men för dig som allergiker kan det ju vara ett alternativ.

      Cashewnötter brukar en del allergiker tåla, men det är rätt hög kolhydrathalt om du är känslig. Men vet de som äter nötfrukosten med bara såna och de är mätta och nöjda länge 🙂

      • Okej! Tack för svar! nja.. gröt i sig känns väl sådär men det känns bra med något annat ibland 🙂 och lättsamt om man inte har kokmöjligheter osv
        Med nötter känns det som chansning jämnt! ibland så reagerar jag på cashew också. Beror säkert på hur de har behandlats.

      • Ja, det kan nog vara bra att vara försiktig med dem. Gav ett tips till en läsare på Facebook som ville äta nötfrukost men inte tålde nötter 😉
        Frön kan man byta till som pumpa, melon, linfrön, sesam och kokosflingor. Ett gott sätt är att rosta dem, hälla på 2-3 ägg och göra en omelett. Krydda med kanel och hyvla över smör med osthyveln vid serveringen. Gott och mättande 🙂

    • Tack för tips med rostade frö omelett! Ska prova! 🙂

  5. Fick en läsarfråga på Facebook som jag delar här :):

    ”Hej o god morgon,tänkte bara fråga vad du tror om min kosthållning, ,jag väger 91.1 och är 1,63 lång..helt åt helskotta alltså. Nåt måste göras alltså….jag har kört lchf på egen hand o med hjälp av dina tips …såhär ser det ut morgon 2 st oopsie med mycket smör o normalt med västerbottenost lunch broccolilåda ca 5 rågade matskedar lite bacon i den med plus en skiva stekt fläskkare middag 3 msk keso o tunna skivor vitlöksspäckad karre …alla måltider med lite tomat o gurka …lagom ? för mycket ? känner mej mätt o icke sugen på något mellan måltider”
    Svar:
    För mig låter det som du äter för lite, läs dagens inlägg hos mig så ser du hur mycket gott man kan äta på en dag
    Fråga:
    ”vaa? för lite ojdå…
    det var ju oväntat
    tror du det även fast jag känner mej mätt
    ja jag ska sätta mej ner o lusläsa ditt inlägg ..alltid så himla bra skrivet o jätteintressant”
    Svar:
    Många får rådet att äta lite, men det är tvärtom ordentliga portioner som sätter fart på förbränningen. Titta in på Halvalindha.se också, hon äter som jag rejält med mat och har gått ner 70 kg. LCHF är inte en svältmetod, det är det som är så fantastiskt Det låter som du äter väldigt lite fett också?
    Fråga:
    hmm…ja kanske lite för lite fett ..hur många gramm ca kan du tänka dej att jag behöver?
    Svar:
    Det kan jag inte svara på, du är ju inte jag… Jag äter ca 75-100 g smör utöver det fett som finns i maten per dag. Och rejält med proteiner. Du skriver att du äter lite bacon i lunchgratängen och några tunna skivor karré. Det låter väldigt lite i mina öron. Keso är dessutom väldigt magert.
    Fråga:
    ok..jag förstår hur du menar nu ska jag skriva av din lchf dag tusen tack för råd
    Svar:
    Glad om jag kan hjälpa till Skriv gärna öppet och fråga på FB eller ännu hellre blogg, så får fler ta del av svaret. Fler behöver kunskapen om hur LCHF fungerar 🙂

    Här länk till Halva Lindha.se, som precis som jag äter och njuter av stora portioner av god LCHF-mat. Hon och hennes man har gått ner sammanlagt över 110 kg och lyckats hålla den nya, lägre vikten i över ett år.
    Visst är det fantastiskt att man kan njuta sig ner i vikt 🙂
    http://halvalindha.se/2014/november/farsdagsfirande-med-lchf.html

  6. Hej,är 65+ och har några kilo jag vill bli av med (6-7) ungefär. Men det är så segt, började i augusti, äter inget socker,mjöl,(0 kolhydrater) ändå syns nästan inget på vågen! Kan märka lite på byxor,de passar lite bättre men annars inget! Är det fettmängden som är för liten? Har i dagarna ökat på smöret får se om det hjälper.Mår utmärkt för övrigt! Skulle vilja ha bort dessa kilon ,ska på solsemester i början av december,vore kul om något kunde försvinna till dess! Hälsningar Lisbeth.PS Läser dina inlägg varje dag DS

    • Hej. Det kan vara så att du får i dig för lite fett, det är ju tyvärr så att man kan ha fettskräcken djupt rotad.
      Det kan också vara så att det tar tid, jag har ju hållit på i många år för att komma dit jag är idag.
      Testa att dra ner på mjölkprodukterna utom smöret en period, då kanske det tar fart 🙂
      Lycka till, huvudsaken är ju att du mår bra.

      • Ska öka på fettet, kanske hjälper det.är det någon med samma problem?


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s