Jordgubbslandet på Rödön

Jordgubbslandets Kafé på Rödön

Uppdatering 2012. Telefonnumret till Jordgubbslandet är 063-34215

Många ringer till mig och tror att det är jag som driver Jordgubbslandet, en del t.o.m hänvisade från nummerupplysningen.

Jag har bara skrivit om denna fina oas på Rödön och har alltså inget med driften att göra.

Utflykt till  Jordgubbslandets Kafé

På en alldeles fantastisk plats på Rödön i Storsjön, ligger Reda´s Plantor och Jordgubbskafé. Bredvid ligger deras stora plantage, Jordgubbslandet, för självplock av jordgubbar.

Jämtländska jordgubbar från Rödön har en speciellt god smak. Det är ljust långt in på nätterna, så gubbarna får maximalt med sol och ljus när de mognar. Ja, den här sommaren har det varit lite mindre av solen, men Jordgubbarna var väldigt goda ändå.

Det finns flera odlare på ön, här odlas också mycket potatis och grönsaker. Jordmånen på Rödön lämpar sig väldigt bra för odling, det märks på skördarna härifrån.

Vacker vy över Storsjön och Oviksfjällen från Jordgubbslandet

Reda har byggt upp en otrolig, grönskande oas, där man bara kan gå omkring och njuta av massor av vackra blommor som hon dragit upp i sitt stora växthus. På våren säljer hon mycket blomplant, så nästa år blir det blommor härifrån till min balkong. Jag vet inte riktigt hur hon bär sig åt, men blommorna har en växtkraft man sällan ser.

Brugmansia suaveolens / Änglatrumpet hos Reda's Plantor på Rödön

Stora Änglatrumpeter, Rosor på stam, Ricinplantor, massor av Fuchsior trängs om utrymmet i det vackra växthuset. Ute har hon stora amplar hängande överallt, stenpartier, trädstubbar med olika hängväxter. Det är en färg och blomsterprakt som saknar motstycke.

Begonia × tuberhybrida / Gubben och Gumman Hängbegonia hos Reda's Plantor på Rödön

Inne i växthuset kan man sitta och njuta av olika jordgubbskreationer, om vädret är lite osäkert.

Annars finns bord både ute och under ett snedtak vid en väldigt hög, gammal Gran-allé. Här under tak har hon mängder av olika rosor.

Stam-Ros hos Reda's Plantor på Rödön

Det finns flera saker i Kaféet som passar även vid lågkolhydratkost. Jag och Mamma njöt av varsin Petit Choux med vispad Grädde och Jordgubbar.

Petit Choux med Jordgubbar och Grädde på Jordgubbskaféet, Rödön

Det var väldigt vanligt att servera just Petit Chouxer till Diabetiker fram till slutet av 80-talet. Jag bakade små såna och hade i frysen när jag jobbade på Kvarterskrogen i Östersund.

Tog bara fram och tinade nån minut i ugnen, när jag fick en beställning. Fyllde dem med bär och grädde.

Sen blev det nya rekommendationer till diabetikerna, att de kunde äta vad de ville, bara de såg till att ta mer insulin. Då försvann intresset för de sockerfria bakelserna, och jag fick sluta baka dem.

Om Du har Jämtland som resmål i sommar, bor i närheten eller kommer med hyrbil från Åre-Östersund Flygplats på väg mot Åre. Stanna då till en stund i Reda’s trädgård och njut av friden och alla vackra blommor. Då blir den fortsatta resan mycket lättare. Länk till Jordgubbslandet på Rödön

Uppdatering  2011

Reda har öppnat för säsongen, jag var ute på ett besök häromdagen. Hon har fantastiskt fina blomplantor i år med.

Jag köpte bland annat 3 st Klockranka, som i slutet på sommaren kommer att täcka in min balkong. De blommar sent, först i september, men har väldigt stora, vackra blommor.

Det är alltså öppet för säsongen 2011, med samma tider som på skylten nedan.

Caféet är öppet from helgen den 11-12/6 mellan kl 12-18 alla dagar, klicka här så hittar Du den fina Jordgubbsmenyn.

Reda's Plantor på Rödön utanför Östersund

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/08/02/jordgubbslandet-pa-rodon/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] bara jag som tycker om Reda’s fina trädgård och kafé, där allt går i Jordgubbens tecken. Här kan Du se hur det såg ut bland blommor och jordgubbar i […]

  2. Hej Birgitta!

    Vilket fint inlägg om Redas blommor. Jag brukar vara en flitig besökare där.

    Jag kommer nu att skriva en artikel om henne i två lokala tidningar – Alsenbladet och Hallenposten och ville höra med dig om jag skulle kunna använda mig av några av dina fina bilder.

    Hälsningar Jana

    • Hej Jana och Välkommen hit. Tack så mycket för ditt beröm 🙂 Visst är det alldeles fantastiskt fint hos Reda. Jag brukar åka dit flera gånger varje sommar och bara gå omkring och njuta.
      Jätteroligt att du vill använda mina bilder, skriver ett mail till dig om det. Måste komma och besöka din trädgård i sommar också 🙂
      Här en länk till Jana’s Trädgård i Berge, Alsen; http://www.janastradgard.se/

  3. Roligt att se bilderna och dina härliga texter om cafet och blommsterhuset!
    Du är välkommen tillbaks!

    Mvh Reda

    • Hej Reda. Vad roligt att Du tyckte om inlägget om Ditt fina Café. Det är väldigt många som varit in och läst om det, så jag hoppas de hittar ut till Din vackra trädgård.
      Kommer säkert ut fler gånger i sommar. Glada Hälsningar Birgitta

  4. kan du inte skriva ut receptet på petit chouxerna? 🙂 eller hur dom nu stavas? tack för en väldigt inspirerande blogg, roligt dessutom att läsa om mina hemtrakter 😉

    • Hej Paula. Tack för Din vänliga kommentar 🙂
      Recept på Petit Chouxerna eller Petit Choux’s kanske det stavas 😉 kommer inom kort. Har tänkt testa fram ett eget recept, även där. Kanske med äggula i istället för hela ägg. Och med Dinkel…
      Men jag lovar, det kommer snart.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.