Grillad Jämtländsk Biff med Ädelostsmör och Rotfruktskaka

Vintergrillning

Jag hittade till min förvåning, närproducerat kött från Jämtlandsgården, på min lilla Konsumbutik. En eloge till dem, som tagit hem så fint kött.

Inte var det så särskilt dyrt heller, 189 kr per kilo. Köpte två fina biffar på ett halvt kilo.

Eftersom 250 gram biff är på tok för stor portion för mig, så räcker köttet till fyra portioner. 125 gram är en lagom köttbit, tycker jag. Då blir portionspriset riktigt bra.

Det fick bli grillning inne, det dröjer ett tag tills grillsäsongen sätter igång på min balkong.

Rotfruktskaka 4-6 port

2 Morötter

1 Palsternacka

1 Ekologiskt Ägg

½ dl Sesamfrön

3 msk Smör

Havssalt och nymald Vitpeppar

Riv rotfrukterna grovt och blanda i en bunke med ägg, sesamfrön och kryddor. Bryn smöret lätt i en mindre stekpanna och häll i rotfrukterna.

Platta till ordentligt med en stekspade. Stek några minuter på låg värme, skaka pannan lätt så det inte fastnar. Vänd upp som en sockerkaka på ett lock och lägg i en till klick smör i pannan.

Smält smöret och låt kakan glida ner. Stek 5 minuter till , ställ sen in pannan i 175° ugn i 20 minuter.

Ädelostsmör

50 gr Smör

50 gr Kvibille Ädel Special

1 msk hackad Bladpersilja

Några droppar Worcestersauce

Lite pressad Citron

Havssalt och nymald Vitpeppar

Rumstemperera smöret och osten i en bunke. Blanda i övrigt och rör mjukt. Fyll i en liten skål.

Värm en grillpanna tills den blir riktigt het. Smält lite smör och pensla köttet och några Champignonhattar. Lägg kött och svamp i grillpannan, låt steka ett par minuter.

Vrid sen köttbiten ett kvarts varv och grilla ett par minuter till. Då blir det ett snyggt rutmönster på köttet. Gör likadant med champignonerna. Krydda med salt och peppar.

Vänd och grilla i några minuter på andra sidan. Dra sen grillpannan från värmen och låt köttet ligga kvar och dra en liten stund på eftervärmen.

Jag tycker om lättstekt kött, så den här tjocka biffen blev alldeles perfekt stekt på den här tiden. Vill Du ha köttet medium eller väl, så låt det grilla längre på nedskruvad värme.

Men låt det alltid ligga kvar en stund i pannan för värme-fördelningen, då blir resultatet ännu bättre.

Servera tillsammans med rotfruktskakan, ädelostsmöret och lite grönt. Det var en suveränt god biff, den bästa jag ätit på länge.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/03/06/grillad-jamtlandsk-biff-med-adelostsmor-och-rotfruktskaka/trackback/

RSS feed for comments on this post.

22 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] är från bloggen Birgitta Höglunds mat och receptet hittar du här. Om Författaren: Nicklas Neuman studerar kostvetenskap vid Uppsala universitet och är […]

  2. mmm…rotsakskaka, det älskar jag.
    Gärna med många plasternackor.

    Tack för att du sprider underbar mat!

    Fjällhälsningar

    • Tack, vad snäll du är, Fjällmor.
      Visst är det gott med palsternacka. Men jag blev vuxen innan jag fattade hur gott det var. Men nu njuter jag den då och då 🙂

      • Skratt!
        Även jag blev vuxen innan jag fattade dess storhet

        Kram! 😀

  3. Det är kanske värre att tjuvstarta grillsäsongen på en balkong. Och det ser så gott ut ändå 🙂 Vi har smygstartat, men aj så attans kallt det är.

    • Grillsäsongen kan vara lång, bara man inte är insnöad 😉

  4. Vilken festmåltid! Det här ser riktigt gott ut. Fin bild är det också!

    • Tack Helena. Ja ibland har man gjort sig förtjänt av att festa på biff 🙂

  5. Det där såg ju smaskigt ut. Jag provade att göra ditt LCHF bröd förra veckan (det som du lagade i stekpanna) men lyckades inte riktigt. Hade inte mandel utan hackade cashew nötter istället men det ville inte hålla ihop. Måste ha gjort nåt fel…
    Men den här kakan ser bra ut, den måste vi prova. En fråga – om man använder psyllium frön när man bakar surdegsbröd, måste man blötlägga dem innan man blandar ner det i degen eller funkar det lika bra att blanda dem med mjölet direkt?
    Hälsn
    Cathy

    • Hej Cathy. Tråkigt att du inte fick till brödet. Kan vara storleken på stekpanna det hänger på, jag använder en liten med bra teflonbeläggning. Eller tiden som smeten fick stå och svälla. Det är som när man steker pannkakor, ibland blir de jättebra andra gånger fastnar det bara. Prova att tillsätta en tesked Fiberhusk också nästa gång, det är malda psylliumfrön med ännu bättre bakförmåga. Mixa eller mal mandeln eller nötterna fint, så hjälper de till att hålla ihop smeten också. Är de för grovt hackade blir det svårare.

      Om du använder psylliumfrön i surdegsbröd, så blir det väldigt saftigt och gott om de får svälla några timmar först. Geléhöljet runt kärnan, som bildas i kontakt med vätska, gör brödet extra saftigt.
      Det är den som gör att mina bröd och kex håller ihop också, utan mjöl. Jag använder Risenta’s Psylliumfrön, kanske det kan vara skillnad på olika sorter?
      Lycka till med vidare bak 😉

      • Jag kör också med Risenta. Jag glömde nog att låta smeten stå och svälla 😦 så då förstår jag att det inte gick så bra. Och så använde jag vår vanliga gjutjärns stekpanna. Måste inhandla en lite mindre teflon panna som bara jag använder (guben har viss förmåga att använda vanliga rostfria stekspadar och liknande även i teflon pannor, men han lagar det mesta av maten så jag kan inte klaga så mycket 🙂 )
        Hälsn
        Cathy

      • Kollade igenom receptet och där står mycket riktigt grovhackade nötter och inget om att smeten ska svälla. Blandade ihop det med pannkakorna jag gjorde på det sättet…
        Då är det nog stekpannan det beror på, ska skriva in det i receptet. Kan också ha lite med halloumin att göra, hur pass seg den är.
        Ut och köp en ny stekpanna och lås in den mellan varven.

  6. Snart blir det grillning=)

    • Ja , bara grillen tinat fram så 😉 Din är väl ännu mer översnöad?
      Just skickat ett mail med länk till Ingmarie’s Garden, som nyss kommenterade. Hon har så otroligt vackra blombilder på sin blogg.
      En riktig njutning, så här innan blomsäsongen börjar 🙂
      Kram Syster
      Här kommer en snabblänk till er andra också. http://ingmariesgarden.blogspot.com/

  7. Den här gången föll jag för rotfruktskakan. Behöver variera ”tilltuggen” till kött och kyckling litet. Just nu har det blivit litet mycket broccoli och blomkål. Så jag skriver upp palsternacka och sesamfrön på inköpslistan. Den ser verkligen läcker ut!

    • Hej Ingmarie. Vad roligt att du gillar kakan. Har serverat den mycket på restauranger genom åren. Lättsamt tillbehör som man kan ha färdigt i kylen till en större middag. Den funkar t.o.m bra att frysa.
      Visst är det gott med broccoli men variation förgyller tillvaron.Trevlig helg 🙂

  8. Det där såg inte fel ut Birgitta!!
    Jag tog upp några kalvkotletter ur frysen i går .. det lär blir grillat här hos oss med idag 😉

    Det finns få saker som går upp mot en riktigt god grillad köttbit .. och ett glas rött till 😉

    Ha en underbar fortsättning på helgen!

    • Då blir det fest hos dig med, Kalvkotletter.. Det var länge sen jag åt, men så gott. Ha en njutbar helg 🙂

  9. Åh, jag blir helt lycklig av att se dina recept och få inspiration här!
    Det känns verkligen som ”riktig mat” när den är som allra bäst!!

    • Jag blir lycklig av en sån kommentar 😉 Och av att få äta sån här mat varje dag.

  10. i love the stuffed mushrooms !! cheers from Paris

    • So did I. What about all the snow? A bit more than the powder You’ve had in Paris this winter 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.