Röda och Vita Smultron

Sommarnjutning

I Sörmland är smultronsäsongen i full gång. Här i Jämtland får vi vänta några veckor till, särskilt som det i år varit en ovanligt kall inledning på sommaren.

Hade turen att stöta på ett bestånd med vita smultron, nåt jag aldrig sett i skogen förr. De var goda, men inte med samma syra som de röda.

Sinnebilden av njutning för mig, är en skål med solvarma smultron med grädde till.

Något som jag alltid kommer att fortsätta äta, även om det finns de som påstår att alla kolhydrater är av ondo.

Jag brukar inte ge mig in i lågkolhydratdebatten så ofta, det senaste i ämnet skrev jag i våras. Det inlägget hittar Du här, Mina tankar kring LCHF.

Det handlade om den, i mitt tycke, extrema vLCHF. Alltså en kost helt utan kolhydrater. Nollkolhydrat eller Zero Carb, kallat av en del.

En snabb och effektiv bantningsmetod, men inte något att anamma som livsstilsändring för en längre tid.

En kostmodell som jag tror uppmuntrar till ätstörningar hos många, särskilt unga tjejer med en ofta komplicerad inställning till det här med mat.

Vad tycker Du om det här? Är det vettigt att ta bort kolhydraterna helt? Jag är säker i min inställning, jag vill njuta av bär ibland och grönt till grillmiddagarna i sommar.

Hellre äta grönt varje dag, än att ta sig en öl då och då. Något som kan vara sinnebilden av njutning för andra.

Frukt använder jag som krydda i maten, det ger mycket smak, men lite kolhydrater. Ekologiskt odlat köper jag i större utsträckning nu än tidigare, både kött och grönt. Matkontot blir inte dyrare, eftersom jag dragit ner på en mängd varor jag handlade tidigare.

Jag har uteslutit gluten och det har fått mig att må mycket bättre i mage, leder och Fibromyalgi. Jag skulle däremot inte vilja leva på en diet av bara kött, smör, ägg och ost.

Jo, om jag blev sjuk i Diabetes, eller fick en sjuklig fetma, då är det bra val. Det är så konstigt att de gamla rekommendationerna att  äta bröd, pasta och potatis för en diabetiker lever kvar.

Men för alla som är någotsånär  friska och slanka, tror jag min variant på mat fungerar bättre i längden.

Fundera vad Du anser om det här och skriv gärna en kommentar. Under tiden kan Du njuta av den här bilden.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/07/11/roda-och-vita-smultron/trackback/

RSS feed for comments on this post.

20 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ett gammalt inlägg men jag kunde inte låta bli att kommentera 🙂
    som så många andra skriver så är det sunt förnuft och lyssna på din kropp som gäller. Själv så testade jag fakir/zero carb/ no carb under två veckor, sen stod inte min familj ut… Jag blev grinig och deppig. Maken beskrev mig som en zombie. Anledningen till varför jag valde att göra testet var att få ner Candidatillväxten som jag hade i kroppen. Extrem akneh på ryggen, Nässelutslag på hakan, ständig halsbränna/magkatarr, ständiga svampinfektioner som aldrig blev bättre mm.

    Jag började äta ”normalt” men med mindre intag på socker och snabba kolisar. periodvis så händer det att jag får i mig för mycket kolhydrater, men det märks väl då magen rasar totalt.

    Utöver det så testade jag alternativ medicin i form av frekvensterapi, och trots att jag tillhör de skeptiska och inte riktigt förstår hur det går till, så har jag blivit bättre.

    Njut av maten, finn din väg och ta bort ord som måste och inte. Ät det du mår bra av.

    • Jag tar tacksamt emot kommentarer, även på gamla inlägg, Lynn 😉
      Det är så intressant att höra andras åsikter kring det här med lågkolhydratkost, vi lär oss så mycket av varann.
      Har lite samma erfarenheter som du med magen, den mår inte så bra av för mycket kolhydrater längre.
      Svampinfektioner drogs jag med jämt, tills jag för några år sen minskade på pastan och brödet och började med mer grönsaker.

      Min väg är naturlig mat, med gott om grönt. En ren kött och smördiet får mig att bli hängig och öka i vikt. Jag har testat ett tag med det, men det passade inte mig. Som du så klokt skriver, så är det bäst att finna sin egen väg och inte lyssna alltför mycket på vad andra säger 🙂

  2. God morgon Birgitta.
    Jag har missat att du har kommit i disspyt med noll-
    kolhydratförespråkarna. Vill bara säga att det kanskje
    är bra för vissa att starta strikt om det är viktnergång som önskas, men jag är säker på att om
    man tänker lite mera långsiktigt, så är ett matintag
    med goda,nyttiga grönsaker, bär, nötter och frön i
    lagom mängd det som är bäst. Vad som är lagom mängd
    kann säkert vara olika för människor, men poenget är
    att varje person hittar den sammansättning och mängd
    som passar för dem. Ibland önskar jag att alla som
    är osäkra ville gå en av Anna Hallens kurser.
    Jag lärde meg en hel massa, och känner mig väldig
    trygg i mitt val av mat idag.Framför allt är den
    hälsomässiga vinsten det som borde vara det viktigsta
    med kosten.

    Så Birgitta fortsätt du med dina fina och goda matrecept. Håll fast på det du tror på,tänk på att
    dom flesta människor kann tänka själva och välja sin ägen väg om dom finner något att välja på.

    Kram
    Elin U

    • Stort Tack för din kommentar Elin. Visst är det så att Nollkolhydrat kan vara bra för viktnedgång. Men tyvärr har det ju dykt upp självhjälpscoacher inom alla möjliga områden, nu även inom LCHF.
      Då är det som du säger mycket bättre att lyssna på en så balanserad människa som Anna Hallén. Ödmjuk, vänlig och med en stor kunskap som hon delar med sig av på sin blogg, men även som proffessionell Kostrådgivare.
      I det här fallet som jag vill belysa, finns professionalismen inte ens med så som det verkar, utan det är hemmasnickrade teorier som sprids. Det är väldigt känsligt att kritisera en sån här verksamhet. Jag hoppas de flesta så småningom hittar till Anna eller Martin Ingvar, de har båda en härlig syn på mat och människor 🙂
      http://www.annahallen.se
      http://www.hjarnkoll.com

      Jag fortsätter med min mat, jag är säker på att de allra flesta, precis som jag, mår bättre av att äta den, än en köttdiet helt utan kolhydrater.
      Får stor feedback, dels av alla mina snälla läsare, men även folk jag pratar med ute i vanliga livet.
      Tack alla, som förstår sig på att Njuta av naturlig mat 🙂
      Kram Birgitta

  3. Bra inlägg Birgitta och, som vanligt, fina bilder! Jag är rätt ny när det gäller LCHF-kost, har bara ätit lågkolhydrat i ca tre veckor, men precis som du har jag svårt med tanken på att inte äta bär. Jag tycker det är en bra C-vitamin-källa, vilket annars kan vara lite knökigt att få sig med den mat som jag äter.

    Jag tror inte på att nolla kolhydraterna för egen del då jag håller på med styrketräning och jag känner att det finns en del att vinna på att äta kolhydrater i samband med träningspassen men att dra ned på dem andra delar av dygnet.

    Ha en bra dag Birgitta! =)

    • Tack, Forgman. Läst din blogg och tycker du har en väldigt sund inställning till maten också 😉 Många tror att om vi bara äter som inuiterna, så får vi i oss alla näringsämnen inklusive c-vitamin. Det de glömmer, enligt min åsikt, är att inuiternas och andra naturfolks bytesdjur, åt mängder med lavar och örter, som gick över till människan via födan.
      Tror inte det är så hög halt av dessa vitaminer och mineraler i dagens grisar eller kor, uppfödda i djurfabriker, som det äts enorma mängder av i vLCHF-kretsar. Kosttillskott har därför blivit vanligt att använda istället. Jag tycker precis som du, att det är bättre att få i sig naturliga vitaminer, från våra inhemska bär. De står ju där gratis och bara väntar ute i skogen 😉 Ha det så bra, du med.

  4. Hej Birgitta!

    Jag tror att jag håller med dig men … men Elsie Hogfat är säkert!!!

    Excuse my ‘toilet’ (rhymes with DÅLIG) Swedish again!

    From Google Translate now so hopefully nice and clean;

    Jag tror att om jag inte hade förstört min metabolism med år av mjöl och socker, skulle jag nog kunna äta mycket mer kolhydrater som linser (min favorit, och jag saknar dem redan … och det är bara dag 3! ) och kanske även surdegsbröd ibland, potatis och lite honung etc. Men den sak som jag märker av att äta LCHF så att mitt sug är borta, mina knän är riktigt bra och min depression skiftar lite i sitt mönster .. . kortare och mindre intensiv. Jag hoppas att efter tre månader kan jag återinföra livsmedel. Det är inte klart för mig huruvida förmånen kommer till mig från styckning av vete ensam (det är möjligt) så jag planerar att experimentera senare …
    När det gäller ätstörningar, tror jag inte jag är särskilt utsatta i detta skede av mitt liv efter alla dessa år av motstånd mot det vackra myt, men jag vet att det är möjligt och jag har inga magiska skydd. Det kan också finnas en stark
    fysiologisk faktor för utvecklingen av ätstörningar som kommer från
    begränsa livsmedel … vilket är en anledning jag gillar den här LCHF sätt … om jag känner behov, finns det massor av läckra saker att äta – och det finns inte en stark känsla av utsatthet som jag upplevde en gång (i mitt tjugoårsåldern) Jag var dum nog att gå på en vanlig diet. Jag förlorade två klänning storlekar, sedan fick tre, eftersom de flesta människor gör …. Jag försöker också att vara okej med en möjlighet att jag inte kommer att gå ner i vikt och det kanske är okej. Så det är min förebyggande åtgärder samt min vanliga skydd av mousserande intellekt och feministisk bakgrund. Heh heh.

    • Hej Lovelylentilla. Google’s översättning är lite lustig ibland, men jag förstår nog det mesta du skriver 😉
      Skönt att du kommit över dina ätstörningar och mår bra med LCHF, jag tror att det är många som skulle göra det om de vågade prova, som du. Du har varit väldigt modig, som där borta i Australien provat det här. Där är det väl ännu fler fördomar mot att äta fet mat än här, kan jag tro. Debatten har ju kommit väldigt långt här och det har blivit accepterat i stora delar.
      Det är den acceptansen jag är rädd kommer att minska, om Zero Carb blir för utbrett med sin fanatiska rädsla för alla kolhydrater.
      Tror som du att man efter viktnedgång och bättre hälsa klara att äta mer av kolhydrater, särskilt om man håller sig till dem från grönsaker, bär och frukt.
      Lycka till på din fortsatta väg 😉

  5. Hej Birgitta!

    Jag läste stora delar av den där diskussionen på kostdoktorn.se men kunde inte förmå mig att skriva ett inlägg, det hade bara varit att slänga bensin på elden är jag rädd för…

    Jag har tidigare lockats lite av tanken att prova noll kolhydrater en kortare period men blev vid läsningen helt avskräckt. Jag får intrycket av att man blir alltför… ”fokuserad”(?) för att inte säga insnöad och grinig av alltför få kolhydrater… Faktum är att läsningen av nämnda tråd gör att jag till och med tappar lusten att ens försöka närma mig en lite striktare lågkolhydratkost igen efter att ha släppt tyglarna lite senaste tiden. Känns minst lika lockande att prova att må bra med i stort sett vilket koncept som helst som innehåller BRA RÅVAROR!

    Keep up the good work!

    • Hej Fetsmart. Tack, vad skönt att läsa att jag inte är ensam med de här åsikterna, förstod att det skulle röra om i grytan 🙂
      Det är inte lätt att ha en motsatt åsikt just när det gäller vLCHF. Jag grundar mina åsikter på den tjej som inne på LCHF.se blivit starkt pushad
      att äta extremt lite kolhydrater trots tidigare konstaterade ätstörningar, men det tycks inte många förstå.
      Hoppas dock att de tar det lite lugnare nu, så hon inte drabbas av ännu värre problem.
      Det här med bra råvaror diskuteras mycket sällan i samband med det höga intaget av kött och fett, billigt och enkelt är ett mantra istället.
      Det är en återgång till så naturlig mat som möjligt, som är viktigast för mig. Det tror jag vi mår bäst av 🙂

  6. Hej!
    Jag håller med dig (som du ju säkert vet:-)) och jag anser att ”extrem-dieter” åt alla håll blir en form av ätstörning… Vare sig det innebär att man äter 3 salladsblad och två äpplen/dag eller en smörbit och en biff/dag…
    Dock tror jag att det för en del personer kan vara bra att äta färre kolhydrater än vad t ex jag gör, medan andra säkert kan äta mer än vad jag gör utan att gå upp i vikt eller få andra problem av det.
    Det gäller att hitta sin nivå helt enkelt, inom ”rimliga gränser”…
    Jag vet vad JAG inte kan äta. Godis och pasta. För att inte trigga igång något som helst sockersug så undviker jag socker och sötningsmedel i största mån och pasta går bort helt (även lågkolhydratpasta som jag sett finns).
    Att inte äta några kolhydrater blir för mig lika extremt som att inte äta något fett. Även om folk säjer att de mår bra. Det finns de som säjer sig må väldigt bra på låg-fettsdieter också, det får man inte glömma!
    Jag älskar färg på tallriken, och utan grönsaker blir livet lite mer färglöst:-)…

    • Skönt att jag har så trogna följeslagare, när det stormar därute 😉 Ätstörningars vara eller inte vara är ett laddat ämne, särskilt bland ”Coacherna”. Jag har fått höra ikväll, att jag bara babblar och inte förstår mig på det här med nyttig mat som vi är ämnade att äta, men jag kommer nog att fortsätta i samma stil ändå.
      För mig, och kanske några av de 250000 (passerade gränsen idag 😉 ) som besökt mig sen starten, är det inte ”normalt” eller ens vetenskapligt bevisat att det är nyttigt, att äta 6-900 gram kött med 150 gr smör var 30e timme.
      Sen att vi har olika toleransnivå för hur mycket kolhydrater vi mår bra av, är förstås en helt annan sak.
      Fram för ett färgrikt liv 🙂

  7. Hej Birgitta!

    Bra at du tar upp detta med i mitt tycke lite osunda inställningen till kolhydrater. Det har liksom slagit över åt andra sidan. När det finns de som absolut inte kan tänka sig att köpa färdig riven ost för att man som klumpförebyggande medel använt lite potatismjöl eller när någon har ångest över att ha ätit två skivor finn crisp till frukost.
    Det blir ju ätstörning igen men på nytt sätt.

    Jag äter LCHF nu och har gjort den sen några månader tillbaka, främst för att jag haft sånt sockersug oc problem med blodsocker som studsat upp och ner under dagarna. Nu mår jag mycket bättre, sover bättre och så småningom kommer jag troligen att äta lite med GI-inriktat, fast kommer att känna mig fram.

    Jag gillar din blogg och har lånat ett par recept från den. Tack 🙂

    • Hej Viola och Välkommen hit. Känns fint att höra, det är ju ett minst sagt kontroversiellt ämne det här. Skönt att du också börjat må bättre med lågkolhydratmat, det är vi många som kan skriva under på nu. Jag började först med Atkins och sen med GI för ett antal år sen, men kommit fram till att min lightvariant av LCHF funkar bäst för mig. Det är ju så viktigt att vi känner efter hur vi egentligen mår, när det nu kan vara så lätt att må bättre med en enkel kostförändring. Utan att för den skull bli fixerade.
      Du får låna hur många recept du vill. Tala gärna om för vänner och bekanta var de kommer ifrån också 😉

  8. Jadu, Birgitta… jag tror inte att nåt är rätt eller fel – man måste avgöra själv vad som passar en. Personligen kan jag inte förmå mig att äta noll kh för jämnan, men jag gör det mellan varven. Att äta så hela tiden skulle bli för tråkigt, jag har nog samma uppfattning som du: jag vill även njuta av nåt bara för att det är gott. Jag brukar följa kroppen faktiskt: är jag inte sugen alls på kolhydrater så äter jag enbart kött, fisk, fett osv och när jag känner suget lägger jag till grönsaker till maten och äter mer grädde, kanske med bär. Att nitiskt propagera för noll kh tycker jag blir löjligt, precis som med allt annat som folk maniskt tjatar om. Man måste ju kunna känna efter själv vad som passar och vad man mår bra av.

    Hoppas du haft en skön solig dag! Själv har jag pysslat lite med min hemsida, som behöver uppdateras mellan varven… ett trevligt inomhusjobb när man inte har lust att vara ute i solen :o)

    • Hej Gunnell, roligt att du tittar förbi och vädrar dina tankar också 🙂
      Precis som du skriver, är det upp till var och en att äta efter sin lust och förmåga. Vad jag reagerat mot nu, är att jag tycker det känns lite olustigt när självutnämnda? självhjälpscoacher får stor plats inom LCHFandet.

      Har följt nollkolhydratexperimentet på LCHF.se med intresse under våren och sommaren och läst att en del mår dåligt och tyvärr är det flera med ätstörningsliknande problem, som pushas att äta stora portioner kött och fett ett par gånger per dygn. Förstår om mina åsikter kan väcka anstöt hos många strikta LCHFare, men jag vill bara belysa att det här är en ytterlighet som kanske passar ett fåtal, som vill experimentera med vad deras kroppar klarar. Att säga att det är den här kosthållningen vi skapats för, stämmer inte med det jag läst inom forskning och berättelser om vad Samer och våra tidiga invånare i Sverige livnärde sig på. Men jag kan ju också ha fel 😉

      Jag har också provat att äta mer strikt i kortare och längre perioder, men känner att både kropp och själ mår bättre av en kost med mer grönt. Jag har idag ingen övervikt, är och har aldrig haft ett sockerberoende, så jag njuter ibland av glass och bakverk till fikat.
      Det här är en kostmodell som passar mig och som jag kommer fortsätta att leva av resten av livet. En kommentar jag fick hos Kostdoktorn lyder att jag uppmanar folk att leva för att äta, istället för att äta för att leva. Visst gör jag det, är till och med stolt över om jag kan lära ut sund och god matlagning på det här viset.
      På det här sättet får jag användning för de matkunskaper jag samlade på mig under mina år i krogbranschen och jag kan samtidigt lära många att använda naturliga råvaror. Något jag kommer att fortsätta med, till hösten även i bok och tidningsform.

      Här blir det lite datorsittande tack vare hällregn istället, men jag solade på förmiddagen. Fick min nyttiga dos av naturligt D-vitamin 😉 Tittar förbi och läser mer om MSM sen, verkar vara ett intressant kosttillskott i djungeln av alla olika.

      • Ja, det är jättebra att du står på dig Birgitta! Med sunt förnuft kommer man långt och som du vet har jag inte så mycket tilltro till självutnämnda (?) kostexperter heller. Själv tycker jag att det är viktigt att lära sig kroppens egna signaler, nåt som oftast glöms bort tycker jag. Istället lägger man upp en strategi som liksom ska passa alla och den som inte får det att fungera är det liksom nåt ”fel” på – precis som med alla andra bantningsvarianter! Klart och tydligt är att en del mår bra med så lite kolhydrater som möjligt medan andra behöver mer (om man nu ska relatera till LCHF). För mig är det viktigast att MÅ BRA och då måste jag kunna känna in vad kroppen vill ha, om man säjer så. Jag har sagt det förut men säjer det igen: för mig tog det över ett år innan jag kunde genomföra fakirvarianten av LCHF: innan dess mådde jag alldeles för dåligt av så extremt lite kolhydrater. Men när jag väl klarade av det innebar det att min (då ej medvetna) kolhydratberoende försvann för gott, fast nån förändring i viktminskningen blev det inte mer än några få kg. Dessutom klarade jag inte av att hålla ut nån längre tid, ett par veckor tror jag det blev. Numera växlar jag mellan minimalt med kh och lite mer, beroende på vad jag känner att kroppen behöver. Jag mår bäst när jag äter ganska låg andel kolhydrater, det här helt klart. Men nån idiotförespråkare för noll kh kommer jag aldrig att bli, eftersom jag inser att vi är alla så olika och att det bästa är att individanpassa kosten. Inga universalregler gäller!

        Kul att du kommer ut med en bok! Tidning? En egen eller vad?

        Det blir f ö intressant att se om du testar MSM och om du märker nån effekt. Jag mår superbra av min pulverblandning och eftersom jag har jobbat med samma typ av jobb i många år, så märker jag stor skillnad på min uthållighet nu jämfört med förut. Sen jag la om till LCHF har jag fått mer energi än förr, men den här pulverblandningen plus MSM ger mig ytterligare energi på ett mycket behagligt sätt. Plus att det verkar som att det kickar igång viktminskningen. Jag vet inte hur mycket jag gått ner (äger inte en våg) men det märks väl på kläderna och jag har även börjat mäta mig igen, för att ha nån referenspunkt.

      • Hej Gunnell. Visst är det så, att vi måste använda vårt sunda förnuft i lite högre grad, så kommer vi nog alla att må bättre 🙂 Jag har periodvis testat en betydligt mindre mängd kolhydrater än jag gör nu, men det fick bara den effekten att jag blev less på för mycket kött och smör. Jag strävar efter balans i det mesta här i livet, det tycker jag i hög grad ska inbegripa maten.

        Kommer inte ut med egen bok, medverkar i Anna Hallén’s Energibarn med 10 recept. Tidningen 100% Östersund är ett månatligt utkommande magasin med hög upplaga, eftersom den räknas som samhällsinformation. Jag kommer där att skriva om god mat med mycket smör och grädde. Med betoning på lokal mat, på mitt sätt.
        Blir jättekul att få sprida mina matidéer på det här viset, utan alltför många pekpinnar.

        Ska kolla upp det här med MSM mer efter semestern, tycker det låter riktigt intressant. Har läst om liknande preparat tidigare, men aldrig kommit till skott. Är restriktiv med kosttillskott, tar bara omega-3 och magnesium, båda får mig att må betydligt bättre i leder och muskler.
        Ha en skön sommar 🙂

  9. Hej!

    Vill bara säga först vilken fin blogg du har! Sedan så vill jag berätta hur jag har funkat med lchf. Jag har varit en tjockis hela mitt vuxna liv med tillfälliga avsmalnande perioder. Mina viktnedgångar har jag fått kämpa mig till och dessutom känt hela tiden att jag varit hungrig och sugen. Har varit helt fixerad vid att äta, tänkt på mat jämt och bara blivit fetare. Men med lchf så tänker jag knappt på mat utan när jag är hungrig, så äter jag. Äter inte så mkt kolhydrater men äter det jag vill ändå. Det är så skönt att använda tiden till annat istället för att hela tiden tänka på vad jag ska glufsa i mig härnäst och att efter glufset, ha ångest över allt jag åt. Mitt liv har berikats genom detta – gått ner i vikt, mår allmänt bättre osv.
    Men att friska och ej överviktiga kan äta mer varierat håller jag med dig om men jag tror att, precis som med allt annat, att alla är inte lika och det finns olika sätt att tackla det mesta. Dyrare har det definitivt inte blivit för mig heller om jag tänker på allt slask som jag handlade för dyra slantar, förut.
    Har spanat in din lasange med vitkål…verkar gott..blir nog en sådan nästa vecka!

    Ha det gott i värmen!/MvH Gohexan

    • Hej GoHexan och Välkommen till mitt kök. Tack för både beröm och dina tankar kring LCHF. Jag har själv brottats lite med vikt upp och ned genom åren, men aldrig varit matfixerad, annat än som ett yrke och hobby då 😉

      Jag var däremot tvungen att äta ca varannan-var tredje timme när jag åt ”normal kost” med mycket kolhydrater, mest i form av pasta och bröd. Om jag inte åt så ofta blev jag väldigt matt och illamående. Det är en enorm skillnad idag, när jag håller mig mätt och nöjd utan blodsockerfall, i upp till 5-6 timmar, beroende på vad jag ätit. Längre tid än så mellan målen har jag inte lust att gå, det finns för mycket gott att njuta av för det. Tror för min del att det är glutenet som gör den stora skillnaden, inte så mycket att jag äter mer smör. Åt mängder av den varan även förr, vilket inte funkade så bra med den stora mängden spannmål…

      Mår väldigt bra av den här omläggningen och vill med bloggen visa att det kan vara lustfyllt och gott med lågkolhydratmat.
      Tror du kommer att gilla lasagnen 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.