Julmarknad på Jamtli

En stor julgranskula av gran och enris med inneboende tomtefamilj

Jamtli’s Julmarknad

Idag har jag gått runt några timmar på vår fantastiska Julmarknad på Jamtli här i Östersund. Jamtli är ett stort friluftsmuseum, lite likt Skansen, med många gamla byggnader från Jämtland och Härjedalen.

En oas inne i stan, där  man kan uppleva livet som levdes förr i tiden. På sommaren är hela Jamtli en stor tidsresa, med aktörer som lever sig in i rollerna som skogsarbetare, fäbodjänta, bodmadam, bensinmacksägare från 50-talet m.m.

Varje år vid 2a Advent är det stor Julmarknad med ca 200 utställare, som är klädda på gammaldags vis. Det är härligt att strosa omkring bland alla vackra stånd och se, lukta och smaka på lokala delikatesser. En dröm för en matfantast.

Mathantverk när det är som bäst

Som vanligt blev det lite påfyllning till kylen. Jag har länkat till dem som har hemsida, men de andra kan Du hitta via telefonkatalogen om Du vill testa deras goda mathantverk.

Mathantverk från Jamtli's Julmarknad hemma i mitt kök

Rökt Renhjärta från Fjällgrens Vilt i Mittådalen

Rökt Fläsk från Renålandets Vilt och Gårdsprodukter i Strömsund

Renvaktarkorv från Grannens Chark i Hammerdal

Basturökt Fårlägg och Lammribs från Ytteråns Chark

Jägarn, Getost marinerad i Mackmyra Whisky från Bränna Gårdsmejeri i Valsjöbyn

Smör, Yoghurt och Ko-mese från Kittelbergets Gårdsmejeri i Offerdal

Varmrökt Korv av KRAVmärkt nötkött från Hallquist Gård i Fåker

Hos Ekobeställarna kan man även beställa KRAVmärkt kött från Hallquist Gård

Sassesås, en grillsås på Tomat, Chili och Vitlök kokad av Ulrica Lidström

Och sist och minst, en liten, liten garntomte i valnötsbåt tillverkad av Mia Nilsson

Mia's tomtar finns på Brunflologen

Julstämning

Mängder av godsaker alltså och så på slutet en liten tomte. Har inte så mycket julsaker hemma, men Mia’s små tomtar passar perfekt in i min jul.

Nu börjar jag känna av julstämningen, man kan inte göra annat efter en sån här rundvandring. Här kommer lite fler bilder, så får Du se hur vackert det är.

Julskyltat på Gulleboden

Ekonomitips från 1800-tal gäller än i dag

Disktrasor med fint tryck på Jamska

Hallquist Gård i Fåker på Jamtli Julmarknad

Två generationer glada nötköttsuppfödare från Hallquist i Fåker

Getostar i mängd finns här i Jämtland

Naturliga uppläggningsfat av Granspån från Carl-Gösta Bengtsson i Laxviken

Vaerie Fjällprodukter, en av vinnarna i Bästa Monter på Julmarknaden

Renskav i tunnbröd, Fastfood på Samiska

En viloplats för trötta fjällvandrare och marknadsbesökare

Jag blev varmt bemött av STF, med brasa och björnkött i Sylhyddan

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/05/julmarknad-pa-jamtli/trackback/

RSS feed for comments on this post.

41 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] blir det en tur till den årliga traditionen Julmarknad på Jamtli, för att inhämta lite julstämning. Julmarknaden pågår i dagarna […]

  2. […] kan Du läsa om om mitt besök på Julmarknaden på Jamtli och här om förra årets upplaga av […]

  3. Åh, vilket underbart ställe! Vilka fina bilder, och vilken julstämning!

    • Hej Helena. Välkommen in i mitt julkök. Roligt att du tyckte om mina bilder. Det fanns så mycket fint att fotografera 🙂

  4. Det är underbart med julmarknader av den här typen!

    Vi brukar vara i Ransäter på julmarknad, men i år hade vi tyvärr influensa och orkade inte iväg.
    I Ransäter har de ungefär samma typ av marknad som eran, med både lokala delikatesser, hantverk och annat mys.
    Vi får nog ta en sväng till en gårdsbutik och handla lite, jag blir så sugen när jag ser alla härliga bilder:)

    • Hej Ellinor. Det är verkligen härligt med alla marknader och gårdsbutiker. Det är ju nåt som kommer stort i hela landet, mycket roligt att det blivit en sån utveckling. Iväg och handla lite godsaker 🙂

  5. Men så mysigt juligt det ser ut. Nu vill jag på julmarknad med familjen!

  6. Wow vilken julmarknad!

    • Hej Tina. Ja, det är den bästa jag har varit på. Just för att den är så gammaldags, utställare, montrar och framförallt allt mathantverk.
      Kom hit nästa år och upplev den på plats. Det är många som åker ner till Tyskland på julmarknader, men här har vi nåt på hemmaplan som är fantastiskt fint 🙂

  7. Hej igen…

    tänkte bara tala om att jag nu bytt bloggportal..

    Varma kramar från Carola som fortfarande vill flytta till Turkiet..;)

    • Hej Carola. Det tycker jag du ska göra framöver. Man ska förverkliga sina drömmar 🙂

  8. Mysigt med julmarknad 🙂 Vi kom precis hem från en heldag på Liseberg!

    • Hej Robert. Kul att du tittade in på min julmarknad. En dag på Liseberg låter fint, det med 🙂

  9. Vilken härlig blogg! Gott om härliga matidéer. Var också på Jamtli och julmarknad. En underbar dag!

    • Tack Kerstin. Kul att du hittade hit och även att du var på Julmarknaden. Då vet du att den var lika härlig som på bilderna 😉

  10. Åh, nu ångrar jag att jag inte tog mig i kragen och gick ut på marknaden idag. Blev skidskytte istället. Järnspikar, första året på mååånga som jag missade Jamtli 😥

    • Hej Sofie och Välkommen hit. Det var ju tur att du hittade hit så du får njuta lite marknadsbilder åtminstone 🙂

  11. En julmarknad jag mer än gärna hade besökt! Ser härligt ut. Välkommen tillbaka till Sverige!

    • Tack Sofia. Du får ta en vända hit nästa år, det är den absolut värd. Världscupen i Skidskytte är samma helg, så då kan man titta på det också 🙂

  12. Nu vet jag vart jag ska åka 2:a advent nästa år!
    Jag har bara varit på Jamtli på sommaren men det var också fint.
    Du kom hem till mysiga julen i alla fall!
    Ha en bra vecka/Karin

    • Hej Karin. Julen är en tid jag inte vill missa, då är det mysigare hemma än utomlands.
      Försöker alltid komma hem i tid för julmarknaden, det är en bra start på julstämningen.
      Du får planera in ett besök nästa år. Ha det bra du med 🙂

  13. Jösses vilka härliga bilder ! 🙂 Skulle också behöva lite julstämmning, och lite gratis fick man ju här 😀

    • Hej Carro. Välkommen hit och tack för dina vänliga ord. Ja nu är det bara några futtiga veckor kvar till jul, så det är bäst att ladda på med julstämning 😉

  14. Tänk vilka härliga produkter vi har här i Jämtland!

    Läste att nästan ingen av de 20-22 000 besökarna på Jamtlis Julmarknad nappade på årets tema ”julängel”. Enbart en ängel syntes på fredag och ytterligare en under lördag. Kul idé annars. Tycker jag som inte var där.

    • Ja, visst är vi bortskämda. Såg den ensamma Ängeln igår, hon var väldigt vacker. Jag hade i alla fall en vit dunjacka med skinn runt huvan. Men såg nog inte så änglalik ut för övrigt 😉

  15. Åh!
    Där skulle men ha gått med dig som guide Birgitta!

    Tack!

    😀

    • Kul att du följde med på turen via datorn så länge. Du får ta en tur hit ett annat år, så guidar jag dig gärna runt bland alla godsaker 🙂

      • jo gissa om jag hojtar på dig om vi far ner till dina trakter. Drömmer sen flera år om att ta med barna till Jokkmokks marknad.

        Där skulle de nog gå storögda…

      • Fjällmor; Ja, den ska ju vara nåt alldeles extra också. Säkert mer snö än på vår i år.
        Förra årets var så otroligt vacker, med rimfrost överallt och massor av snö. Precis som en julmarknad ska se ut 🙂

  16. Jättemysigt, vilka fina bilder 🙂

    • Tack Veronica. Det är så kul med min nya digitalkamera. Den gör att det är lätt att ta fina bilder, även för en amatör som mig 😉

  17. Det var verkligen en mysig jularknad. En fråga Birgitta. Du som är norrifrån – var gick du restaurangskola?

    • Hej Eva. Jag började min bana inom sjukvården, men när jag var 22 så omskolade jag mig till kock på en AMU-utbildning. Först grundutbildning i Hudiksvall och sen efter ett års arbete vidareutbildning på Frösön.
      Men det mesta jag kan har jag lärt mig genom hårt arbete på många olika restauranger under 18 år 😉

      • Ja skolan är ju bara er som en biljett in i kök som lärling.Det fick man höra ofta nog av lärarna i skolan – som jag gick i Umeå -och jag fick n ä s t a n för mej att vi kunda vara bekanta sen långt bak i tiden.. men det var vi inte! 🙂

      • Eva; Nej, den enda skola jag gått i Umeå, var en tre-timmars bloggkurs på Universitetet i juni. På Eclectic Tech Carnival.
        Och den läraren lyckades riktigt bra, jag tycker det är jätteskoj att blogga 😉

  18. Åh vad mysigt det ser ut med julmarknad, med julstämning, god mat och produkter från producenter nära, helt i min smak! Har ännu inte varit på någon julmarknad men det måste jag 🙂

    • Ja det var verkligen en fin julupplevelse. Skynda dig iväg på en marknad du med 🙂

  19. Vackra bilder har du här också. Överallt!

    • Tack så mycket för det, Ninna 🙂

  20. Hej igen Birgitta!
    Efter att jag.. du.. vi.. hittade varandra har jag varit inne på din blogg och tittat runt lite. Fick inspiration att även jag ha min blogg på wordpress. Det finurliga med wordpress är att jag kan ha blogg och ”hemsida” på samma plats. Så jag har börjat fixa lite med det nu. En del har jag hunnit lägga in, annat får jag ta efterhand.
    Men liten början om fibromyalgi finns där.
    http://ninnao.wordpress.com/

    • Hej Ninna. Välkommen in i mitt kök. Vad kul att vi träffades, vi har så mycket liknande erfarenheter av Fibromyalgin. Hoppas att du, som jag, kommer att bli bättre av lågkolhydratmat 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.