Ättiksgurka Lowcarb

Ättiksgurka - Pressgurka - Inlagd Gurka. God inläggning med många namn

Min inlagda gurka

Jag tar med en flaska ättika varje gång jag åker till Alanya, för det finns inte här. Här är väldigt vanligt att mjölksyra grönsaker istället. De kallas Tursu och äts mycket under vinterhalvåret.

Inlagd ättiksgurka är en riktig svensk Husmansklassiker och så väldigt enkel att göra. Jag har gjort en betydligt mindre söt variant än den vanliga svenska, som fungerar fint i en lågkolhydratkost.

Ättiksgurka

3 Gurkor

1 msk Havssalt

½ dl Ättika 12%

1½ dl Vatten

1 msk Pinjehonung eller valfri sötning

Nymald Vitpeppar

½ dl hackad Persilja eller Dill

Skiva gurkan och blanda med saltet. Låt ligga med ett fat och en tyngd över, tex en mortel, i press en halvtimme. Blanda övrigt till en lag.

Häll av vattnet som saltet dragit ur gurkan och rör ner dem i ättikslagen. Gurkan håller sig upp till en vecka i ättikslagen.

Ättiksgurka Lowcarb

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/11/15/attiksgurka-lowcarb/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. Har du något förslag på inläggning av Västeråsgurkor med så lite socker som möjligt?

  2. Det är väl inte västeråsgurkor?

  3. Vilken bra idé!

  4. […] ½ dl Ättiksgurka […]

  5. […] Servera med Cocktailtomat, Bladpersilja och Ättiksgurka. […]

  6. […] små sockerärtor till, men hade ingen inlagd gurka tyvärr. Här hittar Du recept på Ättiksgurka som jag gjorde i […]

  7. Åh vilken härlig blogg du har…Älskar mat och jag blev totalt förälskad i Alanya o Turkiet när jag ver ner förra året….kommer garanterat att bosätta mig där i framtiden…behöver värme för min värk…så när trollen flyttar hemifrån då drar morsan…*L*….Här kommer jag kika in varje dag för mattips!!!-…//Carola

    • Hej Carola, kul att du hittat till mitt kök. Tack för ditt fina beröm 🙂
      Har du problem med värk, så är det väldigt bra att bo nere kring Medelhavet på vintern. Solen betyder väldigt mycket för mående. Välkommen åter!

  8. Vi har slutat med alla inläggningar men jag gillar saltgurka ibland.. å, den där goa honungen!

    • Hej Monica. Jag äter lite inläggningar och annat med lite sötma till maten, eftersom det höjer smaken så mycket och harmonierar med de feta smakerna.
      Jag brukar jämföra med den 70%iga chokladen, som de flesta LCHFare äter ibland. Jag tar hellre en god sås eller inläggning till maten och skippar chokladen 😉 Den här pinjehonungen är den bästa, inte så söt som andra.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.