Min godaste LCHF-pizza

Populärt pizzarecept

Idag får du ett av mina populäraste recept i repris, kanske en ny favorit till fredagsmyset?

Tidigare i veckan delade jag med mig av hamburgare med bröd och sockerfri ketchup, så idag passar det ju fint att fortsätta med pizza.

Min glutenfria halloumipizza med lite kolhydrater går verkligen hem hos många, både stora och små brukar gilla den.

Jag skapade den här pizzan till Restaurang PriMaten i Uppsala häromåret, där har den blivit en populär lunchrätt bland gästerna.

Den här första veckan i Turkiet har det verkligen varit fullt upp. Förutom att jag varit förkyld så har jag också haft mer skrivjobb än vanligt.

Blev kontaktad av en journalist på Hemmets Journal som ville skriva om hur jag blivit bättre i min fibromyalgi med hjälp av övergången till glutenfri LCHF-kost.

Det känns riktigt bra att få vara med i den stora tidningen med min historia, som förhoppningsvis kommer att kunna ge många andra hopp om bättring.

Jag har också haft flera andra roliga skrivjobb att pyssla med.

Ett projekt jag hade sett mycket fram emot gick tyvärr om intet häromveckan, men nya möjligheter fanns bara runt hörnet.

Håll tummarna för att det går vägen, kan inte avslöja mer än att det säkert är något du kommer att gilla om det blir av 😉

Nu när det inte är långt kvar till jul så får du här inte bara ett, utan tre julklappstips.

Birgitta Höglunds kokböcker

LCHF-kokböcker i hårda paket är säkert välkommet hos många som redan har köket fullt av köksprylar.

Här hittar du mina 3 kokböcker på Adlibris och här på Bokus.

Böckerna kommer ut i USA till sommaren, så ett presentkort med bild på nån av böckerna blir ju enkelt att skicka i ett brev eller mail till släkt och vänner som bor långt borta.

Här finns den engelska utgåvan att förbeställa på Amazon.

Pizzabotten för 2

2 dl riven halloumi

1 ägg

½ dl grädde

2 msk pofiber

Rör samman alla ingredienser till pizzadegen. Låt svälla i 10 minuter.

Bred ut till två runda bottnar, ca 1 cm tjocka, på bakplåtspapper. Förgrädda på 250º i 10 minuter.

De här bottnarna går bra att lösfrysa och ta fram eftersom och fylla med valfria pizzatillbehör.

Vill du göra en större sats så går receptet fint att dubbla flera gånger.

Pizzasås

2 dl mild Ajvar Relish eller

krossade tomater

2 msk tomatpuré

2 msk olivolja

2 hackade vitlöksklyftor

1 msk torkad oregano

1 msk balsamvinäger

½ tsk Worcestershiresauce

Salt

Blanda samman alla ingredienser till såsen, smaka av med salt.

Bred 2 msk sås över den förgräddade pizzabottnen. Täck med din favoritfyllning.

Jag hade rökt kalkon, färsk ananas och paprika på min. Strö över ca 1 dl riven ost.

Ringla lite olivolja över pizzan och grädda på 250° i 10 minuter.

Servera med lite rucola och olivolja över.

Gott till är en sallad på finstrimlad rödkål, balsamvinäger, olivolja, havssalt och svartpeppar.

Pizzasallad på Rödkål

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/21/min-godaste-lchf-pizza/trackback/

RSS feed for comments on this post.

22 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej och tack för alla ljuvliga recept och ditt trevliga sätt att presentera dem på!
    Skulle det inte vara en gudelig gärning att få någon att räkna ut kh, proteiner mm? Jag skulle kunna betala per recept om detta ingick.

    Kram från Ancy i Ångermanland

    • Tack för din fina kommentar ❤
      Jag har valt att inte ha någon kolhydratuträkning eftersom för mig är LCHF inte en bantningsmetod med räkning av vare sig kalorier, kolhydrater, proteiner eller fetter.
      Det är ett njutningsfyllt sätt att äta som på sikt leder till bättre hälsa och vikt.
      Vill du räkna själv så är det enkelt här på http://www.minmat.net/counter.php

      • Hej Birgitta! Går det bra att byta ut halomi mot någon annan ”vanlig ” hårdost som jag river, tex prästost eller herrgårdsost? Mvh Helena

      • Hej, du kan prova, men jag tycker den blir bäst i konsistensen med halloumi 🙂

  2. Blir denna botten väldigt salt i smaken? Tycker annars att andra lchfrecept på pizzabottnar blir för salta när man har riven ost i, halloumi kanske inte är lika salt i smaken som vanlig ost?

    • Jag och många andra tycker den blir alldeles perfekt, du får testa 🙂

  3. Kan tillägga att pofiber också finns i min mataffär i Finland.

  4. Hej Birgitta … sitter just nu och njuter av den underbart goda pizzan. Har delat inlägget till flera så att de kan göra den. Jag har längtat efter pizza men trott att det skulle vara BIG NO NO … Ha en underbar vistelse i Alanya.

    • Hej och tack. Vad roligt att du tycker om den och tack för delning.
      I min värld av LCHF finns inte så många No-No, jag hittar på alternativ som funkar istället 🙂

  5. Bland alla dina fina goda recept så hamnar även detta i receptmappen på min dators skrivbord.

    OT: Hur är vädret i Turkiet?

    • Kul att få vara med där 😉 Här är det sol och varmt nu, åska och regn igår kväll.

  6. Hej! Denna är supergod. Vi gör den ofta. Dottern tycker inte om ”vanlig pizza”, men denna älskar hon. Vi käkar den när går till Primaten.

  7. Nu blev jag så sugen på att prova dina recept. Så jag beställde alla tre böckerna till mig i julklapp. Undra om jag kan hålla mig.

    • Tack, vad roligt att du köpt dem. Du kanske kan tjuvkika lite i dem när de kommer 😉

  8. Undrar hur många kh det är i bottnarna totalt – innan fyllning?

  9. Hej Birgitta! Vad kan man använda istället för pofiber? Eller har du hittat det i Alanya?

    • Pofiber finns bara i Sverige tyvärr. Till den engelska översättningen av mina kokböcker har jag fått använda fiberhusk istället, det går bra även i det här receptet. Rekommenderar att du testar med ½ msk till det här receptet 🙂

      • Ser flere har lurt på pofiber, det finns også i norge, i helsekost og utvalgte dagligvare som noen Spar,ica og meny-butikker… 🙂

      • Tack, vad bra att det finns även i Norge 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.