Glutenfri Ostkaka på Keso

Ostkaka Lowcarb

Dagens Favorit i Repris blir en nyttig, Svensk variant av Cheesecake. Ostkaka gjord på ägg, grädde och keso är bra LCHF-mat.

Originalet Småländsk Ostkaka innehåller vetemjöl, men den här är garanterat glutenfri.

God som den är istället för omelette till frukost eller i en mindre portion som dessert, med bär och grädde. Variationsmöjligheterna är stora med den här rätten.

Klassisk smaksättning på ostkaka är bittermandel. Du kan använda hel bittermandel och mala eller riva lite till ostkakan.

Men var lite försiktig, eftersom bittermandel är giftigt i större mängd.

Du kan annars använda bittermandelolja som finns på butikernas bakhyllor. Bara nån droppe räcker eftersom den har väldigt koncentrerad smak.

Jag använde kardemumma och vanilj som smaksättning. De är favoritkryddor i en god dessert här hos mig. Kanske för att jag inte äter bullar längre.

Nu reklam för lite lokal mat. I helgen kan Du som befinner Dig i Jämtland, njuta av mängder med lokalproducerat.

Då arrangeras den första Njutfestivalen på Stortorget här i Östersund, med mängder av mat och dryck.

Kan tyvärr inte gå, för i morgon bitti åker jag till vackra Sörmland på en veckas semester.

Bloggen lever sitt eget liv och uppdateras då och då som vanligt.

Men jag tar helledigt från skrivandet, matlagandet och läser inte heller några kommentarer närmsta veckan.

Vi ses och hörs efter den 22 juli igen.

Ostkaka på Keso med Mandel, Vanilj och Kardemumma

2 Ekologiska Ägg

1 dl Keso

½ dl Grädde

½ dl mald Mandel

Havssalt

Äkta Vaniljpulver

Nymald Kardemumma

Rör samman ägg, keso, mandelmjöl och grädde. Blanda i kryddorna. Smaka av och häll upp i en liten, smord ugnsform.

Grädda i 40 minuter i 175°. Servera ljummen tillsammans med bär eller sylt och lättvispad Grädde.

Jag kokade en sylt på frysta Jordgubbar, pressad Citron och lite Björksocker till.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/07/14/glutenfri-ostkaka-pa-keso/trackback/

RSS feed for comments on this post.

26 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] frukost eller i en mindre portion som dessert, med bär och grädde. Variationsmöjligheterna […] Birgitta Höglund´s Mat This entry was posted in Recept and tagged Glutenfri, Keso, Ostkaka. Bookmark the permalink. […]

  2. Jättegott! Till och med maken gillade den, och han vill ha socker i allt. 😉

  3. Trevlig semester Birgitta och tack för alla trevliga recept. Den här bloggen är en fröjd för både ögat och gommen.

  4. En sån smarrig kaka!

    • Välkommen till mitt kök, Maria. Roligt att höra att du gillar min ostkaka 🙂

  5. Inspirerad av ditt recept har jag nu gjort min egen variant av LCHF-ostkaka – Kajsa Warg-style!!
    http://anneli-in-da-house.blogspot.com/2011/07/man-tager-vad-man-haver.html 😀

    • Tack för ditt recept, Anneli 🙂

      • Varsågod!! Det blev lite improviserat – men gott ändå!!
        Vaniljen och kardemumman gör verkligen susen!! 😀

      • Goda smaker som sätter sprätt på det mesta 🙂

  6. […] by the always inspirational  Birgitta Högland and her recent cheesecake, we once again took the cow by the horns, so to speak, and have conquered yet another low carb […]

  7. Låter smarrigt! Det var länge sedan jag åt ostkaka, så jag blev riktigt sugen av bilderna!

    • Vad roligt att jag kunde fresta dig, Maria. Då tycker jag att du snarast ska provlaga 🙂

  8. Det ser underbart ut, jag har (för många år sedan) testat att göra en ”falsk ostkaka” med keso och det var gott. Dock innehöll den säkert mjöl … men din version låter som ett jättebra recept 🙂

    Ha en skön semestervecka i Sörmland!

    • Tack, Veronica. Ja den här är verkligen riktigt god, så då är det dags att du testar igen 🙂 Ska bli härligt att få åka söderut en sväng, solen skiner så det blir fint tågväder idag.

  9. Du har en underbar bloggsida som är så trevlig att följa.
    Vackra bilder och med goa recept.
    Önskar dig en riktigt go ledighet och njut :)!

    Kramen Bibbi

    • Tack Bibbi, det var många vänliga ord på en gång. Visst ska här njutas av svensk sommar, hoppas du får göra detsamma 🙂

  10. Är det för en person det här receptet? Så att om man är två som ska äta så gör man dubbla satsen?

    • Hej Nicklas och Välkommen hit. För mig räcker den till två portioner, för den är mäktig. Men är man en hungrig person, kanske den bara räcker till en… Du får testa dig fram 🙂 Den går utmärkt att dubbla, använd bara en lite större form då.

      • Tack Det ska jag 🙂

      • Varsågod. Smaklig måltid 🙂

  11. Mmmmmmmmums!!!! 😀
    Ha en härlig semester Birgitta!!

  12. låter jättegott! och mättande 🙂
    du får ha en bra dag birgitta 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.