Rödkål

En klassiker på julbordet

Jag tar ett kålrecept idag med. Kål är en både billig och nyttig grönsak. Bra att köpa nu på vintern, när de importerade grönsakerna är rätt smaklösa och dyra.

Rödkål är en rätt som många alltid har till jul. Det var många år sen jag åt rödkål, har alltid tyckt den varit så söt. Därför tänkte jag hitta på en som passar både min smak och lågkolhydratmat.

Rökt fläsk används mycket i Tysk surkål, så det tyckte jag blev en passande ingrediens även i min rödkål.

Svarta vinbär har jag gott om i frysen, men använder knappt gelé eller saft längre. Så de passade också in med sin härliga sötma och syra. Balsamvinäger för att fördjupa syran ännu mer. Nejlikor och kryddpeppar ger julsmaker.

Äpple tillför en god sötma. Ingrid Marie är riktigt fina juläpplen, så såna köper jag alltid till jul. De ligger framme och sprider en härlig doft och är vackra som juldekoration.

Rödkål på mitt sätt

1 klyfta Rödkål ca 250 gr

½ gul Lök

2 skivor varmrökt Sidfläsk

½ Äpple

1 dl Svarta Vinbär

2-3 msk Smör

1 msk Balsamvinäger

1 tsk Honung

1 tsk Salt

6 Kryddpepparkorn

6 Vitpepparkorn

6 Nejlikor

1 tsk Havssalt

Skär rödkålen i strimlor, jag tog dem inte så tunna, det blir mer matigt då. Strimla löken och fläsket. Bryn smöret  och fräs lök och fläsk utan att ta färg i några minuter. Tillsätt kål, vinbär och tärnat äpple, låt fräsa med en stund.

Krossa kryddorna i mortel till pulver. Rör ner kryddor, honung och balsamvinäger. Låt allt koka upp och puttra under lock i en halv timme. Rör då och då. Smaka av om det behövs mer salt och vinäger.

Jag serverade rödkålen till en mycket god, basturökt Fårlägg från Ytteråns Chark. Lite strimlad Purjo, Äpple och Grönkål blev fräscht garnityr.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/09/rodkal/trackback/

RSS feed for comments on this post.

17 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Rödkål […]

  2. […] har aldrig stuvat rödkål tidigare, bara gjort Julrödkål, men resultatet blev förvånansvärt […]

  3. […] på Jamtli’s Julmarknad. En riktigt smakrik, köttig korv som var väldigt god ihop med min Rödkål. Gynna lokala producenter på Din ort, istället för att köpa fabrikernas […]

  4. Birgitta, kolla in bloggen nu och dagens lucka.. 🙂

    • Hej Sanna. Nu har jag varit inne hos dig och bidragit med Rödkålsrecept till din tävling 🙂

  5. Rödkål är toppen. God som råkost också och samtidigt väldigt vacker!
    Tycker fröken Dill

    • Ja, den är riktigt fräsch. Lyser upp i vintermörkret 🙂

  6. Brukar göra brunkål till jul, men jag funderar på att i år även ha rödkålen, ditt recept låter toppen.

    • Tack Jessica. Jag har faktiskt tänkt prova göra brunkål, det är ju suveränt med alla goda kålrätter man kan göra kring jul 🙂 Ja, annars också förstås.

  7. Ett riktigt trevligt recept på rödkål, och vad gott det lät med rökt får!

    • Tack Ellinor. Ytteråns chark har så goda produkter, den här var verkligen suveränt god.

  8. Rödkål är ju så vackert. Har inte ätit på länge, kanske dags nu 🙂

    • Hej Martina. Den här blev nästan svart, av vinbären. Riktigt läcker. Du får prova du med 🙂

  9. Hej Birgitta, detta ska jag definitivt göra ikväll!! Men du, missa inte att gå in på bloggen och tävla om lite trevliga saker.. imorgon kommer det dessutom en liten uppmaning som faktiskt har med detta receptet att göra 🙂

    • Hej Sanna. Då får jag ta och gå in och kolla tävling och uppmaning 🙂

  10. Låter och ser såå mycket godare ut än den vanliga (köpta). Tack för receptet!

    • Hej Emmy. Den blev verkligen mycket godare än den köpta. Absolut nåt jag kommer att göra igen 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.