Kålvecka: Värmande vitkålssoppa med bacon

Regn och Rusk-soppa

Kål i alla färger och former

Den här veckan tänker jag bjuda på några riktigt goda kålrecept.

Kål är nog den mest användbara grönsaken i LCHF-kosten, sprängfylld som den är av näringsämnen men med låg halt kolhydrater.

Här kan du läsa mer om 7 olika kålsorter och dess nyttiga innehåll i tidningen Land.

Jag börjar veckans recept med vitkål, köpte ett stort huvud i fredags på grönsaksmarknaden.

Vitkål är riktigt bra, nyttig och billig mat. Ett vitkålshuvud räcker till många måltider och kostar inte många kronor.

Vitkålssallader är betydligt nyttigare än vanlig isbergssallad, som mest består av vatten.

I en wok passar det fint med strimlad kål som ett nyttigare alternativ till nudlar.

Eller smörstekt istället för spaghetti till köttfärssås, det är väldigt gott.

C-vitaminhalten är hög i vitkålen, den innehåller även en hel del fibrer och mineraler. Rena hälsokosten alltså.

Vitkål, Rödkål och Blomkål på Söndagsmarknaden i Alanya

I helgen hade vi riktigt ruggigt väder här vid Medelhavet, så det känns bra att vi laddade upp med mycket goda grönsaker som vi drog hem i den nyinskaffade grönsakskärran.

Känt mig frusen och hängig i det kyliga vädret, så det har inte blivit så avancerad matlagning och bara kortare promenader senaste dagarna.

Bästa slakteributiken ligger bara 100 meter bort, så det fick bli kycklingschnitzel med wokade grönsaker till lunch och en soppa på vitkål till middag på lördagen.

Fotovädret har förstås heller inte varit något vidare, så det blir en bild på en liknande soppa som jag gjorde hemma häromåret.

I resväskan fick det följa med några paket varmrökt bacon från Ramsele/Trångsviken Chark, det blir väldigt gott i en sån här soppa.

Mamma gjorde en liknande soppa när jag var liten som hon kallade Regn och rusk-soppa.

Tror det var ett recept från Hiram hon hittat i Dagens Nyheter, minns att den var riktigt god med korvslantar i.

Ingredienser till vitkålssoppa

Vitkålsoppa med varmrökt sidfläsk 3-4 port

½ liter strimlad vitkål

1 skivad gul lök

1 liten morot i strimlor

1 stor tomat i tärningar

100 gr strimlat varmrökt sidfläsk

3 msk smör

2 msk buljongpulver, jag hade Bella Buljong

1 msk tomatpuré

1 msk balsamvinäger

1 tsk torkad timjan

Salt och peppar

1 liter vatten

Bryn fläsk och kål i smöret i fem minuter, utan att det får för mycket färg.

Tillsätt lök och morötter, fräs fem minuter till.

Rör ner tomatpurén och låt fräsa med en stund, så blir det mildare tomatsmak.

Blanda ner tomater, buljongpulver, balsamvinäger och kryddor.

Låt puttra lite till, innan du häller i vatten. Koka upp och låt sen sjuda på svag värme i en timme.

Servera gärna med en klick crème fraiche och ett saftigt valnötsbröd.

Klicka på bilden nedan så kommer du till Bokus reapriser på mina kokböcker.

Valnötsbröd från Långkok för LCHF och Paleo  Foto Mikael Eriksson

Valnötsbröd från Långkok för LCHF och Paleo
Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/01/12/kalvecka-varmande-vitkalssoppa-med-bacon/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Den var jättegod denna soppa. Använde vanlig vitkål dock och ersatte fläsklägg med kalklon bacon (gillar inte fläsksmak).
    Supergod

  2. Finns inte urkål i Sverige? Det är vitkål som den var på 1500-talet, inte så ”förädlad” som dagens vitkål. Bladen är mjukare, den har mildare smak och det luktar inte kål när man steker den. Den odlas i Schleswig-Holstein. Smakar utmärkt som ersättare för spaghetti och till cole slaw.m m.

    • Vet faktiskt inte, men det är nog den typen jag köper här i Turkiet.
      Platta huvuden med mjuka blad och den är väldigt mild 🙂

  3. Lite OT i detta inlägg.
    Har för mig att du skrev i något recept på köttbullar att man kunde frysa in dem ostekta för att sedan ta fram vid senare tillfälle och steka dom då. Minns jag rätt?

    Har du något förslag på sammansättning av färsen då den måste vara helt mjölk- och smörfri? Tycker du att man kan använda lite havregryn istf ströbröd och lite havredryck istf grädde?

    • Du behöver inte använda vare sig grädde eller ströbröd.
      Färsen håller ihop fint med bara ägg, du kan ta bara äggulor så får du en fet och fin köttbullsmet.
      Vill du ha den lite fastare så tar du i lite fiberhusk eller pofiber.

      De ostekta bullarna går jättebra att frysa, lycka till 🙂

      • Tack för svar.
        Jag är på teststadiet och jag bottnade med två msk havregryn och några msk vatten, lite riven gul lök, två äggulor samt ganska lite peppar av några olika sorter och salt. Kanske var det dumt med vattnet eftersom de skulle in i frysen. Vi får se när jag någon dag i veckan ska ge mig på att steka det hela.

        (Köttfärsmängden var 250 g)

      • Det lät som lite mycket utfyllnad till så lite färs… Tina dem i kylen så håller de nog ihop bättre när du steker dem 🙂

      • Idag stekte jag hälften av köttbullarna från frysen. Dom fick halvtina på diskbänken. Dom blev så bra i konsistensen när dom var stekta. Aldrig någonsin fått så bra köttbullar. Det blev jättebra, så bra så jag gick ner till Coop och köpte ett halvt kilo nötfärs, så nu blir det till att fixa ihop en färssmet och rulla och frysa in. TACK för tipset om att frysa in ostekta köttbullar. Jag har köpt dina tre böcker, som jag sagt förut. Skriv en bok till och jag köper den också!
        🙂

      • Tack, vad roligt att de blev bra och att du har köpt mina kokböcker 🙂 Skriver gärna en bok till, måste bara hitta ett bra förlag att samarbeta med 😉

  4. Kål har även dne fördelen att det är vintergrönsak och det är ju aldrig fel att äta säsongsbetonat. Ser fram emot fler spännande recept från dig.

    • Precis, det är den optimala maten på många sätt så här års.
      Just ätit en god coleslaw som kommer om nån dag 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.