Fetaostbullar med Sesamfrön

En kopp kaffe till tidningen Land

Häromveckan hade jag besök från tidningen Land härhemma. Ett mycket trevligt besök av den duktiga Journalisten Inger Palm.

Börjar faktiskt vänja mig lite vid att bli intervjuad nu, det har varit en hel del av den varan sen min kokbok kom ut.

Idag är det dags igen, nu är det Länstidningen som kommer på besök inför en artikel i helgbilagan.

Har fått berätta mycket i vinter om hur jag lyckats ta mig från att vara riktigt dålig efter min ryggskada till dagens friskare jag.

En väg som varit rätt krokig via steloperation med nervskadat ben och Fibromyalgi som följdproblem.

Det kändes väldigt avslappnat och naturligt att sitta och prata om min hälsoresa över en kopp kaffe med reportern från Land.

Vi pratade om hur jag genom övergång till en helt glutenfri LCHF-kost och daglig träning fått tillbaks mycket av min forna muskelstyrka, kommit ifrån tröttheten och på kuppen blivit bra i magen.

Artikeln kommer in nån gång i april, är så glad om jag på det här viset kan hjälpa andra att bli bättre i sin värk och få en lugnare mage.

Inger var väldigt intresserad av LCHF, det underlättar förstås att prata med någon som inte har förutfattade meningar om fettets nyttighet i kosten.

Fika på LCHF-vis

Inför besöket så bakade jag en ny sorts glutenfritt lågkolhydratbröd med Fetaost, så vi skulle få nåt gott till kaffet.

Har ju bakat en hel del med Halloumi förut, så det blev spännande att se hur resultatet skulle bli med den syrliga fårosten.

Mycket bra, tyckte vi båda. Det blev ett fast bröd med lite smak av surdegsbröd, gott med makrill eller lufttorkad skinka till.

Det blir också gott att smaksätta brödet med timjan, riktigt läckert till en Gulaschsoppa.

Surdegsbröd är det enda jag kan längta efter ibland av allt det bröd jag bakade förr, så det här blev en god ersättare.

Nybakat eller rostat med smör som smälter ner, går det inte heller av för hackor.

Jag bjöd också på mitt Fröknäcke, för dagen smaksatt med Sukrin och Kardemumma.

Fetaostbullar 10-12 st

2 Ekologiska Äggvitor

100 gr Feta

1½ dl Sesamfrön

½ dl Psylliumfrön

1 msk Ekologisk Kokosfett utan smak

ev 2 tsk Timjan

Vispa upp äggvitorna lätt. Riv osten grovt och rör ner tillsammans med smält kokosfett.

Blanda ner fröna och rör om ordentligt. Smaka av om Du vill ha smeten mer salt, det beror lite på hur mycket sälta fetaosten ger.

Låt svälla en halvtimme i rumstemperatur. Forma till runda, små bullar och skär ett kryss på toppen med en vass kniv.

Lägg på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen på 175° i ca 15 minuter.

Bullarna blev rätt bleka i och med att det bara är äggvita i.

Vill Du ha mer färg på brödet så pensla med ett uppvispat ägg.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/03/26/fetaostbullar-med-sesamfron/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 kommentarerLämna en kommentar

  1. Beundrar dej Birgitta! Älskar dina ta vad man haver i matväg,fniss…Skall testa detta sura bröd…KRAM

  2. Hej. Undrar hur stora dina bullar bar? Jag gjorde exakt samma recept som du men fick ut endast sex st väldigt små bullar. Väldigt tråkigt då familjen inte blev mätta.
    Tack för en fantastisk blogg!

    • Hej Nathaly. Jag gjorde väldigt små bullar, de ligger på en liten assiett på bilden. Har skrivit 8-10 i receptet. Jag äter ju inte LCHF-bröd för att bli mätt utan mer som ett litet komplement till pålägget 😉 Du får dubbla satsen nästa gång. Roligt att du tycker om bloggen 🙂

  3. […] Fetaostbullar […]

  4. The Internet is new to me, being that I just retired. I can see that there is a rich diversity in the blogs I am reading and I am trying to leave some comment whereever I visit. Your blog is not like most of the blogs that I read on the Internet, and I like the style of what you are presenting here. I not only read and comment on the blogs of others but I now have my own blog and my own website. My email and site are included with this post. I think it is ok that I incuded them since there seems to be a place to do that. Hope so anyway. TheVeryBest2You 13 9

  5. […] Lägg upp på assietter, skeda smöret över. För en lite mer mättande måltid, servera med Fetaostbullar. […]

  6. Låter heeelt underbart!

  7. En liten fråga… Varför två äggvitor istället för ett helt ägg?? Vad skulle skillnaden bli tror du??

    • För att jag hade två äggvitor i kylen, efter tillverkning av en liten hollandaise! Man tager vad man haver i mitt kök, likväl som i Kajsas 😉

      Skillnaden skulle bli ett bröd med lite mer färg, en annan konsistens men även med mer äggsmak. Det var just den syrliga Fetaostsmaken jag ville framhäva här, den kommer mer till sin rätt i ett bröd med bara äggvita.

      • OK!! Tack för svar!! Det låter ju rimligt!! 😀

  8. Gråmulen regnig månda, blev strax ljusare… när Birgittabloggen dök upp i mejlboxen !
    Tänk att jag bara ngn timme innan, satill min man, ”tror jag ska prenumerera på tidningen Land , det fanns ett erbjudande via reklambladet ”Uppslaget”….

    Jag bakar sedan ngr år glutenfritt pga intolerans, men har sista månanderna ”äcklats” förlåt uttrycket….över alla mixer o mjöler man är hänvisad till. Gud vad jag längtar efter en kardemummalängd…ett surdegsbröd med knaprig skorpa eller min mans hembakta vedugnsgräddade tunnbröd med WBost på….

    Jag tror jag läst igenom allt du skrivit på nätet om ditt tillfrisknande och jag blir både impad och inspirerad att försöka lägga om min kost till LCHF light…nä jag vet det går inte..det blir inte lätt o är ingen dans på rosor för alla…
    ”Tränar” sedan dryga månaden, på kostbytet, med sådär lyckat resultat. ..
    Ingen viktnedggn, mer muskel/ledvärk….men med bättre fungerande mage, det är positivt iaf..

    Birgitta, Du har en ”kokkonststil”, nytt ord …? som tilltalade mig direkt, liknar dig med Maud Onnermark….jag har själv älskat att läsa mat, inapireras och sedan fritt ”koka ihop”…det är svårare med bakningen, där man ska vara så precis och lusten försvann dessutom,när jag fick min diagnos.
    Nu ska jag iallafall röra ihop en deg… får följa ett av dina recept !

    Birgitta, tänk om du kunde skriva en kokbok med dina fantastika recept och ditt pedagogiskt vänliga sätt att förklara, en mat o bak bok för kvinnor (o män) med kroniska smärttillstånd, typ fibro , kanske inte betona LCHF…som tyvärr skrämmer bort många, utan mer vikten av att utesluta gluten och socker, för tillfrisknandet.
    Tack o kram från mig
    Gunilla en Burträsktjej (…..65+)

    • Hej Gunilla, Tack så väldigt mycket för din långa, vänliga kommentar. Kul att du får läsa om mig i Land också 😉
      Tyvärr är mixerna inget vidare alternativ, särskilt när man äter LCHF, de kryllar nämligen av kolhydrater och är inte speciellt magvänliga, kan jag tala om, när man inte är van att äta så mycket kolhydrater.

      En riktigt god kardemummakaka har jag med i LCHF för seniorer, den är gjord på mald mandel och kanske skulle vara nåt för dig?
      Hoppas du hittar en LCHF-variant som passar bra för dig, du ser ju hur mycket gott man kan äta, så det behöver inte vara så svårt. Ge det lite tid också, det kan ta flera månader innan kroppen ställt om sig till den nya kosten.

      Har faktiskt funderat på just en sån bok, tror det skulle kunna hjälpa många. Får se vad förlaget säger om den idén framöver 😉 Håller just på och läser Martin Ingvars nya Hjärnkoll på värk och smärta, den är mycket bra. Hans Hjärnkoll på vikten har hjälpt mig och min Särbo mycket också, Martin och Gunilla Eldh som han skriver böckerna med, rekommenderar ju lågkolhydratkost med mycket smör och ägg, utan att för den skull kalla det för bokstavskombinationen LCHF…
      Läs dem så länge, så får jag hoppas att en med liknande ämne, från en fd. värkpatients syn på saken, kan komma i bokhandlarna så småningom.
      Kram och lycka till med bakande och att besegra värken. Kokkonststil, det ordet gillar jag 😉

  9. Åh, det brödet måste jag baka! Håller med dig, saknar också surdegsbröd. Bakade med egen surdegsgrund, kan verkligen sakna den härligt syrliga smaken, för att inte tala om doften 🙂 Surdegsbrödet var faktiskt anledningen till att det tog nästan två år för mig att gå LCHF all in 🙂

    • Samma här, för mig tog det ett halvår, för jag ville inte släppa det goda surdegsbrödet.. Men mår ju så otroligt mycket bättre utan gluten. Så då är det bra att man kan fusksyra lite 😉

  10. Lyssnade nu på P1 Meny och det var trevligt att höra din röst, och så bra det var! Heja dig!

    • Tack, vad kul att du tycker det. Hoppas programmet sprids även på andra ställen, det är ju inte ofta ett radioprogram ger LCHF så mycket tid och plats 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.