Lasagne LCHF

Lasagne al Forno LCHF

Lasagne på Zucchini

Lasagne har i många år tillhört favoriträtterna hos mig. Det är också en av de rätter som jag har mest sökningar på via Google.

Därför får den komma med bland mina sommarfavoriter, så fler får ta del av receptet.

Italiensk Husmanskost är så fantastisk god, det går ju alldeles utmärkt att njuta den utan pastan också.

Lasagne fungerar väldigt fint med zucchini istället, och det är ju minst lika Italienskt det.

Bechamelsås ska det vara i en lasagne i original, men här bytte jag bort mjölet mot ägg. Perfekt både för alla Glutenintoleranta och för oss som äter LCHF.

Bytet av sås gör även min lasagne mycket mer lättlagad. Det tar bara några minuter att röra ihop en kall ostsås, istället för att koka en med mjöl.

Gul Zucchini, Köttfärssås och Ostsås blir Lowcarb Lasagne

Köttfärssås med Grönsaker

250 gr Ekologisk Nötfärs

1 gul Lök

1 Morot

½ röd Paprika

5 cm Zucchini

1 Tomat

20 Pimientofyllda Oliver

1 Vitlöksklyfta

2 msk Tomatpuré

1 dl Rödvin

½ tsk Paprikapulver

1 tsk torkad Timjan

Worcestersauce

3 msk Smör

Havssalt och Svartpeppar

Hacka lök och vitlök fint. Skär morot, paprika, tomat och zucchini i små tärningar. Dela oliverna i 4 delar.

Fräs lök och morot i smör en stund utan att ta färg. Tillsätt köttfärsen och bryn under omrörning några minuter.

Rör i  zucchini, timjan och paprika. Krydda med salt och peppar. Låt puttra ett tag igen.

Rör ner tomatpuré och paprikapulver, låt det fräsa med ett tag, så blir smaken mildare.

Blanda i tomater och oliver. Häll så på rödvin och Worcester, rör runt och låt puttra i 30 min.

Ostsås

50 gr Gräddost

2 Ekologiska Ägg

1 dl Crème Fraiche

1 dl Grädde

Havssalt och nymald Vitpeppar

Riv osten, blanda med ägg, crème fraiche och grädde. Rör ner salt och peppar.

Skiva 1 stor Zucchini riktigt tunt. Lägg ett lager om lott i en smord ugnsform. Krydda med salt och peppar.

Skeda över lite ostsås, sen ett lager köttfärssås. Varva så i några lager, precis som till vanlig lasagne.

Avsluta med zucchini och ostsås.  Grädda i 175° i 45 min.

Servera med rivna Morötter och Kallpressad Olivolja, Vit Balsamvinäger, Pumpakärnor och Havssalt.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/28/lasagne-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

25 kommentarerLämna en kommentar

  1. Reblogga detta på svartkaffeingetsocker.

  2. om man söker på lasagne 123 får man upp en lasagne där man ersätter bechamelsåsen med creme fraiche och lite mjölk. Byter man ut lasagneplattorna mot zucchini är vi LCHFare! Underbart!

  3. […] gör jag min glutenfria Lasagne med zucchini, nu blev det mangold och aubergine som fick agera […]

  4. […] fick jag gå iväg och köpa Expressens bilaga Mitt kök. De hade tagit in min glutenfria LCHF Lasagne med Zucchini, som jag bidrog med till en tävling tidigare i […]

  5. […] en kanon-gottig middag mätt som sören i magen blev jag efter att ha testat en lchf variant av lasagne m. zuccini och massa annat gött i. Även Christian tyckte om maten men valde ändå, för säkerhets skull, […]

  6. Tack, Veronica. Den här ostsåsen är väldigt enkel, passar fint till grönsaksgratänger eller laxpudding också. Lättlagad mat att njuta av i den härliga värmen 🙂

  7. Den ser makalöst god ut 🙂
    Och ostsåsen skall jag absolut testa, verkar smidigt som bara den och det gillar man ju nu när det är rejäl sommarvärme ute 🙂

  8. Brukar marinera zucchinin ngg timmar..lime chili är en favorit.. i övrigt är våra recept mycket lika..

    • Hej Lasse och Välkommen till mitt kök. Det lät som en god marinad, kan tänka mig att den skulle passa fint att grilla till fisk också 🙂

  9. Tack för det klargörandet, Birgitta!! Det var alltså typ en sån som jag höll på att skära fingret av mig med i julas….!
    http://anneli-in-da-house.blogspot.com/2010/12/pa-akuten.html

    • Aj, aj… Man ska vara försiktig med så vassa saker som en Mandolin.

      • Jo tack!! Jag märkte det!! 😀 Vissa måste visst lära sig den hårda vägen…!! 😛 😉

  10. Undrar hur det blir om man vänder skivorna av zucchini i en starkt upphettad grillpanna innan man monterar sin lasagne? Borde bli bra! Får testa!

    Tack för matinspiration!

    B

    • Hej Bukfaçon, roligt att du blir inspirerad av mina recept 🙂 Ditt tips gör säkert lasagnen ännu godare, tack för det.

  11. Gott! Jag och mannen pratade om just zucchinilasagne idag och om hur gott det är. Kul! Jag brukar dock bara hälla lite grädde i stället för bechamelsås, tycker faktiskt det är lika gott eller kanske till och med godare.

    • Visst är det gott. Min sås gör att blir den ännu krämigare och godare 😉

      • Det är det krämiga i bechamel jag inte gillar i lasagne. Jag vet inte varför men min mamma gjorde heller ej bechamel så jag tror jag bara är van att det är så lasagne ska vara trots att det är oortodoxt.

      • Ja, då förstår jag att du tycker det blir gott med bara grädde istället 🙂 Kan nog tänka mig att det är njutbart också.

  12. Moussaka anyone? (fast aubergine och zucchini är försås inte samma sak)

    • Hej Johan och Välkommen hit. Moussaka är också en riktig favorit. Men inte som den Grekiska, som ofta har potatis i förutom auberginen. Plus en väldigt stabbig bechamel..
      Här får du mitt Moussakarecept 😉

      Moussaka på Svenska

  13. Jag brukar också göra lasagne med Zucchini, men då hyvlar jag den med en osthyvel – det går snabbt och lätt! Men det gäller att man inte har en ”snålhyvel” som min pappa sa – alltså en som skär för tunna skivor! 😀

    • Eller också kan man använda en mandolin, köksvarianten. Musikinstrumentet funkar nog inte lika bra 😉

      • Ha ha ha!! Nä att instrumentet Mandolin inte funkar – det kan jag förstå!! Men… jag måste erkänna att jag inte vet vad köksredskapet Mandolin är för något!! (Men jag misstänker att du kan upplysa mig om det!!) 😛

      • En Mandolin är det Franska namnet på en grönsakskärare, där man kan strimla eller skiva alla sorters grönt. Typ såna de brukar stå och sälja på marknader, fast rejälare i rostfritt.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.