Smakrik köttfärssås

Köttfärssås

Storkok

Passa på att laga en ordentlig laddning köttfärssås och stoppa i frysen att ta fram dagar när du hellre ligger på stranden än står vid spisen.

Köttfärssåsen är också god att ha som fyllning i en glutenfri paj eller i varma smörgåsar, perfekt picknickmat till sommarens utflykter.

Köttfärssås 6-8 port

750 g köttfärs

10 soltorkade tomater

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

2  morötter

50 g smör

2 dl buljong

1 dl ketchup

ev 1 dl rödvin

1 msk oregano

1 msk krossade korianderfrön

1 msk paprikapulver

Salt och svartpeppar

Blötlägg tomaterna en halvtimme i lite hett vatten, skär dem sen i mindre bitar.

Spara blötläggningsvattnet till att späda köttfärssåsen.

Hacka löken och riv morötterna grovt.

Smält smöret i en gryta och bryn färsen. Krydda med salt och peppar.

Rör ner löken och låt den fräsa med en stund.

Rör sen ner morot och tomater, låt puttra tio minuter.

Häll så på buljong, ketchup och kryddor. Koka upp och låt sen småputtra i 1 timme.

Rör då och då, späd med lite vatten om såsen blir för tjock.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/06/09/smakrik-kottfarssas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack – jag råkar ha 1 kg köttfärs i frysen som jag nu tinat. Så nu blir det köttfärssås a la Birgitta! Jag får hoppa över ketchup det får bli tomatpuré istället, likaså rödvin det får bli vitt vin eller inget, korianderfrön får jag ersätta med färsk hackad koriander, och buljongen får bli hemkokt kycklingbuljong, det kan väl funka. I övrigt hade jag allt tillgängligt.

    • Det låter som du får till en riktigt bra köttfärssås på det du har hemma 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.