Kaviarsmör med Äggula och Dill till stekt Lax och Aubergine

Gammaldags Kryddsmör

Idén till det här smöret fick jag hemma hos Mamma i Julhelgen. Hon har ett mycket välanvänt exemplar av Hemmets Kokbok, från början av 50-talet.

När hon som 25-åring gifte sig med Pappa, kunde hon inte mycket alls om matlagning. Men det rådde den fina kokboken bot på och hon blev en suverän matlagare med åren.

Ett intresse som fortfarande sitter i, vi pratar mycket mat när vi träffas. Hemmets Kokbok tyckte jag om att läsa redan när jag var liten, matintresset kom tidigt.

På 50-talet användes ofta olika sorters kryddsmör till både kött och fisk. Det här med kokt äggula i, blev verkligen mycket gott och mättande.

Vi köpte en tub Kalle’s Kaviar på Arlanda, det satte lite extra sting på smöret.

På Tansas hittade vi en fin bit Lax, som tillsammans med riktigt tunna skivor stekt Aubergine passade fint tillsammans med smöret.

Auberginen fick steka länge i rejält med smör, med salt och peppar på, så de nästan blev lite knapriga.

Kan tänka mig dem som ett bra tilltugg istället för chips, med lite olika kryddor på, till en god dipsås.

Tillsammans med kaviarsmöret blev de en riktig läckerhet.

Kaviarsmör

100 gr Smör

1 mjukkokt Ekologisk Äggula

2 msk rökt Kaviar

½ dl finhackad Dill

Havssalt och nymald Vitpeppar

Mosa den ljumma äggulan med rumstempererat smör. Rör i dill och kryddor och servera tillsammans med fisk.

Fyllde hålet i den kokta äggvitan med lite smör som blev över, la ihop delarna och ställde i kylen. Det blev gott att ta fram som en liten kvällsrätt.

Passar också bra att ha som Fyllda Ägghalvor på en Buffé.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/01/18/kaviarsmor-med-aggula-och-dill-till-stekt-lax-och-aubergine/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag brukar tänka att jag äter ungefär som du fast kanske lite mer grönsaker. Och i det här fallet hade jag nog konsumerat ytterligare några skivor aubergine, så då undrar jag om du kanske gjorde det också, fast det blev en vackrare tallrik med fem skivor så fint upplagda?

    Hälsningar!

    • Hej Ingrid. Just till den här rätten blev det bara fem skivor, men de var så njutbara. Vi äter tre varma mål mat om dagen, så en del måltider får mer grönt än andra. Det gäller att hitta den nivå man mår bäst av, vi äter den största portionen grönsaker till frukosten 🙂

  2. Hej Birgitta!
    Kikar som snabbast in, innan jag far iväg på nattpass på akutkirurgen.
    Det där smöret skulle nog vara mitt i prick för Torbjörn, han är riktigt förtjust i Kalles kaviar!

    Smaksatt smör är kul, det finns så mycket gott att välja på till smaksättning när man bara sätter igång fantasin och testar 😀

    Ha det gött!

    • Hej, Ellinor. Ni har väl fullt upp med halkolyckor runtom i Värmland nu? Här har vi fått Värmlandsnytt på Svt1, så vi kan följa hur ni har det.
      Vad glad han ska vara Torbjörn, som får så goda matlådor den här veckan, ja du med 🙂
      http://gammaldagsmat.blogspot.com/2011/01/sondagens-mat-och-mandagens-matlador.html

      Vår smörkonsumtion har gått upp rejält på senare tid, både som smaksatt eller bara en skiva till maten. Ett gott sätt att få i sig sin nödvändiga fettranson på LCHF 😉

      • Hej i morgonen!
        Nog är det glint här alltid, men stora vägarna är fina häromkring nu.
        Värre med småvägarna, där är riktigt halkigt må du tro!
        Vi har en vägsträcka på 1km upp till vår gård, där är riktigt halkigt nu, så vi kör med tungan rakt i mun så att säga.

        Men nog vill det oftast gå bra om man bara tar det varligt.

        Här är vi nog också storförbrukare av smör, både två och fyrbenta 😉
        Tobbe hälsar och tackar för tipset om kaviarsmör, det ville han gärna testa 🙂

        En annan sak som vi också använder mera av, är goda färska örter och grönt. Där får du nog ta på dig ”skulden”, du har absolut inspirerat! ♥

        Värmlandskram!

      • Vi är ju rätt vana vid hala vägar, vi som kommer från skogarna. Det var långt mellan sandkornen när jag var liten, men det gick oftast bra. Fint sparkföre hade vi gott om i nordvästra Dalarna.
        Roligt att jag kan bidra till nya smakupplevelser i ert kök 🙂 Här äter vi numer gröna blad så det står härliga till, precis som Turkarna.
        Gå försiktigt 😉

  3. Oj så gott det såg ut, det måste jag pröva att göra,fast det är lite trist för vår fiskaffär är ombyggd till pub.Vad annars ha ha…

    Angående tomater så hade jag en gång bränt mig lite på ena axeln, då delade hotellgrabben på en tomat och gav mig halvorna och sa, att jag skulle gnida dem mot svedan.
    Det hjälpte faktiskt och det kan man ju idag förstå varför, han sa att de alltid använde tomat eller citron mot solsveda.

    Dina mattips är verkligen guld värda, liksom hela din blogg. Den är så rent och snygg, den blir både rolig, och lättläst på det viset.

    Auberginer är så goda att steka, det hade jag inte prövat om det inte varit för dig, likaså pumpa.
    Så maten blir aldrig tråkig nu för tiden, den kan varieras i det oändliga och allting blir så gott.

    Här har det töat i några dagar och fåglarna har börjat att kvittra, men det finns fortfarande massor av snö kvar.

    Njut ni vidare av den Turkiska våren och alla härliga råvaror. Tack för att du delar med dig.

    • Det är många fina matbutiker som fått ge plats åt pubar tydligen, likadant i Östersund. Trist.
      Tack för bra tips om tomat på solsveda. Jag hittade ett tips om tomat mot getingstick när jag fick ett mitt emellan ögonen häromåret. Det hjälpte, la på en tunn skiva cocktailtomat och smärta och sveda försvann fort.

      Så roligt att höra att du tycker om min blogg. Jag har valt att ha den ren från reklam och annat störande, just för att det ska bli en harmonisk plats att titta in på. Det är så störande med all grällig reklam överallt annars, så då kan den här bloggen få vara utan 😉

      Känns fint att jag kan inspirera till mer grönsaksätande ute i landet också. Jag var själv ganska dålig på det tidigare, men i och med att jag hela tiden vill hitta på nya, bra tillbehör till bloggen, så får jag i mig en uppsjö av goda gröna saker 🙂

  4. Auberginchips…! Det låter ju nästan för gott för att vara sant!!! Det måste jag prova om det låter sig göras!! 😀 Tack för idén och inspirationen!! 😀

    • Varsågod, det var roligt att få bjuda på nåt så gott. De blir ju lite mjukare än vanliga chips, men smaken… 🙂

  5. Va kul att få ett nytt smör att prova.Låter veldigt
    gott.
    Sörmland är inbäddad i dimma idag. Halt och eländigt.
    Jag är riktigt avundsjuk på er. Hoppas ni njuter och
    har det bra.

    Må bäst.
    Elin U

    • Det är kul att få förmedla att kryddsmör kan vara mer än med vitlök och persilja. Det förhöjer ju smaken på maten så väldigt mycket. Och nyttigt är det ju också 😉
      Ta det försiktigt i halkan, på med broddarna.

      Vi njuter för fullt, hoppas du också får se solen snart.

  6. Spennende med kaviarsmør til laks! Det fikk jeg lyst til å teste 😀 Håper dere har det bra der nede?

    • Hej Janicke. Vi har det så härligt, vädret är fint och maten fantastisk 🙂
      Hoppas du har det fint i Norge också, får ta och titta förbi din blogg en sväng och se vad du hittat på för gott på senaste tiden.. Tiden räcker inte riktigt till att surfa runt, när vi är här nere 😉

      • Jeg har det supert. Sol og mildt i dag 😀 Lengter etter våren! Vi har vært uten internett en uke siden modemet gikk i stykker. Må si det er deilig å være tilkoblet igjen! Skjønner du ikke har like mye tid til å surfe når du koser deg der nede 😀

      • Förstår att du saknar våren, den kommer nog till dig härifrån snart. Vad trist att vara utan dator, har faktiskt saknat dig härinne 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.