Köttbullar med Gräddstuvad Purjolök

Svenska Köttbullar i Turkiet

En av de Svenska rätter som fått störst genomslag utomlands är nog köttbullar. A Swedish Meatball är välkänd i många länder, så även här i Alanya.

Wallenbergare gjorda på finmald kalvfärs är en lite lyxigare variant av köttbullar. De görs med både grädde och äggula, så det är riktigt bra, LCHF-mat som på Mormor’s tid.

Ströbröd eller vitt kantskuret bröd ingår ofta i Wallenbergare. För att få färsen glutenfri  använder jag fiberhusk istället, så håller biffar och köttbullar ihop minst lika bra.

Här i Turkiet är köttfärsen som säljs på slakteributikerna oftast mald av kalv och heter Dana Kiyma.

Jämfört med i Sverige är priset högt på köttfärs. På min favoritbutik Altin Bicak Et nedanför Saluhallen betalar jag 22 lira per kilo för den fetare sorten, den magra kostar 24.

Ca 100 kronor kan ju tyckas väldigt dyrt för köttfärs, men då är den alltså mald på kalvkött, riktigt färsk och mals medan jag väntar.

Varje slaktare har sina utvalda gårdar som de köper köttet från, som kund vet man då att det är kött från gräsbetande djur i närområdet.

Billigare köttfärs finns på lågprisbutikerna, till exempel BIM, men då kommer den istället från stora djurfabriker runtom i Turkiet.

Smaken på färsen från köttbutiken är också mycket god. Det vacuumpackade köttet är precis som hemma av en sämre kvalitet.

Tillbehöret till köttbullarna blev en nykomling i mitt kök. Har aldrig gräddstuvat purjolök med citron i tidigare, men det kommer jag absolut att göra igen.

En liten nypa socker förhöjer smaken mycket på såser, det vet alla Kockar som tycker om att laga Svensk Husmanskost.

Att hitta en bra balans mellan syra och sötma, gör väldigt stor skillnad på många såser.

Jag har hittat ett bra alternativ till honung, som jag oftast använder annars när jag vill ha en liten sötma.

Stevia blandat med råsocker på bit. Stevia är ett helt naturligt sötningsmedel som inte höjer blodsockerhalten.

De här sockerbitarna köpte jag på Tansas. De har betydligt mindre kolhydrater än vanligt socker och är dessutom väldigt små.

Vill Du göra en sås med ännu mindre kolhydrater, så använd ren Stevia eller Sukrin.

Debatten om det skadliga sockret har tagit fart här i Turkiet på senare tid. I  många TV-program uppmanas man att dra ner på kolhydraterna.

Köttbullar på Kalvfärs

250 gr Kalvfärs

½ dl Grädde

2 msk Ekologisk Majonnäs

½ tsk Fiberhusk

Havssalt och nymald Vitpeppar

3 msk Smör

Även köttbullarna gjorde jag på ett lite nytt sätt. Hade slut på ägg, så det blev en klick majonnäs som fick agera bindemedel istället.

Blanda snabbt ihop färsen med fiberhusk, grädde och majonnäs. Smaksätt med salt och peppar. Låt stå en stund för att svälla, forma sen till stora köttbullar.

Stek i brynt smör, skaka pannan lätt efter en halv minut så bullarna får en jämn stekyta runtom. Stek på det här viset i ett par minuter, då behåller köttbullarna sin runda form.

Stäng av värmen och låt eftersteka cirka fem minuter, skaka pannan ytterligare någon gång.

Gräddkokt Purjolök

2 smala Purjolökar

2 msk Smör

2 dl Grädde

1 tsk pressad Citron

Havssalt och nymald Vitpeppar

1 bit Råsocker med Stevia

Strimla och skölj purjolöken, det blev ca 3 dl färdigskuren.

Bryn lätt i smöret, utan att den får för mycket färg, under några minuter. Pressa över citronsaften och krydda med salt, peppar och socker.

Häll på grädden och låt puttra tills stuvningen tjocknar i 10-15 minuter. Servera med nystekta köttbullar, kokt Blomkål och lite Sallad.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/02/26/kottbullar-med-graddstuvad-purjolok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

19 kommentarerLämna en kommentar

  1. Oj vad gott det såg ut. Men, ekologisk majonnäs? Gör du inte majonnäsen själv? 🙂

    • Hej och Välkommen hit, GBP. Jag gör oftast egen majonnäs när jag är hemma, men inte här i Turkiet. Äggen kan innehålla salmonella och andra onyttigheter när de är råa, så den risken tar jag inte. Kavli’s Ekologiska därhemma är också god.
      Här får du recept på en av mina majonnäser;

      Rödbetssallad och hemgjord Majonnäs

  2. Birgitta!
    Tack för ditt lingonrecept 😀
    Jag har testat att koka så men tyckt det blev kristaller kvar i sylten… jag måste gjort nåt galet…

  3. Fjällmor: Ett tips är att mixa Björksockret till typ florsocker!! Jag har en handmixer med tillhörande liten mixer-grunka (vet inte vad det heter) som jag använder, men en vanlig mixer funkar säkert också!
    Prova gärna Sukrin också! Det har ingen bismak, GI noll och smälter lättare än Björksockret tycker jag!!

    • Tack för det tipset, Anneli 🙂

    • Tack för tipset om att mixa Anneli!
      Det ska jag testa.

      Sukrin är testat och det röstas enhälligt bort i den här familjen. Vi tycker inte om smaken alls. Men tack ändå för tipset!

      😀

  4. Du den där purjon lät som något för mig… mums!

    Men nu är jag nyfiken, stevian har en bismak jag inte tycker om. Hur tänker du kring den?

    • Den är nog väldigt god till en nyfångad röding också 🙂

      Jag har bara testat den här stevian som är blandad med råsocker och den har ingen bismak alls. Sen har jag smakat på bladen, de var också bara gott söta. Bismak är just den anledningen som gör att jag inte gillar sötningsmedel. Men björksocker fungerar för mig, det blir bara en lite kylig känsla i munnen om man smakar den direkt ur burken.

      • Ingen bismak? det låter ju strålande!
        Min familj ska få sig en provomgång björksocker framöver men jag har svårt att smälta ner det i tex bär.. är det din erfarenhet också?

      • Ja, den här sorten var riktigt bra, bismaker är hemska.
        Här får du mitt recept på Lingonsylt med björksocker:
        ”1 liter färska lingon kokas med 2 msk vatten på svag värme i 10 minuter.
        Rör då och då så bären inte bränns fast. Ta från värmen och rör ner ½ dl Björksocker.”

        Har inte haft några problem med att det inte löser sig, här får du en länk så du kan se vilken burk jag använder, från ett recept på rårörda lingon:

        Rårörda Lingon

        Lycka till 🙂

  5. Stevia är inte godkänt inom EU ännu som livsmedelstillsats, men det pågår processer för att få det godkänt och då kommer vi se Stevia istället för aspartam och sukralos i tex lightläsk, tuggummi mm. Men lobbying inom aspartam- och sukralosbrancherna motarbetar det starkt.
    Man kan idag köpa plantor och odla själv och det finns i vissa hälsokostbutiker på nätet att köpa.

    • Tack för bra information, Norea 🙂 Har testat plantan för nåt år sen, den var verkligen söt och god. Bra om vi får bort de kemiska tillsatserna och får in den här naturliga istället.

  6. Jag har förstås aldrig gjort köttbuller, men Hälsans Kök har en fryst färs som är väldigt finmald – den borde funka!
    Purjolök är en favorit till mycket och ditt recept lät jättegott!! 😀
    Bilden på slutet av blogginlägget var väldigt fin!! Du kanske skulle lägga upp alla dina fina bilder på bilddagboken eller nåt!! 😛

    • Vegobullar med purjolökssås är säkert också väldigt gott 🙂
      Bilddagboken har jag faktiskt aldrig tänkt på med mina bilder, men det var ingen dum idé. Tack för tipset, får bli nån gång när jag inte har nåt annat för mig 😉

  7. Priset på färsen var högt ja, men det var ju kvalitén också! Stuvad purjo låter som det perfekta tillbehöret!
    Råsocker med Stevia; finns det i Sverige?

    • Precis, så är det med det mesta kött här. Dyrare och bättre än hemma… Purjolöken däremot både billigare och bättre 😉
      Vet inte om det finns i Sverige, ska kolla upp det när jag kommer hem.

  8. Gräddstuvad purjolök till köttbullar har jag aldrig testat men det måste ju bli sagolikt gott, måste testas.

    • Hej Jimmie och Välkommen till mitt kök. Roligt att jag kunde komma med en nyhet, hoppas du tycker om den också 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.