Smörstekt Halloumi med varm Tomatsallad

Vegetarisk njutning

En av mina favoriter bland alla goda ostar här i Turkiet, är Hellim, en specialitet från Cypern. För oss utlänningar är den mer känd under namnet Halloumi.

En lite seg ost med ordentlig sälta, som passar bäst att steka eller grilla och ätas rykande varm.

Den har på senare år blivit väldigt populär som tillbehör till sommarens Barbeques i hela Europa.

Den är också väldigt god att äta som en helt vegetarisk rätt tillsammans med ett urval av goda grönsaker.

Jag gjorde en varm salsa på smörstekta cocktailtomater och basilika som tillbehör till några skivor stekt hellim.

En mycket lättlagad rätt även i ett enkelt hotellkök.

Basilika (Feslegen) växer på väldigt många ställen runtom i Alanya, den blir väldigt smakrik av solen och värmen.

Det behövs bara några små kvistar för att förgylla den här rätten.

Cocktailtomaterna köper jag på någon av Alanya’s fina grönsaksmarknader, helst organiskt odlade.

Organiska grönsaker odlade utan kemiska ämnen har blivit mer och mer populärt även här i Turkiet.

Smaken och kvaliteten blir så mycket bättre när de är odlade på ett naturligt sätt.

Så titta efter skyltar med Organik och Hormonsuz, när Du är ute på shoppingrunda bland allt det gröna.

Jag köper mina grönsaker från de lokala odlarna, som kommer till stan för att sälja sina produkter på marknadsdagarna.

Då får jag riktigt färska, naturliga grönsaker, samtidigt som jag kan bidra till deras försörjning.

Hellim med varm Tomatsallad

4 skivor Halloumi

10 Cocktailtomater

1 Vitlöksklyfta

2 msk Smör

1 msk finhackad Basilika

1 tsk Balsamvinäger

Havssalt och Chiliflingor

Skär tomaterna i fyra delar. Skiva vitlöken fint. Stek tomater och vitlök ett par minuter i smöret, bara så tomaterna blir varma.

Smaksätt med balsamvinäger, salt och chili. Ta från värmen och blanda försiktigt ner basilikan.

Servera med sallad och stekta skivor av aubergine och zucchini.

Tycker Du om det här receptet och det övriga Du kan läsa på min blogg?

Ja, då är det dags att rösta inför Matbloggspriset 2011.

Blir väldigt glad om Du lägger en röst på min blogg innan den 6 november. Tack på förhand.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/10/20/smorstekt-halloumi-med-varm-tomatsallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Halloumi med varm Tomatsallad […]

  2. Jättegod sallad, tog lite strimlad rödlök med samt färsk chili. Serverade till lammstek, underbart!

    • Hej Annelie och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att höra att du tyckte om den, tack för förslagen på ändringarna också 🙂 Kan tänka mig att det blir väldigt gott till lamm.

  3. Mmmmmm….!!! Det vattnas i munnen!! 😀

  4. Hittade din hemsida när jag febrilt letade efter recept när fantasin var slut. Nu klarar jag mig nog ett bra tag framöver! Ett stort tack!

    • Hej Rickard och Välkommen hit 🙂 Hos mig flödar fantasin rätt bra, det har blivit över 800 recept till dags dato. Så du har lite att provlaga. Hoppas du kommer att tycka om min mat.

  5. Nu har jag röstat på dig. Läser din blogg varje dag, men kommenterar inte så ofta. Hoppas att du vinner.

    • Hej Margareta och Välkommen till mitt kök. Tack för rösten 🙂 Att kommentera är det minst viktiga på min blogg, huvudsaken är att du trivs härinne.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.