Räkmousse

Glad Pingst

Pingsthelgen är ju tyvärr inte en långhelg numer. Men den är ändå en fin anledning att fira sommarens  ankomst. Många bröllop och andra fester förknippas med den här helgen.

Då kan det passa bra med en liten förrätt, som är enkel att förbereda dagen innan. Det här receptet hittade jag på, när jag i mitten av 90-talet var Köksmästare på Verkö Slott.

Receptet,  som finns nedskrivet i min minst sagt välanvända anteckningsbok, är för 100 personer. I det hade jag vispad grädde, bytte ut den mot crème fraiche den här gången. Moussen blir lite fluffigare med grädden, men med lite mer karaktär på det här sättet.

Nu har jag minskat ner receptet ordentligt, till 4 portioner. Skulle Du behöva ett recept för 100, så hör gärna av dig.

Till det stora receptet körde jag räkorna i mixer. Nu hackade jag dem fint istället, så blev det mer struktur i moussen.

På min andra blogg hittar Du idag en Vegetarisk Auberginebakelse. Till den serverade jag de Dragonmarinerade Champignonerna och Sardiner.

PS. Idag är sista tävlingsdag för Tapasrätterna. Sen slutar jag tjata om mina svampar.

Räkmousse 4-6 st

200 gr Grönlandsräkor storlek 70/90

1 dl Crème Fraiche

1 Ekologiskt Ägg

1 msk Vitt Vin

1 msk Heinz Ekologisk Chilisås

Lite pressad Citron

1½ Gelatinblad

Havssalt

Cayennepeppar

Blötlägg gelatinet i kallt vatten i 5 minuter. Skala räkorna, spara skalen i frysen, för det kommer ett recept på Räksoppa så småningom.

Finhacka eller mixa räkorna. Dela ägget och rör ner gulan och crème fraiche i räkhacket. Smaksätt med chilisås, citron, salt och cayenne.

Krama ur gelatinbladen och smält i vinet på svag värme. Rör ut med en matsked av räksmeten och blanda sen ner det tillbaks. Det här gör jag för att inte gelatinet ska stelna snabbt i klumpar i moussen.

Vispa vitorna till riktigt hårt skum. Ta lite av räkröran och rör ner i äggvitan. Vänd försiktigt ner resten av vitan i smeten.

Fyll i små glas, ställ i kylen ett par timmar att stelna. Du kan också förbereda räkmoussen dagen innan, då utvecklas ännu mer smak.

Jag serverade moussen i små fina glas. Lite nyskalade Räkor, Citronmeliss och Citron på toppen. Ställde glaset på några små Salladsblad med Cocktailtomater runt. Ringlade lite kallpressad Olivolja och Citronsaft på salladen.

Du kan också låta moussen stelna i små portionsformar. Vid serveringen doppar Du formen en kort stund i varmt vatten och drar en kniv runt kanten, så går de lätt att stjälpa upp.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/05/21/rakmousse/trackback/

RSS feed for comments on this post.

15 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Räkmousse […]

  2. Måste bara komma springande hit och säga att moussen blev superb!
    http://almamater.bloggplatsen.se/2010/05/22/3015080-musse-me-reker/
    Tack för din insats med recepttips!

    • Tack själv Lena, för att du har så stort förtroende för mina recept, att du vågar testa dem på dina gäster 😉 Ska titta förbi genast och kolla hur det blev.

  3. […] Räkmousse […]

  4. Mussen står i kylen nu och ”smeten” var absolut smaskig. Skulle gjort den igår men fick energifall av guds nåde (när jag hade tid 23.00 så fick det räcka). Den får dock stå ett antal timmar och dra nu så det blir nog toppen!

    Ha en riktigt Trevlig Pingst du med!

    • Det blir nog alldeles utmärkt bra ändå. Mitt första smakprov stod inte så länge heller men den blev riktigt bra. Smaklig måltid 🙂

  5. Jippi! Tänkte gjort skagenröra till förrätt men nu blir det musse à la Birgitta istället! Mums!

    Trevlig helg!

    • Hej Lena och Trevlig Pingst. Roligt att du fastnade för Mussen, hoppas du gillar den 🙂

  6. Godmorgon Birgitta:-) Det har ser otroligt lackert ut, perfekt att servera nar man ska gora det lite festligt hemma!!
    Onskar en harlig helg:)
    Nena

    • God Morgon, Nena. Tack, du får ta och testa den nu i Pingsten. Ha det så bra du med 🙂

  7. Birgitta,Håll FAST vid den drömmen, då blir den sann.
    Jag anser alvarligt att dina recept är värd en bok.Jag
    tror på din dröm. Den der krögaren visste inte vad han
    pratade om,tro mig.Kul om du går vidare i tävlingen.

    Må bäst
    Elin U

    • Tack, Elin. Dina ord hjälper mig på vägen till den drömmen 🙂

  8. God morgon Birgitta. Det var riktigt läckert att
    titta in i köket till dig idag. Hälsade på hos
    Pralin oxå. Har njutit en mugg nymalet kaffe med
    grädde på balkongen,katten sov i knät och fåglarna
    kvittrade, Solen lyser. Tänk, Svalorna har kommit,dem
    har bo i taket ovanför min balkong.NU ÄR det sommar.
    Ska använda lite av helgen till att skriva av några
    av dina superba recept. Tänk så mycket lättare det
    ville vara med en hel kokbok signerat Birgitta Höglund.Jag har röstat. Glad Pingst och må bäst.

    Elin U

    • God morgon Elin. Vad skönt det låter med din morgon. Solen skiner här med, men kaffet fick bli drucket inne. 8 är lite för kallt. Härligt att svalorna kommit.
      Min kokboksdröm har jag närt i över 20 år. Då sa krögaren jag jobbade åt; Vem skulle vilja läsa dina recept? Nu står det mer och mer klart att det finns de som vill det 😉 Särskilt du är ju väldigt duktig på att övertyga mig om det. Mina funderingar är att ta kontakt med något förlag när jag hållit på med bloggen ett år, alltså väldigt snart. Får se vad det här med Tapastävlingen mynnar ut i, såg att jag leder idag 🙂
      Så kanske det går vägen att jag hamnar i finalen. Då skulle det bli en del publicitet kring min blogg och recepten, som jag kanske kan ha nytta av vid en förlagskontakt. Det rör på sig 🙂 Tack för att du hjälper mig på vägen, med röst och annat.
      Ha en skön Pingst.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.