Kycklinglever med Champignonsås

Färsk Kycklinglever och Champignonsås med Fransk Dragon

Färsk Kycklinglever

Kycklinglevern här i Turkiet är väldigt fin. Den smälter i munnen och är mild i smaken. En riktigt billig måltid blir det dessutom med ett kilopris på 25 kr.

Hemma köper jag fin, färsk lever från Kronfågel, för bara 40 kr kg. Det är en lite bortglömd rätt, som förtjänar att uppmärksammas. God och nyttig snabbmat, för den går väldigt fort att steka, några minuter per sida bara.

Om Du är lite tveksam inför lever, så testa den här rätten, den blev riktigt god. Såsen passar fint även till kyckling eller fläskkött.

Champignonsås med Fransk Dragon

8 Champignoner

1 gul Lök

1 grön Paprika

1 tsk pressad Citron

2 msk Kycklingfond, hemkokt

½ tsk torkad Fransk Dragon

Några droppar Worcestersauce

2 msk Smör

2 dl Grädde

Havssalt och nymald Vitpeppar

Champignonsås på gång

Skär champignonerna i bitar, löken i klyftor och paprikan i strimlor. Bryn smöret och stek svampen, så den får lite färg. Tillsätt lök och paprika, stek dem mjuka. Salta, peppra och smula ner dragonen. Häll på Worcester och citronsaft, låt koka in. Rör ner fond och grädde. Koka upp och låt puttra 30 min, rör då och då.

Bryn smör och stek 250 gr Kycklinglever, men ha inte för varmt i pannan. Då sprätter det väldigt om levern.

Servera med Cocktailtomat, Bladpersilja och Ättiksgurka.

Nyttig snabbmat- Kycklinglever

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/11/16/kycklinglever-med-champignonsas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hi hi hi, ok!

  2. Okej… men är det inte farligt om kycklinglevern är lite rosa? Tänkte på salmonella och bakterier och sånt som kan finnas i kyckling?

    • Hej. Helt rätt att den inte ska vara rå, men eftersom den puttrar så länge, så blir temperaturen inuti varm och alla ev bakterier dör. Kycklinglevern är naturligt rosa även i upphettat tillstånd, därför kan den se ”rå” ut.
      Men har du bara låtit den puttra tillräckligt länge så behöver du inte vara orolig 🙂

  3. Jag har nu provat detta underbara recept!! Men jag tyckte det va svårt att få levern genomstekt?!?
    Jag fick ha ganska låg värme så det inte skulle sprätta.
    Måste jag dela levern eller platta ur den för att det ska gå lättare?
    Mvh
    Stina

    • Hej Stina. Roligt att du gillade mitt recept. Kycklinglevern är faktiskt som godast när den är lite rosa inuti. Låt den annars puttra lite längre i såsen bara. Delar du den går det iofs fort, men den blir torrare. Lycka till nästa gång 🙂

  4. Jag älskar din blogg.
    Men allvarligt, färsk kycklinglever, vart köper jag det nånstans?? Finns nog tyvärr inte där jag bor… den frysta, smakar den bra också?

    • Hej Stina och Välkommen. Vad kul att du älskar bloggen, jag älskar att skriva den 😉
      Jag köpte min på Willy’s, det är ur Kronfågels sortiment. Men be din handlare att ta hem den, de brukar vara väldigt hjälpsamma med att ta hem sånt folk frågar efter.
      Den frysta är också god, med de är så små jämfört med de färska. De färska tas ur kycklingar som fått växa sig större, därav bättre och mer smak.
      Hoppas du hittar dem, annars tycker jag absolut du ska testa den frysta.

  5. Följ gärna min blogg, 17år127kg, som handlar just om vägen från 127kg och att leva som överviktig tonåring.

    • Hej. Hoppas du kan hitta lite inspiration till din viktnedgång hos mig. Lycka till 🙂

  6. Kycklinglever är så gott!

    • Visst är det 🙂

  7. Låter som en fantastisk god champinjonsås! 🙂

    • Det är den. Fransk Dragon är en höjdare tillsammans med champignoner 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

