Örtkryddad Rådjursstek

Rådjur till Julbordet

Jag fick ett rådjurslår av en god vän. En riktig lyx, här som det mest jagas älg i Familjen. Fick en idé att jag kunde grava låret med torkade örter och sen långsamsteka det i ugnen.

Perfekt att göra nu och ha som kallskuret till julbordet. Nåt som säkert ingen annan i släkten har med. Örtgravningen gjorde att det blev ett väldigt smakrikt kött, som passar till en buffé.

Jag hade lite funderingar kring stektiden i ugnen, så jag skrev och frågade min bloggvän Ellinor på Gammaldags Mat. Hon är väldigt duktig på att laga till allt vilt och tamt som de har kring sin gård. Tack för tipset Ellinor, det blev verkligen bra.

Har Du en lammstek, så fungerar receptet lika bra till det. Eller varför inte en färsk skinkstek, så här till jul.

Långsamstekt Rådjurslår

Jag gjorde en blandning på ½ dl Havssalt och ½ dl Ekologiskt Socker. Mortlade en näve av mina torkade örter från sommarens balkongodling. Rosmarin, Timjan och Oregano. Rörde ner en matsked av örterna i salt/sockerblandningen.

Putsa bort alla hinnor från låret, lägg det i en form. Strö sen rikligt av kryddblandningen över låret, runt om. Gnid in ordentligt.

Dra en plastpåse över och låt ligga i kylen 3 dygn, vänd några gånger under tiden.

Lägg låret på ett galler i en långpanna. Smält 2 msk Smör och pensla runt om, så blir ytan inte så torr under stekningen.

Stick in en termometer i tjockaste delen av köttet, men utan att komma i kontakt med benet. Stek i 100° i ca 4-5 timmar, beroende på hur stort låret är. Jag tog ut det efter 4 timmar, när innertemperauren var 68° och svepte in köttet i folie.

Sen fick det ligga och låta värmen fördelas i en halvtimme. Då stannar köttsaften kvar och Du får en riktigt saftig stek. Vill Du ha ett rödare kött, så ta ut steken när termometern visar 60-65°.

Jag åt rådjuret varmt med en rotfruktsgratäng, äppelsallad och kantarellsås.  Recept på det kommer om några dagar.

När köttet legat i kylen och kallnat helt, är det lättare att skära tunna, fina skivor till Julbordet.

Nu är Julen i sikte!

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/21/ortkryddad-radjursstek/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. Perfekt tips på rådjurslår tack ska prova nu till jul

  2. […] Örtkryddad Rådjursstek […]

  3. […] Örtmarinerad Rådjursstek […]

  4. […] åt  gratängen till Rådjursstek, som jag gjorde häromdagen. Den milda palsternackssmaken passade fint till det smakstarka köttet. […]

  5. Jag får nog säga nja om renen, det var gott men absolut inget speciellt tycker jag…

    • Jag tycker mycket om vilt, men smaken är ju olika. Jag är ju van vid det också, vi har ju mycket sånt här uppe i Jämtland. Men ni har så mycket annat gott på Västkusten istället 😉

  6. Rådjurssteken ser alldeles underbart läcker ut!

    Så snäll du är som ger mig sådana ovationer, tusen tack:)

    • Den blev så god 🙂
      Jag tycker du är värd all uppmärksamhet, din sida är verkligen fin. Liksom du är jag ju förtjust i gammaldags mat och vill vara med och bevara den. Det är våra egna naturliga råvaror som håller i längden 🙂

  7. Tar du med det på julafton?Kram.

    • Ja, jag tänkte att det skulle vara kul med nåt nytt. Rådjur har vi nog aldrig haft förut 🙂 Kram Syster

  8. Vilken lyx med rådjur! Jag smakade på renkött igår när jag var på Liseberg!

    • Visst har jag snälla vänner! Biskvier ena dan och rådjur nästa. Blir riktigt bortskämd 😉 Tyckte du om renen? Det är väldigt gott tycker jag. Har ett rökt renhjärta som också ska med till julbordet.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.