Köttfärsröra med Grönsaker

Matig Köttfärssås utan Pasta

Den här köttfärsröran har blivit riktigt populär i mitt kök. Med en hel massa grönsaker och mycket smak, är det bara att servera med riven ost över. Vi saknar inte pasta ett dugg numer.

Eftersom jag lagar nästan all mat här hemma, så har jag kommit på ett sätt att göra det enkelt för mig. Det går ju faktiskt riktigt bra att äta samma rätt, flera gånger i veckan.

Jag varierar dagens lunch, för då har jag det bästa fotoljuset till bloggen och mest ork i kropp och hjärna.

Jag förbereder ofta lite på morgonen, så matlagningen går snabbt och enkelt efter morgonens första tur längs havet.

Men annars blir det lite enklare matlagning, som den här röran. På kvällen är jag dessutom för trött för att vara kreativ vid spisen, efter en hel dag med mycket träning.

Så istället för att stressa med att hela tiden hitta på nya rätter, när Du kommer hem och är trött, så ta några av dem Du gillar bäst och är enklast att laga till.

Matig Köttfärsröra

250 gr Nötfärs

6 Champignoner

1 grön Paprika

1 Tomat

½ gul Lök

2 Vitlöksklyftor

10 Valnötskärnor

6 st stora Oliver med pimento

3 msk Smör

1 msk Tomatpuré

1 msk Balsamvinäger

1 tsk Oregano

1 tsk Ekologiskt Buljongpulver

1 dl Vatten

Havssalt och Chiliflingor

Skär champignoner, paprika, lök och tomat i lika stora tärningar. Hacka valnötterna grovt. Bryn smöret och stek svampen gyllenbrun.

Blanda efter några minuter ner löken och paprikan, låt dem få lite färg. Krydda med salt och chili.

Rör ner köttfärsen och låt bryna en stund, rör så den blir finfördelad. Tillsätt nu de övriga ingredienserna, koka upp och låt röran puttra i 10-15 minuter, så den blir lite simmig.

Servera med riven Ost, några tunna klyftor Tomat och Bladpersilja.

Kaffe på maten blev det på vårt Favoritcafé Citirim. Espresso med en tunn, mörk chokladbit till.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/01/26/kottfarsrora-med-gronsaker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Den här är verkligen jättegod, och pastan saknar jag inte, har aldrig varit någon pastafantast utom möjligen för lättheten att laga till mat med. Däremot älskade jag potatis, helst bara kokt med smörklick till… 🙂 Men blomkålsris är gott till och även vanlig kokt vitkål i strimlor eller zucchinipasta.

    • Roligt att du tycker om den. Jag var en riktig pastafanatiker… Mår så mycket bättre av en portion med grönt i eller till istället 🙂

  2. Ja, det tror jag också!! Det är ju till syvende och sist kryddningen det kommer an på om rätten ska bli riktigt god!! 😀

  3. Varför blir jag hungrig när jag läser din blogg – fast jag just har ätit middag…?? 😉 Hmmm….!

    • Då har jag lyckats rätt bra, att få en vegetarian som just ätit middag, att bli sugen igen med den här rätten. Den blir nog alldeles utmärkt med Quornfärs 🙂

  4. Ja detta är perfekt. Lätt och nyttigt, samtidigt.
    Jag saknar inte heller pasta och potatis, fast jag trodde att det skulle bli svårt innan jag startade med LCHF för 2 1/2 år sedan. Men det visade sig alltså vara lättare än befarat.

    Tack och Ha det gott Birgitta!

    • Tack själv, Sökaren. Jag var verkligen en stor spaghetti-oman tidigare, men nu har jag upptäckt njutningen med grönsaker.
      Det är ju så mycket godare 🙂

  5. Å så godt!! Kjøttfärs går til så mye!! Savner heller ikke pasta 😀 Nå skal jeg på postkontoret å hente boka til kostdoktorn!! Gleder meg til å lese den! Ha en fin dag Birgitta!

    • Ja, använder rätt mycket av köttfärs, både gott och enkelt. Perfekt mat när man bara har en liten spis med två plattor 🙂
      Vilken bra läsning du har framför dig, jag får vänta till mars… Njut av boken och dagen 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.