Tapas-tallrik

Riktigt god plockmat till ett glas vin.

Om Du har det lite stressigt och inte vet vad Du ska hitta på för mat till helgen, så är det här ett bra alternativ. Det finns gott om goda charkprodukter med högt köttinnehåll och få tillsatser idag. Har du nära till en saluhall är du lyckligt lottad, annars kan de större butikernas manuella charkdiskar vara bra. Om du inte har nåt av ovannämnda så finns det ändå en del bra saker att hitta i en vanlig charkdisk. Ta några minuter extra för att kolla att det är över 70-75% kött i korvarna, och att det inte är tillsatt Glutamat E621.

Jag har hittat en riktigt bra korv,  Lufttorkad och kallrökt Salami från Ytteråns Chark. De gör sin korv på gårdens Highland Cattle och Linderödsgrisar. Mycket god.

Ostar håller ofta riktigt hög kvalitet om du undviker smältostar, typ Mjukost. Dålig kvalitet till högt pris. Vanliga svenska hårdostar är suveräna, en rumstempererad Västerbottensost slår det mesta.

Jag köper ofta ostar från lokala små ysterier, här i Jämtland har vi riktigt många bra. Jag tycker särkilt mycket om ostarna från Oviken Ost och Skärvången. Det godaste smöret och yoghurten som finns att få tag på här, kommer från Kittelbergets Gårdsmejeri.

Det var lite lokalpatriotiska tongångar, men lika gärna som vi kan köpa fin salami eller parmaskinka från Italien, så kan vi ju gynna våra lokala producenter. De gör ett fantastiskt jobb, med tanke på alla EU-regler och Livsmedelsverk..

Nu till det väsentliga, receptet. En tapastallrik kan bestå av nästan vad som helst, ta dina favoriter. Jag tycker om att blanda in en del gröna rätter, smakkombinationerna blir härliga.

Recepten på min Älgrostbiff och Guacamolen kommer snart

Recepten på min Älgrostbiff och Guacamolen kommer snart

På min tallrik ligger, från gula paprikan och bort:

Älgrostbiff som jag gravat och lättstekt

Fransk Getost, vet tyvärr inte namnet. Köpte den på Duå i Umeå. Jättegod.

Italiensk Salami

Guacamole

Salami från Ytterån

Haricot verts i Tomat, se Gröna saker i menyn

Ugnsbakad Feta-ost, också i Gröna saker

Paranötter

Små Kalamataoliver, Fontanas

Garnera med lite gröna blad och färska grönsaker.

Sitt länge och njut av Din goda Tapastallrik

Sitt länge och njut av Din goda Tapastallrik

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/06/18/tapas-tallrik/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.