Kokospannacotta med Lime

Lättlagad, läcker dessert

En riktigt enkel dessert, som dessutom är både nyttig och god. Går det ihop?

Ja, med en pannacotta utan för mycket socker, så blir det en bra ekvation.

Jag köpte Santa Maria’s Ekologiska Kokosmjölk. Nästan halva burken består av tjock kokosgrädde, den blev väldigt bra till pannacottan.

Om Du vill göra en helt laktosfri dessert, så passar den här kokosgrädden perfekt.

Ta då bara dubbel mängd istället och uteslut den vanliga grädden.

En pannacotta ska ju vara lite söt, annars blir den rätt smaklös.

Björksockret gör att blodsockret inte far i höjden som av en dessert sötad på traditionellt vis, vilket gör den här efterrätten bra även för Diabetiker.

Nu gick det sista av mitt Björksocker som jag köpte förrförra sommaren, en burk på 750 gram har räckt länge.

Ska köpa hem Stevia nu för att se vad jag tycker om det.

Testade en ny sorts Ekologiskt Vaniljpulver, Bourbon Vanilla som jag hittade på Konsum.

Mycket intensiv och god vaniljsmak, tyckte bättre om den här än den förra från Urtekram.

Kokos och Lime-Pannacotta

1 dl Kokosgrädde

1 dl Grädde

1 msk Björksocker

1 tsk pressad Lime

½ krm Äkta Vaniljpulver

1 Gelatinblad

Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Koka upp kokosgrädde och grädde med björksockret.

Ta från värmen och rör ner det urkramade gelatinbladet. Vispa ner vaniljpulver.

Häll upp i dessertskålar eller glas. Pressa limesaften direkt över gräddkrämen, då kommer smaken fram mer än om den blandas i.

Ställ i kylen några timmar att stelna. Garnera med limeskal och bär.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/04/01/kokospannacotta-med-lime/trackback/

RSS feed for comments on this post.

15 kommentarerLämna en kommentar

  1. Till hur många personer är receptet beräknat?

    • Hej Christin och Välkommen till mitt kök. 2-4 portioner beroende på storleken på glasen. Det är ju så individuellt hur stor dessertätare man är 🙂

  2. […] En god dessert fick också plats, en Kokospannacotta med Lime. […]

  3. Allt med kokos låter gott i mina öron 🙂 Men kokosgrädde hade jag inte hört talas om.

    • Den här ekologiska sorten var verkligen god. Kokosgrädde köpte jag på Metro i Alanya i vintras, men har inte hittat nån här än. Men då funkade det fint med det lager som fanns i burken istället 🙂

  4. Jösses va gott det låter!! Dock vill jag inte använda Gelatin som ju tillverkas från ben och hud från djur och är riktigt äckligt tycker jag…! Ett vegetabiliskt geleringsmedel är ju annars Agar agar som framställs från alger, MEN: jag vet inte hur man kan byta ut gelatinet mot agar agar!! Vet du Birgitta?? Jag tror att agar agar ska kokas, men hur mycket man ska ta vet jag noll och ingentig om!!

    Ang Stevia så råder jag dig att dosera väldigt, väldigt försiktigt!! En knivsudd räcker långt!! Dessutom är det svårt med balansen mellan tillräcklig sötma utan bismaken av lakrits!! Det ska bli spännande att få höra vad du tycker och kommer fram till med Stevian!! 😀 Själv tycker jag det blir bäst balans när jag blandar Stevia och Björksocker/Sukrin.

    • Agar-agar är ett bra ersättningsmedel för gelatin, min Mamma brukade göra ett gelégodis till Jul med det. Som Fazer’s Gröna Kulor, fast hennes blir fyrkantiga. Har receptet i min väl använda handskrivna kokbok.
      Mamma’s Marmeladkonfekt
      Blötlägg 25 gr agar-agar i två dygn i en liter vatten och koka sen med 800 gr socker. När det kokat upp tillsätts 250 gr socker och det hela får koka i 45 minuter. Ta från värmen och tillsätt 3 dl surt äppelmos, 1 rågad tesked vinsyra och 10 gr fruktessens. Färga med grön karamellfärg. Hälls i långpanna för att stelna, skärs i små bitar som rullas i socker.
      Det här är ett gammalt recept från hennes hemland, Finland.
      Hemskt sött alltså, men så du ser på ett ungefär hur det går till att använda agar-agar. Finns säkert fler tips om du söker på det.

      • Tack!! Jag får prova det nångång när jag fått tag på Agar agar…! Här i Avesta finns det nog inte, men jag har ju mina ”vattenhål” i Stockholm där jag vet att det finns!! 😀

      • Det var så lite 🙂 Agar agar finns på hälsokostaffärerna här i lilla Östersund, så du kan ju fråga. Annars kan de ju beställa hem.

  5. Jeg elsker kokos og elsker pannacotta 😀 Dette så frisk og god ut 😀

    • Samma här 🙂 Det blev verkligen fräscht med limen pressad på. Du får testa i helgen.

  6. Vilken härlig efterrätt! Och återigen är presentationen utsökt! 🙂 Själv är jag mest förtjust i sukrin av sockerersättningsmedelen, stevia har en liten bismak av lakrits som inte alltid funkar tycker jag. Den här desserten spar jag till påsk. Tack!

    • Tack Artemisia, vad roligt att jag kunde bidra till ditt Påskbord 🙂 Jag har inte provat Sukrin än heller. Det är det att Stevia är det mest naturliga av alla sötningsmedel som gör att jag väljer att prova det först. Köpte små råsockerbitar med Stevia i Turkiet, de smakade riktigt bra. Krossade dem när jag ville ha en liten sötma, men kände ingen bismak då.

      • Sukrin är lika naturligt och påverkar inte insulinet till skillnad från stevia.

      • Hej JAUS och Välkommen till mitt kök. Kommer att testa Sukrin också framöver, men tar en i taget. Använder väldigt lite sötning numer, så det blir för dyrt att ha fler på lager 😉
        Här en intressant krönika om Stevia hos Jonas Colting, han upplyser om att det har GI noll. http://colting.se/blogg/?p=101


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.