Tysk Bratwurst och Vitvinsbräserad Kål med Kummin och Valnötter

Tysk Husmanskost på Svenska

Klaus och Marika, det Tyska par som driver Berliner Schnitzelstuga i Ytterån, grillade egentillverkad korv på Gregoriemarknaden. Jag köpte med mig en rå korv, för att njuta av hemma i värmen.

Deras Bratwurst, gjord på fläskkött, får mycket högt betyg. En av de bästa jag smakat. De kryddar sin korv med mejram, muskotnöt, muskotblomma och vitlök. Något att testa för den som vill göra egen korv.

Istället för att stanna vid en korvkiosk om Du är på väg till Åre, gör hellre ett stopp i Ytterån på Berliner Schnitzelstuga. En enkel servering som serverar hemlagad, Tysk husmanskost, när den är som bäst. De säljer också surdegsbröd som de bakar i vedugn på traditionellt sätt.

Till korven gjorde jag en god variant av kål, som fick bräsera mjuk i Rieslingvin. Kummin är en krydda som används mycket i mat i Tyskland och Österrike. Den blir väldigt god tillsammans med kål, både så här och i kalla sallader.

Valnötterna kommer från min kusins gård i sydvästra Tyskland, så de passade riktigt bra till den här kålen.

Beskrivningen på vinflaskan som jag köpte till maten låter väl lockande; ”En härligt fruktig Riesling med trevlig syra från de soldränkta dalarna i Pfalz vindistrikt-gjort av glada människor för alla vitvinsälskare”.

Jag kan bara instämma, det är ett riktigt fruktigt vin med lätt porlande känsla, med en fräsch, syrlig sötma. Det är inte ofta jag dricker vin numer, men det här var ett riktigt bra val till korven. Om man som jag tycker om Rieslingviner. 45 kronor för en halvflaska.

Savoykål och Vitkål kokt i Riesling

2 dl finstrimlad Savoykål

2 dl strimlad Vitkål

1 dl Sankt Anna Riesling

3 msk Smör

5 hela Valnötter

1 krm hel Brödkummin

Havssalt och nymald Vitpeppar

Bryn smöret lätt och tillsätt kålen. Krydda med salt, peppar och kummin. Låt fräsa i några minuter under omrörning. Knäck och grovhacka nötterna, låt dem fräsa med en stund.

Häll över hälften av vinet, koka upp och låt puttra några minuter. Sänk värmen, häll på resten av vinet och låt småputtra i 15 minuter, tills kålen är mjuk.

Smaka av om det behövs mer kryddning. Servera till en god, stekt korv. Garnera med finstrimlad Purjolök och Persilja.

Bratwurst från Berliner Schnitzelstuga

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/03/18/tysk-bratwurst-och-vitvinsbraserad-kal-med-kummin-och-valnotter/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Vi äter ibland deras Bratwurst mit Sauerkraut, ett mycket bra val på mat med lite kolhydrater. Här hittar Du min variant av den rätten med Vitvinsbräserad Kål. […]

  2. Jag älskar kummin men har träffat många som ogillar det, konstiga typer 😉 Riesling och bratwurst älskar jag också!
    Men jag måste fråga var du får tag i björksocker, tänkte nämligen göra ostkakan ikväll och vill göra nån sylt till. Hinner nog iofs inte införskaffa björksocker så det blir kanske en nypa farin istället.

    • Då har vi många smaker gemensamt, Kristin 😉 Björksockret har jag köpt på hälsokostaffär, väldigt dyrt, men jag köpte det för att testa ett inte så blodsockerhöjande sötningsmedel. Det är ju mer naturligt än till exempel sukrin och aspartam, tycker jag. Och utan bismak.
      Ibland tar jag lite honung istället om jag vill ha lite sötma, men farin eller råsocker fungerar ju också bra.

  3. Jag fullkomligt älskar tyska korvar och tysk mat i allmänhet och det här ser riktigt gott ut! Kummin är dock en krydda jag måste jobba mer med att lära mig tycka om 🙂

    • Hej Karin och Välkommen hit. Visst är de duktiga på rejäl mat i Tyskland. Hade också lite svårt för kummin förr, men jag har lärt mig att tycka om den numer. Jobbade många år åt en Österrikare, då blev det mycket kummin kan jag lova 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.