Gratäng med Palsternacka och Pepparrot

Svenskodlat

När jag är hemma på vintern, använder jag mycket av våra egna vintergrönsaker. Rotfrukterna är riktigt fina nu. Passa på att laga mat på våra egna grönsaker, det är bra för både miljö och plånbok.

Palsternacka och pepparrot hör till mina Svenska favoriter. Jag gjorde en gratäng med båda dessa och så tog jag med en potatis för att gratängen ska bli mer krämig.

Jag åt  gratängen till Rådjursstek, som jag gjorde häromdagen. Den milda palsternackssmaken passade fint till det smakstarka köttet. En sallad på juläpplen blev ett fräscht tillbehör.

Rotfruktsgratäng

En stor Palsternacka

1 medelstor Potatis

1 Rödlök

2 dl Grädde

1 dl Mjölk

Havssalt och nymald Vitpeppar

1 msk riven Pepparrot

Skär palsternacka och potatis i centimeterstora tärningar. Koka upp dem i mjölk och grädde. Krydda och låt puttra i 10 minuter. Ta från värmen och rör ner pepparroten.

Skiva löken och varva med rotfrukterna i en ugnsform. Slå på lite mer grädde och gratinera i 225° i ca 20 minuter.

Servera till steken tillsammans med en sallad på skivat Äpple och Gurka, med kallpressad Rapsolja, lite Citron och Flingsalt. Jag hade Kantarellsås till, recept på den kommer om några dagar.

Det här blev en middag med nästan bara Svenskodlat. Bara gurkan till salladen var importerad från Spanien.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/26/gratang-med-palsternacka-och-pepparrot/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det här var ju så gott! Att jag inte kommit på det själv ;). Tack för ett bra tips!

  2. […] Gratäng med Palsternacka och Pepparrot […]

  3. […] Gratäng med Palsternacka och Pepparrot […]

  4. Åh!
    Jag älskar palsternacka och gör gärna gratäng. Det är så gott, gärna till fisk…

    Tack för tipset att krydda med pepparrot!

    • Varsågod, Fjällmor. En riktigt gammaldags rätt att njuta av i vintermörkret 🙂

  5. Denna gratäng måste jag prova. Kan tänka mig att pepparrot passar till palsternacka. Spännade alternativ på sallad!

    • Det får du göra. Det är så gott att kombinera de här smakerna. Salladen blev jättegod, rapsoljan passar verkligen till äpple. Den kan vara lite svår annars.

  6. Pepparrotskryddad gratäng, vad smart!
    Tycker fröken Dill

    • Ja, då blev det lite mer sting på gratängen. Passar nog fint till resterna av julskinkan också 😉

  7. Pepparrot är en klar favorit hos mig med, jag byter ibland ut chili mot pepparroten.
    Jag fick jättefina rivjärn i julklapp av dottern, sådana små fiffiga som passar till bland annat pepparrot.. så behöver man inte alltid ta fram de stora rivjärnen:)
    God fortsättning!

    • Hej Ellinor. Vad smart att byta chili mot pepparrot. Jag och chili är inte riktigt kompatibla, därav avsaknaden av den kryddan i de flesta av mina recept. Ha så skönt i mellandagarna, med mycket gott 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.