Vaniljparfait med Jordgubbar

Glad och God Midsommar

Visst är det fantastiskt gott med vaniljglass och jordgubbar, så här på sommaren. Men jag föredrar en hemlagad variant, utan tillsatsämnen och konstgjorda smaker. Med en sötma som inte är i närheten av de köpta glassarnas.

Ibland kan jag köpa färdig glass, då har jag en klar favorit. Fäbodglass från Åsen’s Gårdsmejeri.

Runt om i landet finns det såna här små, lokala mejerier som gör riktig, gammaldags glass på äkta råvaror. Så var Du än bor, så finns det ofta bra glass i närheten.

Det finns alltså alternativ till multinationellt styrda GB-Glace, som ägs av Unilever. Även om det kan vara svårt att tro, glassgubbeskylten syns överallt. Samma sorts glass säljs Europa runt, under olika namn. Men det är ändå samma Magnum som finns överallt.

Jag har tyvärr ingen glassmaskin, men det är lätt att göra en enkel parfait och bara frysa in direkt i glas, moccakoppar eller formar.

Har Du en glassmaskin, så kör bara den här smeten i den. Resultatet blir enastående.

Vaniljparfait

1½ dl Vispgrädde

2 Ekologiska Äggulor

½-1 msk flytande Honung eller annan sötning

Ekologiskt äkta Vaniljpulver

Vispa äggulor och honung riktigt hårt. Vispa grädde och vaniljpulver, men inte alltför hårt, för då blir parfaiten inte så len.

Rör ner lite av grädden i äggulesmeten och vänd sen ner resten försiktigt. Häll upp i små formar, glas eller allt i en sockerkaksform. Dubbla bara satsen om Du vill göra en större form.

Ställ i frysen några timmar. Jag tar fram parfaiten och ställer i kylen en stund att tina  innan serveringen, så kommer smakerna fram mer.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/06/25/vaniljparfait-med-jordgubbar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Vaniljparfait […]

  2. Såhär på slutet av midsommarkvällen, önskar jag dig en riktigt härlig midsommarhelg!

    Kramar från Värmland!

    • Tack detsamma, Ellinor. Det blev en fin första dag, bara lite regn. En kram kommer här farande från Jämtland 🙂

  3. Jag har på listan att göra egen lista, men det har inte riktigt blivit av. Blev riktigt sygen när du beskrev det så bra.

    • Hej Yasemin. Det är så enkelt att göra egen glass och absolut värt besväret. Ha en fin Midsommarhelg 🙂

  4. Jatte bra recept och haller helt med dig. Har saljs glassarna under namnet Algida men det ar alltsa samma skylt som GB glassen hemma. Har ar det enkelt att kopa god glass for de flesta glassbarerna gor sin egen glass…hemma gjord maste jag da helt prova!
    Onskar en riktigt Glad Midsommar!
    Kramar,
    Nena

    • Hej Nena. Den Italienska glassen är den bästa av alla. Minns än den första jag smakade i Tyskland när jag var liten, på en äkta Italiensk glassbar. Citronglass, med en smak som sitter fast än. Ha en riktigt fin Midsommar 🙂

  5. Den godaste av midsomrar önskar jag dig!

    • Tack detsamma, Janicke. Tror vi får det riktigt fint, både du och jag 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.